"МТК Груп" получи концесията на 16 автобусни линии в София

Шеснайсет автобусни линии на градския транспорт в София ще бъдат дадени на концесия на фирмата "МТК Груп" за 8 години, което ще струва на общината 140 млн. лева. Това бе гласувано на последната сесия на Столичния общински съвет, след обсъждане от транспортната комисия. Предложението за подписването на договора е на Карлос Контрера от ВМРО, според когото с отдаването на линиите на частен превозвач общината ще спести близо 4 млн. лева, а хората ще пътуват в нови автобуси.
"Решението за тази концесия е прибързано и необмислено. Много е смешно да се твърди, че общината ще спести 4 млн. лева при положение, че ще даде 140 млн. лева, ", смята Гергин Борисов от "Спаси София". Той посочи, че не се взема предвид, че 16-те линии няма да изпълнят досегашната транспортна задача и всеки един от новите автобуси ще се движи с 2000 км по-малко, тоест "за сметка на новите автобуси гражданите ще чакат по спирките повече време".
Също така в доклада не е записано колко ще са новите рейсове, като е отбелязано, че те могат да са дизелови или на природен газ и да отговарят на екологичен стандарт Евро 6.
"Сега се взе решение за осем години напред общината да е с вързани ръце спрямо тези линии - нито да може да ги променя, нито да може да промени условията, по които се плаща на километър на превозвача след въвеждането на автоматизираната система за таксуване. Ние не сме убедени, че това е чиста концесия", каза по-рано пред БНР Христо Илиев от организацията.
Първият опит да се прокара концесията беше още през април, когато сумата и срокът, предлагани от съветници от ГЕРБ, БСП и Реформаторския блок, бяха същите.
Сагата с тези линии започва още през 2008 година, когато "МТК груп" става един от победителите в конкурса за частни превозвачи. Точно тогава излязоха скандалните записи на тогавашния зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов и шефа на Столичния автотранспорт Асен Добранов, които се договаряха тайно с участниците в обществената поръчка - "МТК груп", "Карат-С" и "Юнион трейд".
Заради това Стоилов беше уволнен, а кметът тогава Бойко Борисов отказа да подпише договор със спечелилите конкурса фирми. "МТК Груп" обаче оспорва решението в съда, който отсъди в нейна полза още през 2012 година. Въпреки това кметът Йорданка Фандъкова, отказа да подпише договора с частното дружество. Според решение на съда от 23 март 2016 година фирмата трябва незабавно да започне да обслужва спечелените линии - 18, 20, 21/22, 23, 24, 24А, 25, 26, 28, 29, 31, 81, 86, 117, 118, 119.
Като причини за сключването на договора и този път се посочват, че превозвачът ще вози на 3.60 лева на км, "защитата на обществения интерес" и нови автобуси за хората от крайните северни квартали, сред които "Ботунец", "Бухово", "Орландовци".
Отдаването на концесия на всички спирки на градския транспорт се отлага за следващото заседание на Столичния общински съвет. Предвид подкрепата на ГЕРБ и останалите партии с изключение на БСП и коалиция "Сердика" в комисията, решението едва ли ще страда от липса на подкрепа сред общинските съветници.