Антидемократичната пропаганда в България: Европа загива, Русия се възражда

Антидемократичната пропаганда в България: Европа загива, Русия се възражда

Владимир Путин и Ангела Меркел
Reuters
Владимир Путин и Ангела Меркел
САЩ и НАТО са световен хегемон-кукловод, който води война срещу Европа. ЕС е враг на Европа. Европа загива заради това, че е обединена.
Русия е жертва на агресия от страна на Запада. Въпреки това Русия се въздига, а руските военни акции са миротворчески.
Всички медии, политици, активисти и т.н., отправящи искания за разделение на властите, са едно неразличимо цяло и всички те са "чужди агенти".
Това са основните пропагандни антидемократични и антилиберални съобщения, които се повтарят системно и без аргументация в много български печатни издания, сайтове и блогове. Мащабното едногодишно изследване, което ги открива, е на Фондация за хуманитари и социални изследвания, направено с подкрепата на Фондация "Америка за България", като авторите уточниха, че това е научен труд и не е обвързан с интересите на никоя организация.
Пиковете на най-много пропагандни публикации са след ключови изказвания на руския президент Владимир Путин след анексирането на Крим, а от вътрешните събития - веднага след спечелването на президентските избори от Румен Радев.
Докладът
Проучването обхваща съдържанието на 3080 онлайн медии и болгове за периода 2013-2016 г., както и 3305 публикации конкретно в осем популярни медии, които систематично публикуват пропагандни послания, макар че са с различен профил - сайтовете "Поглед" и "Гласове", вестник "Русия днес", списание със сайт "А-спекто", в. "Труд", в. "Уикенд", в. "Дума" и агенция ПИК. Тези осем са отличени като най-активни в пропагандата сред общо над 20 от най-четените медии в страната, включително "Дневник" е бил сред изследваните, казаха от екипа на проучването.
За мониторинга на всички сайтове, изследователите използват програмата Sensika, а за изследваните печатни издания - пресклипинг за периода ноември 2015-ноември 2016 г. Анализаторите са идентифицирали "широк диапазон на опорните точки на пропагандата" и често повтаряни изрази, като "соросоид", "чужди агенти", "толерастия", "олигархични структури" и още над 50 синонима, с които се назовават защитаващите принципите на либералната демокрация.
Резултатите от изследването ясно показват, че е на лице системна и целенасочена пропаганда, която възпроизвежда едни и същи клишета и едни и същи пропагандни тези. Тази пропаганда най-общо е евроскептична; антиамериканска; антиинституционална - подрива демократичните институции; антигражданска, за да се подриват също и възможностите и желанието за граждански контрол; както и проруска. Тя е доста масова, броят на пропагандните медии расте, но не може да се идентифицира нито една антипропагандна медия, обобщи ръководителят на научния труд Димитър Вацов.
Авторите на доклада представиха резултатите на 11 април в "Червената къща"
Авторите на доклада представиха резултатите на 11 април в "Червената къща"
Автори на доклада заедно с Вацов са Албена Хранова, Боян Знеполски, Деян Кюранов, Константин Павлов, Мартин Канушев, Боряна Димитрова, Милена Якимова, Том Джунс и Цветозар Томов.
За целите на изследването те наричат пропаганда посланията, основани на конспиративната логика, че има накакъв злодей-кукловод (САЩ, НАТО, Брйксел, Джордж Сорос, Отворено общество, "Америка за България"), който управлява марионетките (чиновниците в Брюксел, "политиците-послушковци" като Росен Плевнелиев, гражданските организации и др.) и че гражданите са безсилни срещу случващото се. Това са "еднотипни системни твърдения", най-често с негативни послания, които не са подкрепени от аргументи, и затова са различни от критика, поясниха авторите.
Резултатите, представени днес, са първият етап от проучването. В следващия изследователите ще анализират и как точно се отразява пропагандата върху обществото с помощта на фокус групи.
Началото на пропагандата
<strong>Източник:</strong> Фондация за хуманитарни и социални изследвания
Източник: Фондация за хуманитарни и социални изследвания
Броят на пропагандните медии и послания скача рязко в края на 2013 г. До тогава антиамериканските и антиевропейските послания са единични случаи в медийното пространство, също и темата за Русия.
