Служителките, разкрили климатичния гаф в "Квадрат 500", са пенсионирани за "нелоялност"
Двете уреднички в Националната галерия, разкрили мащаба на климатичната авария, която увреди десетки от най-ценните ѝ произведения, са внезапно пенсионирани заради "нелоялност". Искра Захариева и Мария Димитрова, които показали щетите на художника Недко Солаков, са получили известията си миналата седмица, малко след като случаят доби популярност благодарение на негова публикация във "Фейсбук". Въпреки че и двете жени са отскоро в пенсионна възраст, те са единствените от много служители с подобен статут, споходени от спешната мярка. От коментар на директорката Слава Иванова пред "Нова телевизия" в петък се разбра, че ставало дума за уронване на "престижа и името" на Националната галерия, чиито служители трябвало да бъдат "лоялни към каузата ѝ".
На 24 февруари стана известно, че над десет творби в новия мегамузей, ремонтиран за 27 млн. лв., са били увредени заради на авария на климатиците в студените януарски дни и излагане на резки температурни амплитуди. Най-тежко е положението на около 10 произведения от фонда за чуждестранно изкуство от XV-XVI век в Зала 6, най-старите в колекцията, но щетите не се ограничават до тях, нито до по-старата сграда на Галерията за чуждестранно изкуство, показва проста разходка.
Недко Солаков публикува снимки на някои от картините, облепени със защитна японска хартия, която да спре падането на живописния слой. Едва след неговата реакция във "Фейсбук" няколко от тях бяха свалени за спешна реставрация.
Няма виновни, няма гаранция, че няма да се случи отново
Галерията даде различни обяснения, но основното дойде пред БНТ миналата седмица, когато Слава Иванова призна, че музеят е останал недовършен. Основната климатична инсталация в бившата Галерия за чуждестранно изкуство - ключово изискване за съхранението на ценни произведения - не е подменяна от 1985 г. и макар че обновяване се предвиждало по проект, това "би могло да стане" едва с построяването на Южното, четвърто крило на "Квадрат 500".
А дотогава "...в никакъв случай не мога да гарантирам, че при подобни климатични условия няма да се случи нещо подобно", каза Иванова. Според директорката обаче никой не е виновен, че мегамузеят - една от знаковите инвестиции на Вежди Рашидов - е приет и открит, без да се гарантира сигурността на ценностите, които ще съхранява.

Изкуствоведката Искра Захариева не е търсила Недко Солаков, а му е показала произведенията след друго събитие в "Квадрат 500", организирано от Мария Димитрова. Според Слава Иванова обаче те са
уронили престижа на Националната галерия
защото проблемът с картините не бил укриван. Не става ясно защо първата комисия по въпроса е назначена на 16 февруари, месец след инцидента. "Реакцията на директор Слава Иванова дойде след 10 дни и се изрази в обвинения срещу екипа от реставратори и уредници", пише Захариева в отворено писмо за проблемите на галерията. "Аз съм лоялна към изкуството, което опазвам, и смятам, че свърших нейната (на директорката) работа", добави пред "Дневник" изкуствоведката, която отговаря за колекциите от Азия и Латинска Америка и е единственият специалист с нужното образование в музея.
Това не е първият случай, в който Слава Иванова освобождава служители, дръзнали да говорят за заплахите над културното наследство. През юли миналата година уволнението на Владимир Руменов, активист срещу спорните поправки в Закона за паметниците на културата, предизвика един от големите скандали във втория мандат на Вежди Рашидов. Тогава известният куратор Мария Василева заяви, че Слава Иванова я е освободила след отказ да промени медийната си позиция по същия въпрос. Галерията отрече и в двата случая, но Руменов бе върнат на работа. Иванова бе назначена от Вежди Рашидов с конкурс, в който бе единствен кандидат, и веднага влезе в конфликт със синдикатите.
"Дневник" изпрати осем въпроса към Слава Иванова във връзка с щетите, рисковете и уволненията в галерията. Въпреки обещанията й по телефона от вчера следобед до момента няма отговор. Липсва и реакция на Министерството на културата. (Допълнение към 18.30 ч., 7 март - Националната галерия изпрати отговори.)
1. Защо са пенсионирани г-жа Искра Захариева и г-жа Мария Димитрова - служителките, показали на г-н Недко Солаков пострадалите произведения, при положение че в галерията работят и много други служители на пенсионна възраст или в пенсия? Защо са освободени хората, позволили си да дадат гласност на проблема?
2. Моля ви да поясните изказването си за уронване на престижа на галерията от новините на "Нова телевизия" в петък - кой и по какъв начин уронва престижа на галерията?
3. Кога е настъпила промяната в микроклимата, увредила картините, и кога сте предприели мерки вие като директор? От какво е следствие увреждането - от ниските температури или от рязкото им завишаване от техническия персонал на галерията? В случай че е второто - ще потърсите ли отговорност на техническия персонал?
4. Правилно ли е проектирана настоящата климатична система за безопасното функциониране на музея? Ще ни предоставите ли достъп до заключенията на комисията от външни, вътрешни експерти и фирмата "Климатроникс", заседавала на 16 февруари? Какви мерки са предписани и каква е паричната им равностойност?
5. От вашето участие в "Денят започва с култура" разбрах, че проблемите идват оттам, че Южното крило на сградата е недовършено и че съвременна климатична инсталация ще има при пълното й завършване след няколко години. Чия е отговорността, че картините са оставени на съхранение в рискова и недовършена сграда, и какво гарантира, че това няма да се повтори преди завършването на сградата? Потърсили ли сте отговори от възложителя - Министерството на културата?
6. Има ли безвъзвратно увредени картини и какъв е финансовият размер на щетите върху произведенията (говоря за падането на цената им вследствие на уврежданията, дори да не са безвъзвратни)?
7. Вярно ли е, че щети има и по фонда източно и азиатско изкуство на галерията и въобще колко са произведенията, които са свалени за реставрация и/или са облепени? Моята лична разходка в части от галерията наброи поне 15, а не 10, както посочихте вие в студиото на БНТ, като част от тях са и в новата сграда на галерията.
8. Кой ще поеме фонда, за който като главен уредник отговаря г-жа Захариева, и специалист ли е той по азиатско изкуство?