Новото поколение режисьори иска радикални промени в закона за кино

Над 20 кинематографисти от най-новото поколение разпространиха в отворено писмо позицията си за предстоящите изменения в Закона за филмовата индустрия. Под документа са се подписали много от режисьорите, с които се свързват най-новите успехи на българското кино като Драгомир Шолев, Камен Калев, Константин Божанов, Петър Вълчанов и Кристина Грозева, победителката от "Локарно" миналата година Ралица Петрова, номинираните за Европейски филмови награди Милко Лазаров и Павел Веснаков, както и номинираният за "Оскар" аниматор Теодор Ушев.
Те настояват за промяна в начина, по който се взимат решения за финансирането на филмите, както и за насочване на част от средствата към микробюджетни филми,
така че да се подпомагат по-голям брой заглавия.
Работна група, сформирана от миналия състав на Министерството на културата, работи за кардинални промени в Закона за филмовата индустрия. Обнародван през 2003 г., законът универсално е смятан за пълен с пробойни и източник на многобройните конфликти в гилдията. Новите предложения, публикувани за обсъждане на сайта на Националния филмов център, предвиждат художествените комисии, които класират кандидатстващите проекти, да се сведат до 5 члена и да действат за срок от 6 месеца, вместо година. Те обаче не засягат най-наболелите теми, като начина на избор на членовете, отговорността, която те носят, разпределението на ограничените средства и създаването на неосъществения фонд "Кино", който би бил допълнителен източник на средства в културата. Първото предложение на творците е повече микро субсидии за български филми,
или 40% от общите средства да са насочени към микробюджетни филми.
"Микро субсидиите са ключ към развитието на индустрията, тъй като ще нарасне броят произведени заглавия. С увеличаването на техния брой, се повишава разнообразието от филми и работещи автори. По този начин системата престава да бъде закостеняла и създава условия за представянето на творци с различна визия, както и филми с разнородна зрителска насоченост, което води до подобряване на общото ниво на киното и развитието на културата в България. Доказателство за това е положителната промяна в българското кино, която донесоха филмите, произведени с нискобюджетни субсидии през изминалите 3 години", пишат режисьорите. Те искат и
по-голяма лична отговорност за избора на проекти от художествените комисии,
както и прозрачни правила, които не допускат конфликт на интереси и злоупотреба с влияние. В досегашната система членовете на художествените комисии се номинираха от браншовите организации, в резултат на което творческите съюзи в киното се размножиха, а избраните често се оказваха свързани с един или друг кандидатстващ филм. Срещу това режисьорите предлагат изборът им да става чрез жребий, като избраните задължително да са произвели поне 1 пълнометражен филм през последната година, показан на фестивала на НФЦ "Златна роза" или на един от 14-те фестивала с клас "А" рейтинг в света. Член на комисията да не може да бъде избиран повторно на тази длъжност до 2 години след участието си. Авторите на промените искат и 60% от членовете на комисиите да са режисьори. "Режисьорите са големите създатели и откриватели на нови тенденции в киното. Затова е редно именно режисьорите да бъдат в основата на творческия процес и да бъдат максимално включени в избора на проекти, субсидирани от държавата и във всички други решения за бъдещето на българското кино."
"Също така, обръщаме внимание, че промените в ЗФИ от страна на работната група
не предвиждат нищо по отношение създаването на Фонд "Кино"
(за набиране на средства за филмопроизводство от източници извън държавния бюджет), дигитализирането и съхраняването на българския филмов архив, който е в плачевно състояние, работата с публики и кино образованието, като основни механизми за развитие на индустрията, съобразени с цялостната политика на Европейската комисия в областта на аудиовизията", завършват те.
Фондът би могъл да се формира от минимални такси върху продадените билети или комерсиални прожекции на аудиовизуални произведение и практика в много държави. Наскоро подобен инструмент залегна и в проектостратегията на София за стимулиране на кинопроизводството.
Конкретните предложения на режисьорите, както и текстът на работната група, са публикувани на сайта на НФЦ, където различни заинтересовани страни са публикували своите становища.
Ето и кинематографистите, застанали засега зад предложенията:
Веселка Кирякова – продуцент
Владимир Петев - режисьор
Елена Мошолова – продуцент
Димитър Кутманов - режисьор
Димитър Сарджев – режисьор
Драго Шолев – рeжисьор
Елица Петкова - режисьор
Илиян Метев – режисьор
Константин Божанов - режисьор
Кристина Грозева – режисьор
Милко Лазаров - режисьор
Моника Балчева – продуцент
Николай Тодоров – режисьор
Павел Г. Веснаков – режисьор
Поли Ангелова – продуцент
Петър Вълчанов – режисьор
Ралица Петрова - режисьор
Светослав Драганов – режисьор
Слава Дойчева – режисьор
Тео Ушев – режисьор