"Грипен" може да дежури в небето 18 месеца след евентуално сключване на договор

Ако правителството избере да купи шведски изтребители "Грипен", българските военновъздушни сили може да поемат охраната на въздушните граници ("Еър полисинг") 18 месеца след подписването на договор.
Магнус Люис-Олсон, който ръководи продажбите на консорциума производител - СААБ, каза, че за 18 месеца могат да бъдат произведени и доставени 4 самолета. Ако пилотите, който ще бъдат обучавани, са опитни, могат да започнат да поемат дежурство след година обучение. Даниел Боестад, който е вицепрезидент на СААБ за Централна и Източна Европа, даде пример от Чехия. Чешките военни пилоти са се обучили в Швеция, сами са управлявали новите самолети до Чехия и са започнали да дават дежурства още на следващия ден.
Люис-Олсон каза на въпрос на "Дневник", че за достигане на пълна оперативна способност ще са необходими минимум 3 години. Това ще зависи и от българското правителство, което трябва да реши какви задачи ще изпълняват изтребителите (разузнавателни, въздух - въздух, въздух - земя и т.н.) и какво оръжие ще се закупи. Самолетите може да се доставят оборудвани с всякакво оръжие, не само шведско.
В едно от последните си заседания в края на април служебното правителство одобри офертата на шведската компания СААБ за изтребители "Грипен" като най-изгодна от предложенията за нов тип изтребител за нуждите на армията. Решението е взето на закрито заседание, като разгледаният документ е с гриф за класифицирана информация. България избираше между три предложения - употребявани F-16 собственост на Португалия, от Италия за "Юрофайтър" втора употреба и шведските "Грипен". Според неофициална информация офертата на шведите е била по-изгодна, като е в рамките на 1 млрд. лв., а предложението на португалците се е доближавало до 1.5 млрд. лв. Цената включва 8 изтребителя, обучение, наземно оборудване и обслужване. Офертата на СААБ е позволявала разсрочено плащане за по-дълъг период.
"Новото правителство ще се запознае и ще обсъди трите оферти за закупуване на нов модерен изтребител за Българската армия", каза преди месец военният министър Красимир Каракачанов. Офертите щели да се изчислят пак и ще се видят възможностите, които има българската държава.
След заседанието на Консултативния съвет за национална сигурност при президента се разбра, че правителството не смята да приоритизира покупката на изтребители, а да разпредели финансовия ресурс в проекти и за нови машини за пехотата и за нови кораби, като се опита да разсрочи плащанията за по-дълъг период. Магнус Люис-Олсон смята, че това е възможно. Шведското правителство ще осигури мостово финансиране, добави той.
Никой от правителството на Борисов не е се свързал все още с представители на СААБ или посолството на Швеция. "Ако България иска самолета бързо ние се надяваме преговорите да започнат бързо. Досега процесът беше много прозрачен. Очакваме преговорите да започнат след лятната ваканция", посочиха от СААБ. Ако завършат преговорите, това ще бъде брак между България и Швеция за 30-40 години, каза Магнус Люис-Олсон. Толкова е животът на изтребителите.
Красимира Стоянова от СААБ – България, каза, че ако консорциума спечели надпреварата със сигурност ще има форма на индустриално сътрудничество с български компании и вече са провеждани разговори с частни и държавни фирми. Въпрос на преговори е каква част от обслужването на самолетите ще бъде поето в България, обясниха от СААБ в неформален разговор. Със сигурност най-ниските нива на ремонтни работи и поддръжка ще бъдат извършвани в авиобазата в България, но е възможно тук да се правят и най-сложните ремонти, което би понижило експлоатационните разходи и би довело до висока добавена стойност за икономиката ни. Различни форми на коопериране с други страни от Източна Европа и Балканите, които имат или планират да купят "Грипен", също се обмисля от СААБ, тъй като при малкия брой самолети, която всяка страна притежава, не е изгодно инвестирането в технология и обучаване на персонал. Наши пилоти да се обучават на тренажори в Чехия, вместо България да купува такива или да се ходи за обучение в Швеция, е една от възможностите, които тепърва ще се уточняват.

"Грипен" JAS 39 е на въоръжение в Чехия, Унгария, ЮАР, Тайланд и Бразилия. Хърватия и Словакия също преговарят за покупка или взимане под наем. От СААБ се надяват да пробият дори в Канада.
Твърди се, че България има силно лоби за покупката на F- 16. Депутати от ГЕРБ в частни разговори казват, че "Грипен" е несъвместим със стандартите на НАТО, както и че има силен политически натиск от САЩ за покупката на португалските F- 16. "Няма експерти, които да казват това, че самолетът не е съвместим с НАТО", коментира Люис-Олсон. Според него в НАТО няма по-съвместим самолет. От СААБ допълват, че 30-40% от модулите в самолета им са щатско производство и от икономическа гледна точка САЩ трябва да са по-заинтересувани България да купи "Грипен", отколкото F-16, които са собственост на Португалия.
За да стане факт сделката, е необходимо официално решение от правителството, което да бъде гласувано и от парламента, тъй като става дума за междудържавен договор за над 100 милиона лева.
Сагата с покупката на нов за армията ни изтребител се точи над 10 години. Ресурсът на МиГ-29, които се използват за "Еър полисинг" бе удължаван многократно.