От над 600 магистърски програми в Софийския университет, само 50-ина носят печалба, обяви ректорът

За една година новият ректор на най-стария университет в България - Софийския университет "Св. Климент Охридски" - е успял да изплати близо 5 млн. лева от дълговете на висшето училище към частни фирми и е увеличил събираемостта на наеми от имотите на институцията. Още поне 7 милиона дългове обаче остават, както и проблеми най-вече с дублирането на програмите, които предлагат факултетите на университета.
Това стана ясно от годишния отчет на ректора на Софийския университет проф. Анастас Герджиков пред Общото събрание на университета, което се проведе днес. Герджиков пое ректорското място през ноември 2015 г. и още тогава заяви, че като ректор най-голямо внимание ще отдели на финансовата стабилност на висшето училище, "защото това е най-болният ни проблем". Същото повтори и днес.
"Имаме големи течове. Трябват ни 5 млн. лв., за да спрем да сме в дефицит, други 5 млн. за дълговете ни и още 5 млн. лв. за да вдигнем заплатите на преподавателите. Всички тези 15 милиона изтичат през магистърските програми. На 50 успешни маистърски програми, имаме 600 с отрицателен баланс", каза Герджиков.
Според отчета университетът почти няма задължения към държавата, защото те са били изплатени през мандата на предходния ректор, а най-големи са дълговете в момента към Столична община за данъци и такси. Сумата е 2 млн. лева, но има още 8 млн. лева стари задължения, които СУ обжалва и чака опрощаване.
Към началото на мандата му като ректор задълженията към фирми доставчици на стоки и услуги са на стойност 10 млн. лв., а към 14 ноември 2016 г. са вече 5.8 млн. лв, т.е. са изплатени 4.41 млн. от тях, обясни Герджиков. Иначе вътрешноуниверситетските задължения са най-големи, но те не са спешни.
Причините за финансовите проблеми са комплексни, но основните са държавната политика, която отчиташе само броя на студентите; намаляването на кандидат-студентите; управлението на финансите по лош начин и невъзможност да се разграничат ясно по дейности и звена; също и лошо управление на имотите на университета с липсваща документация, невинаги изяснена собственост, слаб контрол при събирането на наемите, множество неотдавани и неизползвани имоти, разходи за данъци, такси и поддръжка, надхвърлящи приходите, изброи ректорът.
Сред причините той подчерта поддържането на множество програми с малко студенти, особено магистърските. "По моя сметка ние губим между 10 и 15 млн. годишно от магистърските програми. Всичките пари, които ни трябват са там, но ние не можем да спестим тези пари, защото и през ум не ми минава да закриваме магистърски програми, които са уникални и се учат само при нас. Но в същото време има програми, които се дублират и в рамките на един факултет и в рамките на различни факултети. Има също и дублиращи се курсове", коментира Герджиков в отговор на въпроси от залата. Той обясни, че експертна комисия преглежда всички курсове и прорами в университета и до няколко месеца ще започне обединяване на дублиращите се.
А "най-слабото място" е ефективното управление на собствеността - това че масово от сградите на университета из страната повече се губи, отколкото печели. Предприети са решителни действия и ще стават още по-смели, обеща Герджиков.
Ректорът, който въведе през лятото нова длъжност и експертно звено в структурата на университета - главен мениджър и звено за финансово административен контрол - обяви, че благодарение на това събираемостта от наеми е увеличена с 25 хиляди лева само за седмица, и са установени три имота, които не само не са плащали наеми, а и са ползвали ток за сметка на университета в последните няколко години. През цялото време "не е имало контрол за това кой плаща, кой не плаща, и кой какво дължи". Създаден е също и отдел за вътрешнофинансов административен контрол и е назначен нов началник на отдела за обществени поръчки, изброи Герджиков.
По друго обещание от програмата му - въвеждането на единна електронна система за разходите на университета - новият ректор обясни, че технически задачата е много сложна, но докато стане факт, счетоводната информация ще се събира и обобщава ежемесечно, за да може да се следи в реално време от ректорското ръководство и ръководството на отделните звена. "Дори тази временна половинчата мярка води до много по-голяма яснота за финансовото състояние на университета в последните месеци, което облекчава следенето, спазването и контрола на бюджета.", каза Герджиков.
"И тази година университетът заема първите места в почти всички професионални направления в рейтинговата система на висшите училища в България. През 2016 г. СУ за пръв път влезе в класацията на "Таймс" за висше образование и се изкачи с 50 места в световната класация на QS", каза първо ректорът преди да продължи с проблемите.