ЕС да работи върху стратегически анализ за професиите на бъдещето, поиска Румен Радев

ЕС да работи върху стратегически анализ за професиите на бъдещето, поиска Румен Радев

От ляво на дясно: еврокомисаря по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич, президентът Румен Радев и министърът на младежта и спорта Красен Крлев.
От ляво на дясно: еврокомисаря по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич, президентът Румен Радев и министърът на младежта и спорта Красен Крлев.
Европейската комисия да насочи усилията си към анализ на специалностите, от които пазара на труда ще има нужда в бъдеще с оглед на развитието на цифровите технологии. Такава препоръка отправи днес президентът Румен Радев към еврокомисаря по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич. Двамата участват в Националната среща "Младежки пространства", чийто домакин е Икономическият университет във Варна. В срещата участие взе и министърът на младежта и спорта Красен Кралев.
Еврокомисаря по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич и Румен Радев
Еврокомисаря по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич и Румен Радев
"Знам, че на 30 май беше приета стратегия на образованието в ЕС, но в България ще бъдем много благодарни за една навременно адаптирана и обобщена информация, каза Радев. Много често
младите хора стават жертва на неосведоменост
Кандидатстват за определена специалност, учат пет години, а след това се оказва, че когато завършат пазара за реализация на знанията им е или пренаситен с кадри, или професията, за която са се готвили вече не се търси", каза президентът.
Според него предстоят ни много динамични процеси – цифровите технологии и дигитализацията ще налагат с много бърз темп отпадането на някои професии и подмяната им с нови.
"За това мисля, че тук е мястото на Европейската комисия с нейния огромен потенциал, да даде този анализ, за да могат младите хора да знаят напред във времето къде да влагат усилията си, какви ще бъдат перспективните специалности и да не губят време и ресурси, а на базата на анализа, за който говоря всеки млад човек да може да избере тази ниша, в която смята, че ще бъде най-ефективен", каза още Радев.
Еврокомисаря по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич
Еврокомисаря по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич
Тибор Наврачич оповести данни, според които в момента всеки пети европейски гражданин има
базови проблеми с грамотността
а всеки четвърти - основни трудности с т. нар. аритметичната грамотност. "Това означава, че трябва да сторим повече и трябва да поставим ударението върху приобщаващата роля на образованието, каза еврокомисарят. Тези, които рано напускат училище, губят своя шанс да станат пълноправни членове на обществото, да постигнат успехи, да бъдат щастливи и доволни граждани на Европа. Така, че една от основните цели на стратегията "Европа 2020" е да намалим дела на тези, които отпадат преждевременно от училище".
В коментар на казаното от Тибор Наврачич Румен Радев каза, че днес образованието и грамотността нямат знак за равенство помежду си, а това според него било много тревожен въпрос.
Румен Радев
Румен Радев
"За да се сближават тези две понятия трябва да осъзнаем най-напред
социалната значимост на образованието
каза президентът. Всяко поколение трябва да осъзнае своята историческа роля. И не го казвам с високопарност. Нека се върнем няколко поколения назад. Каква беше тяхната роля тогава – да изграждат стени, да разделят Европа, да противостоят един срещу друг – военно, икономически и идеологически. Моето поколение имаше историческа мисия, която наистина изпълни – да руши тези стени и да сближава".
Според Радев този процес не е завършил, тъй като в момента Европа е без граници, има свобода на движението на хора, стоки и капитали, има върховенството на закона.
"Но в същото време в Европа има страшно много проблеми, каза Румен Радев. Европа днес има своите центробежни сили, раздирана е от противоречия, от популизъм, от растящ национализъм, от макроикономически дисбаланси и огромна разлика в жизнения стандарт в различни държави, краища и региони. Да не говорим за проблемите в сигурността. По тези причини, за да има смисъл образованието, за да може то да е идентично с грамотност, всеки един от поколението на днешните млади хора трябва да си отговори на въпросите
къде иска да види Еропа утре
къде ще е неговото място в нея и каква е ролята, с която ще трябва да се справи поколението, към което принадлежи?".
Само така според Радев Европа ще е обединена, силна и без граници, фактор на световната сцена, основан на "истински ценности".
В отговор на казаното от президента Наврачич призна, че за съжаление Европа изостава по отношение на инвестициите в образование. В същото време страните от Азия, Тихоокеанския регион и Америка инвестират в образование все повече. "Ние имаме много добри условия, много добри и солидни институционални основи, но просто не инвестираме достатъчно. Ако искаме да сме конкурентоспособни в бъдеще трябва да го правим сега, днес", каза той.