Художникът, който замени боите с алгоритми

Той е 25-годишен. Харесва изкуството, следи творчеството на художниците и иска да рисува, но смята, че цял живот няма да му стигне, за да стане добър с боите. Интересува се обаче от изкуствен интелект и е завършил софтуерно инженерство. То му помага да измисли начин как да рисува не с бои, а с телефона си. И да помогне на други хора, които искат да усетят вдъхновението на художника, постигнато макар с нетрадиционни средства. Казва, че се чувства като инвалид, на който са дали изкуствена протеза, която му помага да ходи свободно.
Той е Георги Стоянов, съосновател на телефонното приложение Lucid, което официално бе пуснато преди повече от месец и набира скоростно последователи и симпатизанти. Приложението филтрира снимки, като копира стиловете на известни художници и те изглеждат като рисувани от Пикасо или Ван Гог.

Стоянов говори винаги в множествено число, тъй като има съдружник - Никола Иринчев.
И след като му разказал впечатленията си от изследвания за изкуствения интелект, с които се е запознал, и технологията, която позволява да се изработи приложението, Иринчев се запалил също по идеята, привлекли и дизайнер, венецуелец. Дизайнерът живее в Португалия, но какво е разстоянието за технологиите?
Приложението е започнато като странична работа и за двамата. Те са работили заедно преди и по друг проект - също приложение за телефон, което помага да намериш любими музикални изпълнители в предпочитани от теб заведения и да си купиш билет през него с няколко клика. Опитали да стъпят с приложението и в Холандия, но необходимостта от европейски капитал ги е спряла.
Вярвам, че новото приложение Lucid е различно, защото се развива само и няма нужда от пари за реклама и големи усилия за налагането му, казва Стоянов. Затова двамата партньори са решили да се съсредоточат само върху него в извънработното си време, с надеждата да стигнат момента, в който ще трябва да му се посветят изцяло.
Играта не е да намериш потребители, а да ги задържиш
Целта им засега е да успеят да "накарат" потребителите си да се задържат повече в приложението. "Защото играта не е да намериш някакви потребители, а играта е да ги задържиш", обяснява Стоянов. По думите му, ако потребителите продължават да растат както в началните дни на пускането на продукта и той успее да ги задържи, могат да станат милиони. И тогава двамата да направят компания, която да е много интересна, и да доразвият продукта.

Георги Стоянов вярва, че да копираш стилове на художници е най-интересният начин да се използва тази технология, която позволява и копиране на стилове музика, на писмено творчество или стилове на бизнес. Двамата имат ясна визия как може да се развие продуктът и градят дългосрочни планове за бизнес-ориентираност на приложението. Засега обаче Стоянов не иска да говори за това, докато бъде изпробвано как ще стартира.
В по-краткосрочен план целта им е да подобряват резолюцията на снимките и да въведат стилове на други художници. Засега най-известните, които приложението реализира, са Пикасо, Ван-Гог и Кандински. Лично Стоянов харесва много Салвадор Дали и Хуан Миро, но те все още не са изпробвани за копиране. Мислят и за Рембранд, а Рубенс засега по-скоро не влиза в плановете им.
Що се отнася до карикатурата, този жанр трудно подлежи на копиране, смята съоснователят на приложението. Където не са важни цветовете и елементите да са еднакви, а точно един човек да бъде преобразен в лице, което е по-деформирано или нещо такова, е трудно, обяснява Стоянов.
Пари винаги ще има, ако успеем да набираме и задържаме потребители, казва той. И допълва, че има световни компании, като "Фейсбук" и "Снапчат", които купуват по-малки.
Иначе приложението е било готово в началото на април. Изработените обаче алгоритми не им позволили да се разраснат, затова и не са пуснали тогава продукта официално. Така в началото на август с усъвършенствани алгоритми, които им позволяват да удвояват потребителите на всеки два дена, те са събрали 30 хиляди за малко повече от седмица. И след като са стартирали в България и първоначално най-голямата потребителска база е била тук, са навлезли в Испания, Бразилия, Аржентина и Унгария и са стигнали до момента, в който на ден "отварят" някоя нова държава.
Дошъл и конкурент
Междувременно обаче, докато са работили по бързината на алгоритмите, се появил и основният им конкурент - руска компания, която също много бързо се разраснала и те сега я догонват. Попитан какво различава Lucid от други подобни приложения, Стоянов обяснява, че макар да не са вкарвали промени в потребителския интерфейс от създаването му, се е оказало, че са изработили такъв, който много допада на хората. И въпреки че някои потребители са пробвали конкурентни приложения, те често избирали тях. "Аз си го обяснявам с това, че имаме алгоритми с малко по-високо качество и, от друга страна, имаме няколко интересни неща: като се избере някаква снимка, се виждат всички стилове наведнъж например", допълва той.

Ти си художникът
"Немалко потребители оценяват стиловете, като този на Ван Гог - по "Звездна нощ" (Starry night) е много разпознаваем и харесван. Разбира се, на някои хора не им пука за стила и на кой художник е той, а им харесва резултатът и това, че ги кара да се чувстват художници", разказва Стоянов. Оттук се обяснява и мотото на компанията им - "Уou are the artist / Ти си художникът"/.
Той коментира, че не се страхува от грешки и проблеми, защото такива винаги има, когато имаш много потребители. "Това е жива система и затова има нужда от екип, който да я поддържа и подобрява постоянно. Защото никой продукт не е готов в момента, в който го пуснеш, то тогава започваш да работиш по него. Тогава получаваш обратната връзка - колкото и да е добро виждането ти, има много малки неща, които няма как да си ги предвидил", обяснява съоснователят на Lucid. И дава пример и с компанията "Фейсбук", която е на 10 години и печели милиарди, но продължава да работи нон-стоп върху продукта си.

Как стои ИТ-секторът у нас сравнен с другите държави
Според Стоянов България в IT сектора трябва да се стреми да развива повече продукти - неща, които се създават тук. По думите му не трябва да остава държава, в която наемаш евтини "уеб-дивелъпъри", а такава, в която компанията идва и отваря офис, който работи по реални продукти. Когато от и във България се наемат само хора, които да правят уеб сайтове на компаниите, тогава някой нарежда какво да се направи, а те само го изпълняват.
Запитан какъв съвет би дал на младите, които се оплакват че не може да се прави бизнес в България, Стоянов споделя, че за начало е добре да не се търсят извинения, а начини. Разказва, че е трудно пробиването с всяка идея, затова и повечето хора се отказват. Най-важно по думите му е търпението. Казва, че и в Щатите има много трудности. Ако човек си търси извинения, то винаги ще ги намери, където и да се намира. И от тази гледна точка в България не е много по-трудно да се успее.
"От моя кратък опит аз случайни хора не съм видял. Няма някой, който да е милионер, защото само му е провървял късметът Всички тези хора са се счупвали от работа по 20 часа примерно на ден, и то не за кратко време", допълва той. Казва, че запълва всяка минута свободно време с разширяване на контактите си. Търси инвеститори, потребители и най-вече хора, успели в това, по което работи той, от които да получи знание, съвети и вдъхновение.

"Отнема години да натрупаш знания, за да развиваш идеи. След като стартираш продукта има толкова много неща, където можеш да сбъркаш, и то обикновено бъркаш. Шансът е, че повечето грешки, които могат да се направят - ще ги направиш ти. И ще ти дадат поука."
Георги Стоянов като всички млади хора мечтае и за свободно време, засега обаче то е само мечта. Защото успелите хора "се счупват от работа". Пък и конкуренцията не спи.