Отговорите на Националната галерия за кризата вътре - активни мероприятия, Чудомир и Стайнбек

"Дневник" получи отговори от Националната галерия по казуса с произведенията, увредени от неадекватната климатична система в музея, пенсионираните икуствоведки, спомогнали за популяризацията на случая в медиите и отвореното писмо на една от тях - Искра Захариева.
Вчера редакцията отправи 8 конкретни въпроса към директора Слава Иванова във връзка с аварията, от която пострадаха десетки от най-ценните картини в галерията, и с поредните действия, които приличат на сплашване на несъгласни служители. Ръководството на музея отговаря на много малко от тях, но определя писмото на Захариева като "активно мероприятие", по жаргона на някогашната Държавна сигурност, свързано с предстоящите избори. Публикуваме отговорите, предшествани от въпросите, в цялост.
1. Защо са пенсионирани г-жа Искра Захариева и г-жа Мария Димитрова - служителките, показали на г-н Недко Солаков пострадалите произведения, при положение че в галерията работят и много други служители на пенсионна възраст или в пенсия? Защо са освободени хората, позволили си да дадат гласност на проблема?
2. Моля ви да поясните изказването си за уронване на престижа на галерията от новините на "Нова телевизия" в петък - кой и по какъв начин уронва престижа на галерията?
3. Кога е настъпила промяната в микроклимата, увредила картините, и кога сте предприели мерки вие като директор? От какво е следствие увреждането - от ниските температури или от рязкото им завишаване от техническия персонал на галерията? В случай че е второто - ще потърсите ли отговорност на техническия персонал?
4. Правилно ли е проектирана настоящата климатична система за безопасното функциониране на музея? Ще ни предоставите ли достъп до заключенията на комисията от външни, вътрешни експерти и фирмата "Климатроникс", заседавала на 16 февруари? Какви мерки са предписани и каква е паричната им равностойност?
5. От вашето участие в "Денят започва с култура" разбрах, че проблемите идват оттам, че Южното крило на сградата е недовършено и че съвременна климатична инсталация ще има при пълното й завършване след няколко години. Чия е отговорността, че картините са оставени на съхранение в рискова и недовършена сграда, и какво гарантира, че това няма да се повтори преди завършването на сградата? Потърсили ли сте отговори от възложителя - Министерството на културата?
6. Има ли безвъзвратно увредени картини и какъв е финансовият размер на щетите върху произведенията (говоря за падането на цената им вследствие на уврежданията, дори да не са безвъзвратни)?
7. Вярно ли е, че щети има и по фонда източно и азиатско изкуство на галерията и въобще колко са произведенията, които са свалени за реставрация и/или са облепени? Моята лична разходка в части от галерията наброи поне 15, а не 10, както посочихте вие в студиото на БНТ, като част от тях са и в новата сграда на галерията.
8. Кой ще поеме фонда, за който като главен уредник отговаря г-жа Захариева, и специалист ли е той по азиатско изкуство?
Отговорите на Националната галерия:
Относно проблемите в микроклимата и действията за тяхното преодоляване
Г-жа Искра Захариева задава множество въпроси, на които ръководството на галерията търси решение още от момента на откриването на Квадрат 500 през пролетта на 2015 г. До този момент главният уредник Искра Захариева не е проявила никакво публично недоволство, въпреки че много добре знае какво и как е не/изградено или не/ремонтирано, не/довършено в отделните крила на Квадрат 500. Тя удобно забравя, че още през 90-те години в сградата на тогавашната Национална галерия за чуждестранно изкуство не веднъж са констатирани проблеми с отоплението, което е водело до затваряне на залите за посетители, без да бъдат сваляни картини от стените.
Как г-жа Искра Захариева, чието работно място е в едно от крилата на Квадрат 500, не е разбрала за проблемите с климатиците от 7- 9 януари и не е забелязала действията, които веднага са предприети – започналият спешен ремонт на всички аварирали системи, допълнителното включване на термографи и мобилни овлажнители? Напротив - в отвореното си писмо г-жа Захариева очаква да бъде "алармирана" от някой друг. Данните от наблюдението на всички системи в сградата на Квадрат 500 сочат, че само за три дни (8, 9 и 10 януари) температурата е била 14-15 градуса при стандартен минимум от 18 градуса и максимум от 22 градуса.
На 13 януари 2017 г. г-жа Искра Захариева е била дежурeн уредник по екпозиция и би трябвало поне да е видяла, че има проблеми в западното крило и че се работи за тяхното отстраняване. Но следа за нейна реакция, най-малкото запис в дневника на дежурните по експозиция, няма.
