МОСВ: Вносът на боклук за депониране е забранен в България, както навсякъде в ЕС

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

МОСВ: Вносът на боклук за депониране е забранен в България, както навсякъде в ЕС

Снимката е илюстративна
Снимката е илюстративна
Към този момент в Министерството на околната среда и водите няма информация за предстоящо пристигане на товар от 35 000 т. отпадъци на пристанища Варна и Бургас (както съобщи в. "24 часа", бел. ред.).
Пак във връзка с разпространената днес информация от МОСВ обясниха следното:
"Превозите на отпадъци, предназначени за изгаряне с оползотворяване на енергия в рамките на ЕС, подлежат на предварително писмено разрешение – нотификация,
издадена от компетентния орган.
Пратките с отпадъци, които пристигат на български пристанища, се разтоварват и освобождават, едва след като се удостовери, че за тях е налице подобна нотификация, издадена от Министерството на околната среда и водите.
Съгласно изискванията на регламента, за всеки отделен пристигащ транспорт в рамките на издадена нотификация, министерството получава информация преди тръгването му от държавата - изпращач, при получаването му в съоръжението и след завършване на третирането му".
През месец юли в терминал на "Пристанище Варна" ЕАД е бил разтоварен кораб с 2500 т. отпадъци, специално обработени и предназначени за оползотворяване като гориво. Това съобщиха днес от държавното дружество в отговор на въпрос на "Дневник" за това дали там са били разтоварвани или предстои разтоварването на отпадъци.
Обработеният през този месец товар от "Пристанище Варна" е бил придружен с цялата необходима документация, включително одобрения за обработката му, уточниха още от дружеството.
Според източници на "Дневник" в пристанището, получател на т.нар. RDF отпадъци, (подготвени за промишлено изгаряне), са били предназначени за девненска компания като най-вероятно става дума за дружеството "Девня цимент". В официалното съобщение на "Пристанище Варна" обаче името на дружеството не се споменава.
Още при откриването на новата инсталация за производство на цимент в завда през май м.г. техническият директор на Italcementi Group за България и Гърция Клаудио Диалберти съобщи, че новите инсталации имат възможността да използват алтернативни енергоносители като модифицирани горива (т.нар. RDF) и биомаса.
"Заводът беше създаден с идеята в него да се използват най-високите технологии на алтернативните горива, които се извличат от отпадъци, обясни тогава Диалберти пред "Капитал". Това е голямо предизвикателство и ние се опитваме да увеличим обемите на отпадъците като гориво до 50% от общото количество на енергоносителите, които използваме".
Пак преди пвече от година от "Девня цимент" обясниха, че ще доставят отпадъци от близките общини – Варна, Девня, Провадия и Търговище, както и от завода за преработка на отпадъци в гр. Белослав. "Отворени сме към използването на "боклук" от цялата страна", каза още Клаудио Деалберти. По тази причина се опитваме да създадем мрежа с всички общини и компании, които се занимават с преработката на битови и промишлени отпадъци".
"Съгласно Закона за управление на отпадъците, вносът в страната на отпадъци за депониране е забранен, а вносът на такива, предназначени за изгаряне с оползотворяване на енергията, е ограничен до количества, които не надхвърлят 50% от количествата по съответните разрешителни на инсталациите", обясниха пак днес от Министерството на околната среда и водите.
От там уточних също, че подобно на редица други държави-членки на ЕС, Българя позволява превозът на отпадъци, предназначени за изгаряне с оползотворяване на енергия. Това обаче може да става само в инсталации в страната, които притежават комплексни разрешителни и отговарят на всички изисквания за експлоатацията им.
Какт във всички други държави-членки на ЕС обаче, в България доставката на отпадъци от чужбина за депониране в сметища е забранена.