Според резултатите от доклада началото на тази интензивна пропаганда е пряко свързана с руския политически календар и идва с началото на Евромайдана в Украйна. Първият голям ръст след това идва около ескалацията на санкциите срещу Русия и достига пик около честването на анексирането на Крим през 2015 г. В началото на 2014 г. в пропагандните медии в България има по над 800 публикации месечно на тази тема, а година по-късно - вече са около 1200.
За четирите години, които обхваща изследването на българските медии
- антидемократичните пропагандни материали са се увеличили повече от 30 пъти
- евроскептическата пропаганда е станала 16 пъти повече
- антиамериканската и анти-НАТО пропагандата се е увлечила 34 пъти
- и дискредитирането на политически елит, граждански организации и движения-защитници на демокрацията е 23 пъти повече.
<strong>Източник:</strong> Фондация за хуманитарни и социални изследвания
Източник: Фондация за хуманитарни и социални изследвания
Динамиката на пропагандата по вътрешнополитическите теми е по-различна, но също видимо свързана с актуалните събития. Най-големият пропаганден пик, регистриран за събитията в страната ни е на 13 ноември 2016 г. - денят на втория тур на президентските избори и надмощието на Румен Радев, когато проруските медии празнуват "победата над соросоидите".
Преди това в изследвания период активна пропаганда са предизвикали и събития като началото на 43-тото Народно събрание и съставянето на правителство през есента на 2014 г., гей-парадът в София на 27 юни 2015 г., оказалата се невярна новина за отпадане на "турското робство" от учебните програми през януари 2016 г., оставката на Христо Иванов на 9 декември 2015 г. и др.
Това според политолозите показва, че макар и българската антидемократична пропаганда да е проруска, острието й е насочено навътре и се използва за разправа с вътрешни политически и икономически опоненти.
Поведението на медиите
Съдържанието на осемте медии, които са отличени в доклада като най-често използващи пропаганден език, ясно показва тенденциозност по четирите пропагандни теми за САЩ, Европа, Русия и продажните елити.
Характерното и за осемте издания е, че текстовете неподписани с името на автора, т.е. анонимните текстове са 1.5 пъти повече отколкото авторските.
Авторски критики се пишат основно по вътрешнополитическите теми, но не и за международните. Най-много сред анонимните материали (45%) са посветени на темата "въздигането на Русия", която се отразява най-често с особения жанр "анонимен репортаж", докато за "залезът на Запада" доминират мненията - еднообразни, повтарящи се, без алтернативни гледни точки, разказаха от екипа на изследването.
<strong>Източник:</strong> Фондация за хуманитарни и социални изследвания
Източник: Фондация за хуманитарни и социални изследвания
Най-много неподписани материали има в медиите с най-висок интензитет на публикуване на пропагандни материали като ПИК и "Поглед инфо". В ПИК пропагандните материали, подписани с имена, са само 2%. Агенцията, както и "Русия днес" и "А-спекто" се характеризират като геополитически пропагандисти, докато "Труд", "Дума" и "Уикенд" са определени като медии, използващи пропагандните фигури за вътрешнополитически цели, а "Поглед инфо" и "Гласове" балансират между двете.
Резултатът от анализа на архивите откроява и кои са любимите отрицателни герои на всяка от осемте медии. Несъмненият фаворит е САЩ, а другият любим злодей е Бойко Борисов. За "Труд" и ПИК отчетлив враг е и т.нар. "Кръг "Капитал".
Отрицателните герои в тези медии са двойно повече от положителните и няма нито една институция, която да е посочена като добър пример.
"Това, което прави пропагандата е да оформя нихилистична картина, да нормализира безволието и бездействието, да ги произвежда в морални принципи и добродетели. Да не дава примери за добър живот. Тя не утвърждава, дори не цели да променя мнения, а да пакетира някакви социални чувства", обясни Милена Якимова от екипа на авторите.
<strong>Източник:</strong> Фондация за хуманитарни и социални изследвания
Източник: Фондация за хуманитарни и социални изследвания
Мнения на част от авторите, работили по изследването - четете утре в "Дневник".