Температурата в този ден е била 21 градуса. Едва пет дни по-късно г-жа Захариева изпраща докладна записка до директора на Националната галерия, но става дума единствено за произведения върху хартия в друга зала. Г-жа Захариева заявява, че е било редно да бъде алармирано Министерството на културата, без да е потърсила информация за предприетите административни действия от страна на директора Слава Иванова. Малко късно! Министерството е известено за сегашната ситуация в сградата, а през изминалите две години - и за много други проблеми, установени след май 2015 г., на които следва да бъдат намерени решения.
Възниква и друг въпрос: г-жа Искра Захариева не знае ли от дългогодишната си работа в музей, че облепването е първата превантивна мярка за запазване на целостта на живописния слой? Вероятно тя не прави разлика между бързата и професионална намеса на реставраторите и задачите на реставрационния съвет- да бъде предложен цялостен план за всеобхватна работа по произведенията с конкретни срокове.
До посещението в зала 6 на художника Недко Солаков на 23 февруари 2017 г., когато кризисните моменти вече са преодолени, главният уредник Искра Захариева е имала възможността както да даде публичен израз на своето недоволство- още от времето на ремонта на бъдещия Квадрат 500 и откриването на представителната експозиция в него, така и да защити ясно своята позиция. Най-сетне днес г-жа Захариева решава да се прояви като пръв и принципен поборник за правда. Може би си струва да си припомним двама от героите на Чудомир - излизащият в пенсия чиновник си позволява на висок глас да критикува началника си, а оставащият писар си мисли: "И я че изокам некой ден"
Относно прекратяване на трудовите правоотношения на основание придобити необходим трудов стаж и възраст за пенсиониране на г-жа Искра Захариева и г-жа Мария Димитрова
Налице са всички предпоставки за законосъобразно упражняване на правото на работодателя да освободи работници и служители, които са придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Що се отнася до лоялността, в длъжностните характеристики на служителите в Националната галерия една от отговорностите им е да работят за доброто име на институцията.
Г-жа Искра Захариева ще предаде фонда на назначена от директора комисия в срок от 15 дни след връчването на предизвестието. Със същата заповед е определен и уредникът (изкуствовед), който ще приеме съответния фонд.
Относно увреждания на произведения:
Осъществява се наблюдение от реставраторите във всички зали на всички произведения. Няма констатация за безвъзвратни щети. Консервацията и реставрацията ще се извършват планово и според конкретната специфика.
Произведенията от музейните колекции нямат цена, тъй като веднъж попаднали в тях, те престават да бъдат обект за художествения пазар. Тези произведения имат единствено застрахователна стойност. В Националната галерия ще бъде извършена своевременна реставрация на всички установени върху произведенията изменения, съобразно най-добрите практики в съответната област. "Падане на цените" на творбите или "финансов размер" на щетите по произведенията, по смисъла на поставения от Вас въпрос, няма да настъпи в никаква степен.
P.S.
За активните мероприятия, творбите и хората/не по Стайнбек
Недопустимо е Националната галерия да бъде заложник на нечии лични амбиции и интереси. Недопустимо е в Националната галерия да се разиграват сценарии, режисирани и подготвени отвътре с цел, от една страна, отвличане на вниманието от бездействието на отговорните служители и от друга страна, с прозрачното намерение да се прехвърли изцяло отговорността и най-вече да се дискредитира ръководството на галерията. Избран е момент, в който може да се посвири и на политически струни. И това е недопустимо в национална културна институция.
Отговорни служители не били информирани и са много учудени, че в най-тежкия зимен период в сградата на галерията по ул. "19-ти февруари" е имало серия от аварии на климатици! Но не те, а други служители на галерията са дежурили денонощно, за да се овладее положението спешно и по най-бързия начин. За да няма тежки последствия и да не се налага спиране на работата в галерията. Не само защото при толкова ниски температури изнасяне на произведения извън сградата е недопустимо, но и защото галерията не разполага с оборудвани депа за тяхното съхранение.
И тъй като у нас, за съжаление, парите за култура са малко, интересът на кадрите бързо се насочва към наличните ръководни позиции, живителното, при някои, чувство за власт и към напълно въображаемия административен комфорт. Вероятно твърде наивно сме подминавали многобройните случаи на закъснение или неявяване на работа на част от служителите на бившата Национална галерия за чуждестранно изкуство, заниманията им с лични поръчки през част от работното време и открития бойкот при изпълнение на основни техни трудови функции. Ясно обаче си даваме сметка и за друго – самоцелният стремеж към определени позиции, без ясна самооценка, е не само неуместен, но може да бъде и пагубен, особено когато липсва добронамереност и достойна кауза. Знаехме, че истинското обединение ще бъде дълъг и нелек процес, но не очаквахме, че колеги ще загърбят професионализма си и истината, противопоставяйки се на общия път.
Национална галерия