В български училища учат 143 деца мигранти

143 деца мигранти учат в български училища. От записаните в началото на учебната година 119 ученици в училищата 113 са завършили успешно първия срок. 24 деца са записани в детски градини.
Успешни примери за интеграция на деца мигранти са училищата "Васил Левски" и "Филип Станиславов" в София, както и това в харманлийското село Иваново. Това посочи днес служебният министър на образованието и науката проф. Николай Денков по време на международна конференция на тема "Пътят на мигрантите – проблеми и решения в интегрирането им чрез образователни системи".
"Децата, търсещи или получили международна закрила, имат нужда от образование и професия, но също така и от човечност и съпричастност. А за нас като общество интеграцията им е най-сигурна защита срещу тяхната радикализация", заяви проф. Денков. Според него "грозни протести" като този в Широка лъка срещу приемането на двама младежи от Афганистан поставят важна задача не само пред образователната система, а пред цялото ни общество – децата да бъдат възпитавани в солидарност и споделяне на ценности, в уважение към различния и страдащия.
Министерството на образованието и науката е изготвило две много важни наредби, които гарантират безплатно образование и обучение в държавните и в общинските детски градини и училища. Те позволяват децата, които не разполагат с документ за завършен образователен етап, да валидират компетентности за завършен период от училищното обучение или за завършен клас или етап от основната степен на образование, както и за клас от първи гимназиален етап или цял първи гимназиален етап. Съществуващите все още проблеми при преценката в кой клас да бъдат записани децата ще бъдат отстранени с нова наредба за условията и реда за приемане и обучение на лицата, търсещи или получили международна закрила, която е в процес на разработване.
Както на всички деца в нашата страна, чийто майчин език не е българският, така и на децата мигранти се осигурява допълнително обучение по български език, за да могат успешно да продължат образованието си и да се адаптират. Това е регламентирано в държавния образователен стандарт за усвояването на българския книжовен език и в стандарта за финансирането на институциите, който скоро ще е готов.
По една от операциите на оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" - за образователна интеграция, също са предвидени допълнителни обучения по български език и занимания за учениците от етническите малцинства и търсещите закрила. Децата са включени и в проекта "Твоят час" за извънкласни дейности, където получават допълнителна подкрепа. За да се облекчи работата на учителите, през 2016 г. са проведени специални обучения за работа с търсещи международна закрила деца, съвместно с Върховния комисариат на бежанците към ООН и по националната програма "Развитие на педагогическите специалисти". През април ще има и обучение на учители за преподаване на българския език като чужд.