"Холдинг Варна" започва реализацията на мегапроекта "Алея първа" от... паркинга

"Холдинг Варна" започва реализацията на мегапроекта "Алея първа" от... паркинга

Крайбрежната ивица във Варна
Крайбрежната ивица във Варна
Дружеството "Холдинг Варна" съобщи, че започва изграждането на безплатен паркинг с близо 700 места в непосредствена близост до крайбрежната алея във Варна. Обявената инвестиция е в размер на над 4 млн. лв., а строителните работи трябва да приключат до средата на август т.г.
Паркингът щял да бъде част от
спорния проект "Алея първа"
който предвижда в терените между ската на варненската Морска градина и крайбрежната алея да бъдат изградени сгради с обществено и търговско предназначение. Става дума за яхтено пристанище, спортни и развлекателни съоръжения, медицински комплекс, три аквапарка, заведения за хранене, рибарско селище с борса и дори офиси на Морската администрация.
Според изпълнителните директори на "Холдинг Варна" Ивелина Шабан и Милчо Близнаков
реализацията на проекта се е забавила с около 3 години
заради необходимостта от извършване на мониторинг на извършените укрепителни работи в свлачищния район и мудни съгласувателни процедури. Сега, успоредно с паркинга, на терена щяла да бъде изградена и инженерната инфраструктура, необходима за строителството на бъдещите сгради от проекта "Алея първа".
Той беше представен за първи път още през 2002 г., като за пътуването на журналисти от София до Варна беше осигурен чартърен полет. Комплексът трябваше да бъде изграден върху 118 дка крайбрежен държавен терен. Неговата покупка обаче стана факт едва
в последните дни от живота на т.нар. тройна коалиция
(БСП, ДПС и НДСВ) преди парламентарните избори през 2009 г.
Представителят на "Холдинг Варна" Николай Николаев представя проекта "Алея Първа" по време на Българския строителен бизнес форум през 2003г.
Представителят на "Холдинг Варна" Николай Николаев представя проекта "Алея Първа" по време на Българския строителен бизнес форум през 2003г.
Сделката беше осъществена от тогавашния областен управител на Варненска област Христо Контров (ДПС), който продаде терените на метри от морето за около 50 евро за кв.м. Самият той обяви, че това е станало по настояване на тогавашния шеф на агенцията за инвестиции Стоян Сталев, а мотивът му бил, че през 2007 г. холдингът, който е свързан с "Химимпорт" и Централна кооперативна банка, е получил за проекта си "Алея първа" сертификат за инвеститор първи клас. Обявената му стойност беше 73 млн. лв.
Крайбрежната алея във Варна
Крайбрежната алея във Варна
Сделката с държавните терени стана публично достояние
не през официална информация
на варненската областна администрация, а месец по-късно през разследване на местни медии във Варна. Веднага след това се оказа, че, за да могат да бъдат продадени, парцелите са деактувани от публична в частна държавна собственост, а вкарването на проекта "Алея първа" в процедурата по Закона за насърчаване на инвестициите бе направило възможно елиминирането на евентуални конкуренти при продажбата на земята.
Други разследвания по случая показаха също, че терените са били преактувани от изключителна държавна собственост в публична
в нарушение на Закона за държавната собственост
който изисква подобна процедура да бъде предприета едва след акт на правителството, какъвто няма.
Теренът, на който трябва да бъде реализиран проектът "Алея Първа"
Теренът, на който трябва да бъде реализиран проектът "Алея Първа"
През май 2010 г. се оказа също, че през главата на тогавашния регионален министър Росен Плевнелиев Районната дирекция "Национален строителен контрол" (РДНСК) и главният архитект на Варна са издали пет разрешения за строителство в спорните терени. Стигна се дотам, че по този повод Плевнелиев публично поиска оставката на варненския кмет Кирил Йорданов. Проблем в този случай бе, че имотите, за които холдингът получи разрешения за строеж, попадаха в зона с наложена строителна забрана заради свлачищни и корозионни процеси. А петте разрешения за строеж на практика предхождаха тези за задължителните "укрепителни дейности". Обяснението за това разминаване, дадено от общинската администрация във Варна, беше, че "строителните разрешения, издадени от главния архитект на Варна през пролетта на 2010 г., бяха
"застраховка" за инвеститора на "Алея първа"
План на проекта "Алея Първа"
План на проекта "Алея Първа"
Така, след като осем години държавата и местната власт във Варна играха на криеница сами срещу себе си в полза на частен интерес и петнадесет години след първото представяне на мегапроекта, от "Холдинг Варна" обявиха, че реализацията му започва от... паркинга.
Според информацията, поместена на сайта на холдинга, той управлява "дивесифициран портфейл от инвестиции в 39 търговски дружества, които предоставят на българските и чуждестранните потребители висококачествени продукти и услуги в сферата на туризма, финансите, проектантската дейност, медиите и комуникациите".