Казусът "Служебен кабинет месец преди новия президент"

Политици и юристи са на различни мнения за решенията на настоящия президент Росен Плевнелиев и новоизбрания държавен глава ген. Румен Радев, след като се видя, че нов кабинет в рамките на този парламент няма да бъде възможен и трябва да се върви към предсрочни парламентарни избори. Плевнелиев, чийто мандат изтича на 21 януари, предложи на Радев да назначи посочено от него служено правителство, за да не се стига до смяна на два назначени от президента кабинета в рамките на месец, но получи отказ от страна на генерала с аргумента, че той още не е встъпил в длъжност.
Според някои полици и юристи Плевнелиев е нарушил Конституцията, която макар и да не му дава срок, казва, че той трябва да направи служебен кабинет; други обаче смятат, че е постъпил държавнически, а Радев е отказал приемственост и държавническа позиция. Има и такива, които мислят, че не е проблем сегашният кабинет в оставка да остане да управлява още един месец без да бъде преназначаван като служебен.
"Дневник" потърси за коментар на казуса проф. Александър Джеров, който бе председател на Законодателната комисия (по-късно наречена правна) и на Конституционната комисия във Великото народно събрание (ВНС), която изготви проекта за новата Конституция.
Нужни ли са два служебни кабинета за един месец
Конституцията не позволява на президента в последните три месеца от мандата му да разпуска Народното събрание и да насрочва предсрочни парламентарни избори. При положение обаче, че не може да бъде излъчен нов кабинет от политическите сили, без да поставя срок основният закон задължава държавния глава да направи служебно правителство, чиято основа задача трябва да е организиране на изборите.
"Когато се работеше по Конституцията, никой не е мислил, че можем да стигнем до такъв случай - в последните 15-20 дни от мандата си президент да трябва да прави служебен кабинет, защото за това време не може да се направи нищо. Когато се пише един закон, не можеш да мислиш за всякакви случаи. Тогава никой не мислеше, че може да се изпадне в ситуация на правителство в оставка и изчерпана процедура месец преди изтичането на президентския мандат. Чак такава ситуация трудно може да се предвиди", обясни проф. Александър Джеров. Според него от Конституцията следва, че сега трябва да се състави служебно правителство, но тя "не взема предвид други факти - че Плевнелиев е с изтичащ мандат и че Радев встъпва в длъжност след месец". По думите му обаче основният закон не трябвало да бъде променян, тъй като такава ситуация едва ли би се повторила.
"Това, което направи Плевнелиев, е единственото възможно, нормално и морално. Радев каза: "Не мога, не съм действащ". Какво да направи Плевнелиев? Служебно правителство за 15-20 дни? Безсмислено е. До 21 януари няма да свърши светът, нищо фатално няма да стане, ако управлява правителството на Бойко Борисов в оставка", заяви проф. Джеров. Според него и политиците, както хората, трябва да си помагат, за да работят за България.
Колко дълга е въртележката с мандатите
След приета от парламента оставка на правителство Конституцията изисква президентът да се консултира с партиите и да връчи три мандата за съставяне на нов кабинет. Ако за изпълнението на първите два има срок от седем дни, то за третия такъв ясно не е записан. Според тълкувание на Конституционния съд от 1992 г. той също трябва да е седем дни. Има критики към Плевнелиев, че е протакал процедурата.
"Когато писахме Конституцията, искахме да има повече време за преговори между политическите сили за съставяне на правителство, ако първите два мандата не бъдат изпълнени. За да може да се постъпи държавнически, да се спаси положението. Партиите трябва да се грижат за страната си, не само да мислят за собствени интереси", смята проф. Джеров.