Антидемократичната пропаганда в България: Европа загива, Русия се възражда

САЩ и НАТО са световен хегемон-кукловод, който води война срещу Европа. ЕС е враг на Европа. Европа загива заради това, че е обединена.
Русия е жертва на агресия от страна на Запада. Въпреки това Русия се въздига, а руските военни акции са миротворчески.
Всички медии, политици, активисти и т.н., отправящи искания за разделение на властите, са едно неразличимо цяло и всички те са "чужди агенти".
Това са основните пропагандни антидемократични и антилиберални съобщения, които се повтарят системно и без аргументация в много български печатни издания, сайтове и блогове. Мащабното едногодишно изследване, което ги открива, е на Фондация за хуманитари и социални изследвания, направено с подкрепата на Фондация "Америка за България", като авторите уточниха, че това е научен труд и не е обвързан с интересите на никоя организация.
Пиковете на най-много пропагандни публикации са след ключови изказвания на руския президент Владимир Путин след анексирането на Крим, а от вътрешните събития - веднага след спечелването на президентските избори от Румен Радев.
Докладът
Проучването обхваща съдържанието на 3080 онлайн медии и болгове за периода 2013-2016 г., както и 3305 публикации конкретно в осем популярни медии, които систематично публикуват пропагандни послания, макар че са с различен профил - сайтовете "Поглед" и "Гласове", вестник "Русия днес", списание със сайт "А-спекто", в. "Труд", в. "Уикенд", в. "Дума" и агенция ПИК. Тези осем са отличени като най-активни в пропагандата сред общо над 20 от най-четените медии в страната, включително "Дневник" е бил сред изследваните, казаха от екипа на проучването.
За мониторинга на всички сайтове, изследователите използват програмата Sensika, а за изследваните печатни издания - пресклипинг за периода ноември 2015-ноември 2016 г. Анализаторите са идентифицирали "широк диапазон на опорните точки на пропагандата" и често повтаряни изрази, като "соросоид", "чужди агенти", "толерастия", "олигархични структури" и още над 50 синонима, с които се назовават защитаващите принципите на либералната демокрация.
Резултатите от изследването ясно показват, че е на лице системна и целенасочена пропаганда, която възпроизвежда едни и същи клишета и едни и същи пропагандни тези. Тази пропаганда най-общо е евроскептична; антиамериканска; антиинституционална - подрива демократичните институции; антигражданска, за да се подриват също и възможностите и желанието за граждански контрол; както и проруска. Тя е доста масова, броят на пропагандните медии расте, но не може да се идентифицира нито една антипропагандна медия, обобщи ръководителят на научния труд Димитър Вацов.

Автори на доклада заедно с Вацов са Албена Хранова, Боян Знеполски, Деян Кюранов, Константин Павлов, Мартин Канушев, Боряна Димитрова, Милена Якимова, Том Джунс и Цветозар Томов.
За целите на изследването те наричат пропаганда посланията, основани на конспиративната логика, че има накакъв злодей-кукловод (САЩ, НАТО, Брйксел, Джордж Сорос, Отворено общество, "Америка за България"), който управлява марионетките (чиновниците в Брюксел, "политиците-послушковци" като Росен Плевнелиев, гражданските организации и др.) и че гражданите са безсилни срещу случващото се. Това са "еднотипни системни твърдения", най-често с негативни послания, които не са подкрепени от аргументи, и затова са различни от критика, поясниха авторите.
Резултатите, представени днес, са първият етап от проучването. В следващия изследователите ще анализират и как точно се отразява пропагандата върху обществото с помощта на фокус групи.
Началото на пропагандата

Броят на пропагандните медии и послания скача рязко в края на 2013 г. До тогава антиамериканските и антиевропейските послания са единични случаи в медийното пространство, също и темата за Русия.
Според резултатите от доклада началото на тази интензивна пропаганда е пряко свързана с руския политически календар и идва с началото на Евромайдана в Украйна. Първият голям ръст след това идва около ескалацията на санкциите срещу Русия и достига пик около честването на анексирането на Крим през 2015 г. В началото на 2014 г. в пропагандните медии в България има по над 800 публикации месечно на тази тема, а година по-късно - вече са около 1200.
За четирите години, които обхваща изследването на българските медии
- антидемократичните пропагандни материали са се увеличили повече от 30 пъти
- евроскептическата пропаганда е станала 16 пъти повече
- антиамериканската и анти-НАТО пропагандата се е увлечила 34 пъти
- и дискредитирането на политически елит, граждански организации и движения-защитници на демокрацията е 23 пъти повече.

Динамиката на пропагандата по вътрешнополитическите теми е по-различна, но също видимо свързана с актуалните събития. Най-големият пропаганден пик, регистриран за събитията в страната ни е на 13 ноември 2016 г. - денят на втория тур на президентските избори и надмощието на Румен Радев, когато проруските медии празнуват "победата над соросоидите".
Преди това в изследвания период активна пропаганда са предизвикали и събития като началото на 43-тото Народно събрание и съставянето на правителство през есента на 2014 г., гей-парадът в София на 27 юни 2015 г., оказалата се невярна новина за отпадане на "турското робство" от учебните програми през януари 2016 г., оставката на Христо Иванов на 9 декември 2015 г. и др.
Това според политолозите показва, че макар и българската антидемократична пропаганда да е проруска, острието й е насочено навътре и се използва за разправа с вътрешни политически и икономически опоненти.
Поведението на медиите
Съдържанието на осемте медии, които са отличени в доклада като най-често използващи пропаганден език, ясно показва тенденциозност по четирите пропагандни теми за САЩ, Европа, Русия и продажните елити.
Характерното и за осемте издания е, че текстовете неподписани с името на автора, т.е. анонимните текстове са 1.5 пъти повече отколкото авторските.
Авторски критики се пишат основно по вътрешнополитическите теми, но не и за международните. Най-много сред анонимните материали (45%) са посветени на темата "въздигането на Русия", която се отразява най-често с особения жанр "анонимен репортаж", докато за "залезът на Запада" доминират мненията - еднообразни, повтарящи се, без алтернативни гледни точки, разказаха от екипа на изследването.

Най-много неподписани материали има в медиите с най-висок интензитет на публикуване на пропагандни материали като ПИК и "Поглед инфо". В ПИК пропагандните материали, подписани с имена, са само 2%. Агенцията, както и "Русия днес" и "А-спекто" се характеризират като геополитически пропагандисти, докато "Труд", "Дума" и "Уикенд" са определени като медии, използващи пропагандните фигури за вътрешнополитически цели, а "Поглед инфо" и "Гласове" балансират между двете.
Резултатът от анализа на архивите откроява и кои са любимите отрицателни герои на всяка от осемте медии. Несъмненият фаворит е САЩ, а другият любим злодей е Бойко Борисов. За "Труд" и ПИК отчетлив враг е и т.нар. "Кръг "Капитал".
Отрицателните герои в тези медии са двойно повече от положителните и няма нито една институция, която да е посочена като добър пример.
"Това, което прави пропагандата е да оформя нихилистична картина, да нормализира безволието и бездействието, да ги произвежда в морални принципи и добродетели. Да не дава примери за добър живот. Тя не утвърждава, дори не цели да променя мнения, а да пакетира някакви социални чувства", обясни Милена Якимова от екипа на авторите.

Мнения на част от авторите, работили по изследването - четете утре в "Дневник".