Делото за катастрофата с две жертви на бул. "България" ще започне през октомври

Делото за катастрофата от 2011 година на бул. "България" в София, при която бяха убити двама души ще започне на 10 октомври в Софийския градски съд. След близо пет години разследване, няколко пъти връщане на делото, обвинителният акт беше внесен срещу сина на прокурора от Върховната касационна прокуратура Венцислав Андреев - Бисер Андреев.
Съдията е Вера Чочкова, а това ще е втори опит за случая да премине през всички инстанции. Обвинителният акт беше внесен повторно в края на юни от Окръжна прокуратура Варна, след като Андреев поиска разследването да бъде прекратено или обвинението да бъде вкарано в съда.
През април 2014 г. Софийският градски съд осъди Бисер Андреев на три години условно. След като и Андреев, и близките на загиналите обжалват присъдата, делото стигна до Апелативния съд, който през март 2015 г. върна случая на прокуратурата, заради съществени процесуални нарушения. Решението беше подписано с особено мнение на един от съдията. По разпореждане на главния прокурор Сотир Цацаров делото беше пратено във Варна.
Междувременно Венцислав Андреев беше повишен във Върховната касационна прокуратура
в ключовия отдел "Специализиран" във Върховната касационна прокуратура (ВКП). Отделът наблюдава като контролна инстанция едни от най-важните досъдебни производства в държавата, в това число и разследвания срещу магистрати. Т.е. сред тях могат да попаднат и тези прокурори и съдии, които биха се занимавали с казуса на сина му.
Обвинителният акт срещу Андреев е за причиняване на смърт. Според обвинението 21 годишният мъж е карал с над 27 км от допустимата скорост от 70 км/ч
"Поради високата скорост на автoмобила на обвияемия телата на пострадалите били подхвърлени на капака на БМВ-то, ударили се в предното стъкло и накрая изхвърлени зад автомобила. При сблъсъка автомобила на Андреев, на двамата пострадали били причинени множество травми, които довели до смъртта им", е записано още в обвинителния акт.
Какво точно се случва в нощта на пети август 2011 година.
Малко преди 01:00 ч. Андреев се минава по бул. "Иван Гешов", на кръстовището с бул. "България" завива надясно и продължава по булеварда. Пътят е мокър, а движение почти няма. Малко след завоя обаче имазнак В 26, който разрешава максимална скорост до 70 км/ч. В района има бензиностанция и автобусна спирка. Андреев преминава в крайната лява лента и натиска газта според възможностите на колата, пише в обвинителния акт.
Пред неговия автомобил, но в средната лента, се движи "Ауди А4". Колата е шофирана от 23 годишния Людмил Славов, с който Андреев твърди, че не се познава. Неговата скорост също е висока - 90 км/ч. Спасов подобно на Андреев натиска газта. В района на бензиностанцията, вижда светлини от автомобил в крайната лява лента, които бързо го настигат. Той остава в средната лента, като експертизите показват, че скоростта му е била 96,84 км/ч,. Андреев кара с 97,13 км/ч и изпреварва Славов. Заради дъжда беемвето му поднася настрани и навлиза в средната лента.
В обвинителния акт е записано, че
"поради превишената скорост, мокрото пътно платно от превалявания дъж и действията н обвиняемия върху органите на управление на автомобила,
БМВ -то започнало загуба на странична устойчивост. Лявата му задна част започнала да изпреварва предната, като то навлязло в средната лента за движение. Последвал удар между двата автомобила, между предна лява част на "Ауди"-то, левия ъгъл на предната броня с дясната врата на БМВ-то".
Според прокуратурата след удара автомобилите се завъртели по часовниковата стрелка, те излезли от пътя и достигнали до десния тротоар в зоната на автобусната спирка, намираща се след бензиностанцията. Преминали през бордюра на тротоара и след движение по самия тротоар навлезли в тревната плащ като осъществили удари в различни елементи - кошчета, тръби, дървета и други.
"В процеса на движение автомобила на обвиняемия
със страничната си предна лява част осъществил много силен удар с движещите се по тротоара пешеходци - Паола Тодорова и Николай Спасов,
които били изхвърлени в тревната площ и малко по-късно починали в следствие на причинените им тежки наранявания". Те са били живи след удара, но травмите им са били несъвместими с живота.
"При извършения оглед на място се е установило, че процесните автомобили прекратили движението си на около 70 метра от мястото си на удари върху пътното платно, като спрели в тревните площи, така както е показано на приложените скици и огледния протокол", е записано още в обвинението.
Според обвинителния акт Славов не е могъл да избегне катастрофата.
В своите обяснения той казва, че след удара се опитал да овладее автомобила, но затворил очи и останал така до спирането на движението на колата. "Когато това се случило излязъл от колата и се отдалечил, защото миришело на газ, поради факта, че управляваният от него автомобил имал монтирана газова уредба с бутилка. Тогава видял, че обвиянемия също е извън автомобила си. Двамата се опитали да се свържат с 112 и 166.
Шумът от удара между двата автомобила и ударът върху пешеходците е толкова силен, че живеещите в намиращите се в близост блокове излизат. Според показанията им и двамата били в шок от случилото се. Били силно притеснени и не можели да обяснят какво точно е станало.
Андреев се обажда на свой приятел, който пристига на мястото на катастрофата с баща ми.
Впоследствие става известно, че той прибира изкъртения преден номер от колата на Андреев под предната седалка.
Събралите се хора били започнали да снимат и той не искал това да злепостави приятеля му, обяснява свидетеля пред разследващите.
И двата автомобила са били технически изправни, показват експертизите по делото. "Славов по никакъв начин не е могъл да избегне катастрофата, защото Андреев е шофирал с висока скорост на мокър асфалт и при лек завой е връхлетял върху аудито", пише в обвинителния акт.
Бисер Андреев няколко години е с мярка за неотклонение подписка, която наскоро е отменена. Той отказва да даде обяснения. Единствено през 2011 година пред съда заявява, че ако е могъл да предотврати катастрофата, би го направил