Прокуратурата отчете по-голям успех по делата за корупция

Главният прокурор Сотир Цацаров внесе във Висшия съдебен съвет (ВСС) доклад за дейността на прокуратурата и на разследващите органи за 2016 г., съобщи пресцентърът на държавното обвинение. В доклада се отбелязват изцяло положителни тенденции в работата на прокуратурата и ръст на разследванията, на внесените в съда обвинителни актове и осъдителните присъди. Специален дял е отреден на делата с обществен интерес, при които държавното обвинение отчита ръст на осъдените на определена съдебна инстанция и намаляване на оправданите.
В данните се посочва, че е трайно висок делът на решените спрямо наблюдаваните прокурорски преписки – 95,6%, при 95,4 % за 2015 г. и 96% за 2014 г. Намалял е и броят на прекратените и спрени производства. От прокуратурата отчитат сериозен ръст на бързите и незабавните производства, със съответно 21,3% и 41,1%. Нарастват внесените в съда прокурорски актове, но при "известен спад на предадените на съд" хора.
В 74 % от случаите разследванията приключвали в срок до 7 месеца.
Намалява и делът на върнатите от съда дела - 4,9% за 2016 г. при 5,1% за предходната година. Съгласно указанията на главния прокурор, всички обвинители анализират причините за връщането. Това позволява идентифициране на обективни и субективни фактори.
"Запазва се и високото ниво на осъдените и санкционираните лица с влязъл в сила съдебен акт – 97,5%, при 97,2% за 2015 г., респективно намаляват оправданите с влязъл в сила съдебен акт лица с 11,8% и 18,3 % спрямо 2015 г. и 2014 г.", отбелязват още от прокуратурата.
И през 2016 г. е бил висок делът на приведените в изпълнение осъдителни присъди и санкционни решения. Неприведените в изпълнение заради укриване на осъдения пък намаляват и са били 2%, при 2,8% за 2015 г. и 2,3% за 2014 г. Намалели са и осъдителните решения срещу прокуратурата по Закона за отговорност на държавата и общините за вреди.
Справка на "Дневник" показа, че през миналата година държавното обвинение е платило над 7 млн. лв. обезщетение за загубени дела по Закона за отговорността на държавата и общините.
От прокуратурата отчитат и трайна тенденция на нарастване на броя на разследвания по дела от особен обществен интерес, на внесените в съд прокурорски актове и на обвиняемите лица. Освен това значително са намалели върнатите от съда дела спрямо внесените прокурорски актове - 4%, при 6,2% за 2015 г.
11.8 % от делата за корупция са били върнати през изминалата година на прокуратурата за отстраняване на съществени процесуални нарушения. Което представлява спад спрямо предходните две години, когато делът на върнатите преписки е бил 19,6% за 2015 г. и 18,5 % за 2014 г.
"Висок е делът на осъдените лица по тези дела, спрямо лицата с постановен окончателен съдебен акт и намалява относителният дял на оправданите лица с влязъл в сила съдебен акт, спрямо всички лица с постановен окончателен съдебен акт – 4,0%, при 4,7% за 2015 г.", отбелязват още от прокуратурата.
В доклада се признава, че основните трудности при дейността на разследването не са преодолени. Сред тях са проблеми при осигуряване на експерти и тяхното ресурсно обезпечаване; осигуряване на адекватни материални условия на труд на магистратите и служителите; някои дефицити в квалификацията на разследващите органи и др.
Посочват отново необходимост според прокуратурата от законодателни промени. Основните предложения са срещу "прекаления формализъм на наказателния процес и въвеждане на действащи ускорени процедури и средства, както и със създаване на наказателно-правни норми, особено за корупционните престъпления, които да съответстват на обществено – икономическите и социалните отношения със създаване на нови престъпни състави".
Прокуратурата посочва и какво е извършила по Механизма на сътрудничество и оценка: анализ на делата за корупция; анализ на делата, по които заради неефективно разследване са постановени осъдителни решения на Европейския съд в Страсбург; анализ и оценка на работата на специализираните прокуратури. Прокуратурата е оказала и пълно съдействие при провеждане от европейски експерти на Независимия анализ на структурния и функционален модел на ПРБ и нейната независимост.