Картините в "Квадрат 500" и други обществени галерии нямали застраховка

На живо
Заседанието на Народното събрание

Картините в "Квадрат 500" и други обществени галерии нямали застраховка

Картините в "Квадрат 500" и други обществени галерии нямали застраховка
Творбите в "Квадрат 500", както и в повечето обществени музеи и галерии в България, нямат застраховка. Това стана известно след предаването "Денят започва с култура" тази сутрин, където художникът Недко Солаков отново коментира случая с повредените от климатичната авария произведения в Националния музей "Квадрат 500" от началото на януари.
В предаването Солаков, който разпространи снимки на покритите с реставрационна хартия произведения каза, че две независими комисии - техническа и реставрационна - са назначени по случая от министерството на културата. Според втората картините били укрепени с хартия абсолютно професионално, но не е трябвало да остават в залите с дни, както де факто са стоели повече от месец преди неговата намеса. Те трябвало да бъдат поставени в хоризонтално положение, за да се минимизира рискът от ронене на живописния слой.
От Министерството на културата казаха пред "Дневник", че двете комисии - техническа и реставрационна - назначени от министерството, все още заседават и няма окончателни заключения. Но министърът също смята, че оправданието на ръководството на галерията - че фондохранилищата им са били недовършени - е несъстоятелно, тъй като е имало и други зали, посочиха от ведомството.
Оттам също потвърдиха, че засега у нас няма практика произведенията в публичните музеи да бъдат застраховани, освен когато пътуват за изложби. Това положение датира отпреди 1989 г. и не е променяно.
Според твърденията на ръководството на "Квадрат 500" няма безвъзвратно увредени картини. Оттам първо признаха за 10 пострадали картини, но разходка из музея показа, че укрепените с реставраторска хартия творби са много повече и не се ограничават до "старата" част на Националната галерия за чуждестранно изкуство, където стана известно, че отоплително-вентилационната инсталация не е сменяна.
Засегнати бяха най-ценните произведения на музея - от картини от XV в. до най-скъпата картина "Луцифер" на Франц фон Щук.
Засегнати бяха най-ценните произведения на музея - от картини от XV в. до най-скъпата картина "Луцифер" на Франц фон Щук.
В студиото на "Денят започва с култура" Недко Солаков повторно поиска уволнението на директора на галерията Слава Иванова. Той каза още, че се чувства лично отговорен за несправедливите, по думите му, действия на ръководството, което наказателно пенсионира двете изкуствоведки, развели го из музея.
След популяризацията на случая Светлин Русев подаде оставка, като се оплака, че Слава Иванова отказала да приеме правилника на оглавявания от него художествен съвет и е изолирала съвета от управлението на галерията. Пред вестник "Труд" пък Иванова обвини заместничката си Яра Бубнова, че зад скандала стоят амбиции тя да вземе нейния пост.
Солаков, който е съосновател на неправителствената организация "Институт за съвременно изкуство" заедно с Бубнова, заяви, че има опити проблемът с климатиците да се сведе до "междуличностни отношения" и "борба на "групировки". Ние в института няма какво да доказваме, самата Яра Бубнова не се яви на конкурс за този пост, въпреки че е по-квалифицирана, бе коментарът на художника.
Недко Солаков е един от най-успешните и продавани живи български художници в чужбина, вероятно най-известният след Христо Явашев-Кристо.
Самата Бубнова не е заемала публична позиция нито по обвиненията, нито преди климатичната авария да стане известна.