От всички в ЕС българите имат най-голямо доверие в социалните медии, сочи проучване

Сред жителите на ЕС българите имат най-голямо доверие в семейството си, интернет и социалните медии, както и в европейските институции. Това показват резултатите от проучването "Наблюдател 2017" (Observatoire 2017) на "БНП Париба лични финанси", проведено сред 12 хил. души от 15 държави в ЕС. Тази година България за първи път е включена в изследването, което се провежда от 1985 г. насам, съобщиха от пресцентъра на финансовата институция.
От запитаните българи 95% са заявили, че вярват на семействата си, което е най-високото ниво сред проучваните държави, където средният показател е 92%.
Българите са също и с най-голямо доверие в интернет и социалните медии като източници на информация – съответно 58 и 51 на сто. Това е много повече от средното за ЕС ниво от съответно 40% и 31%. Според изследването обяснението е в бързия и изгоден интернет в България, поради което повече хора се информират от мрежата за сметка на традиционните медии.
Българите търсят съвет и мнението на други хора, когато вземат решение за покупка, като най-много се доверяват на семейството и приятелите си (92%) и мненията, споделени в социалните медии (74%).
По отношение на доверието към европейските институции българите също са с високо ниво – 45%, докато средното за ЕС е 32%. Доверието към финансовите компании в България е 38%, повече от средното за ЕС ниво от 30 на сто.
Мнозинството българи планират да харчат, малцина – да спестяват
Високи са нивата и по отношение на оптимизма в бъдещето. В България 69% от запитаните са посочили, че възнамеряват да харчат повече. Стойността е много по-висока от средното за ЕС ниво от 46%. Същевременно по отношение на намеренията за спестяване българите са на дъното на класацията. Едва 26% са заявили намерение да спестяват, докато средното ниво за ЕС е 41%.
Анализаторите посочват, че това се дължи на нарастваща увереност за възстановяване на икономиката и постепенно повишаващ се стандарт на живот.
Ръстът на заплатите е най-важен за увереността в бъдещето
Изследването обхваща и основните фактори, които дават увереност на хората за бъдещето. За 59% от българите на първо място е ръстът на заплатите. И по този показател България е на първо място в ЕС, където средното ниво е 40%. Обяснението е в голямата разлика в жизнения стандарт в страната и по-развитите западни държави. Например ръстът на заплатите е от най-малко значение за хората в Дания (17%), Великобритания (26%) и Германия (27%).
За българите вторият по важност фактор за увереността в бъдещето е спадът на безработицата, за 44% - също над средното за ЕС ниво от 32 на сто. На трето място в страната е поставен ръстът на икономиката – за 35% от запитаните. Тук средното за ЕС ниво е 29%, докато този показател е най-важен за италианците и испанците с 41%, а най-маловажен - за германците с 12%.
Българите имат високо доверие към марките
Повече от половината хора в България имат доверие към търговски марки, показва още проучването. С 51% страната е близо до средното за ЕС ниво от 46 на сто. Най-голямо доверие към марки имат британците (55%).
По отношение на лоялността към марки България и Румъния са с най-високи показатели – съответно 80 и 81 на сто от хората в двете страни избират една и съща марка. Освен това 77% от запитаните българи знаят предварително продукт на коя марка ще купят. Средното ниво за ЕС е 72%. Същевременно 56% от българите са склонни да пробват нов продукт, което е над средното ниво за ЕС от 47 на сто. За 84% от българите качеството на продуктите и услугите е най-важно, а положителният имидж на марката е на второ място сред критериите за избор. Хората търсят и брандове с опит (50%).
Българите имат най-високо доверие в ЕС към сертификатите за качество – 84% са посочили, че вярват на брандове с такива етикети, докато средният показател за ЕС е 68%.