За да са сигурни, пешеходните пътеки трябва да са надигнати

За да са сигурни, пешеходните пътеки трябва да са надигнати

За да са сигурни, пешеходните пътеки трябва да са надигнати
Пешеходните пътеки трябва да са надигнати. Не може да се вменяват задължения на пешеходеца, защото в битката му с автомобилите, е неравностойна. Това заяви Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи. "Дневник" го потърси във връзка със становището на Висшия адвокатски съвет (ВАдС) по тълкувателното дело на Върховния касационен съд (ВКС) свързано с практиката по дела с пътнотранспортни произшествия. Според адвокатския съвет пешеходецът би имал предимство само ако е заел пътеката правомерно - да се е съобразил със скоростта, посоката на движение и отстоянието на приближаващите коли
Заседание във ВКС по тълкувателното дело е насрочено за 6 октомври. То бе образувано след въпроси от главния прокурор Сотир Цацаров, министъра на правосъдието Екатерина Захариева и председателя на ВКС Лозан Панов. През август стана известно становището на Инспектората към ВСС, според което правото за пресичане на пешеходна пътека е относително.
Повод за въпросите към върховния съд стана делото за смъртта на Лора Казанлиева от Варна, която беше прегазена от моторист на пешеходна пътека. В края на март ВКС намали наказанието на обвинения Диян Станчев на две години затвор, но това, което предизвика остри реакции на близките на загиналото момиче, беше решението на мнозинството от състава на съда, че Казанлиева е съпричинила инцидента.
Според Владимир Тодоров в закона за движение по пътищата има противоречие. Там вече има разписано задължение на пешеходците да се съобразяват, пресичайки пешеходна пътека с идващите автомобили. Същевременно обаче, няколко текста след това, е записано, че шофьорите са длъжни, приближавайки пешеходна пътека да намалят или да спрат.
"Пешеходецът не може да се прави на радар, да мисли за скоростта и спирачния път на приближаващия автомобил",
смята Тодоров. По думите му може да се разшири разписаното в закона задължение на шофьорите задължително да са внимателни при приближаването на пешеходна пътека. Сега подобен текст има и е свързан с пресичащи деца.
В София до преди няколко години половината от жертви на катастрофи са били пешеходци. След поставянето на легнали полицаи и наддигнатни пешеходни пътеки, данните са се променили. Проверка на "Дневник" наскоро показа, че от 2013 г. до края на юни 2016 г. в трите най-големи града в България - София, Пловдив и Варна са станали над 2 000 катастрофи на пешеходни пътеки.
"Не сме европейска държава по отношение на пешеходците. Единственото спасение е пешеходните пътеки да са надигнати. Така те физически възпират автомобила и намаляват скоростта му", заяви още Тодоров. Все още надигнатите пешеходни пътеки са прекалено малко и то не във всички градове на страната. Тодоров очаква ВКС да отсъди в полза на пешеходците.