Администрацията няма да изисква 12 удостоверения на хартия от септември (допълнена)

Държавната администрация няма да изисква предоставянето на 12 удостоверения на хартия от септември. Днес правителството предприе първите стъпки по обещаното намаляване на административната тежест, чрез за въвеждане на служебен обмен на данни между администрациите. Администрациите, които изискват документите, ще си ги взимат от държавните регистри.
От септември ще излезем със законодателни промени, за да спрем това гражданинът да носи справка на хартия, каза вицепремиерът Томислав Дончев след заседанието на Министерския съвет. Той обясни, че първата стъпка е да се идентифицират звената и администрации, където административното обслужване е излишно забавено, затормозено, отнема много време, пари, нерви. "Опитваме се да оптимизираме процесите там – да бъдат по-кратки, по-достъпни, по-евтини. Но голямата битка всъщност е друга. Тя е свързана на първо място с електронизация на процесите и най-вече със служебни справки, които да се извършват от администрацията, а не да караме гражданина да събира документи от една администрация и да ги носи в друга", каза Дончев.
Обменът на информация - по служебен път
Председателят на Агенцията за електронно управление Росен Желязков каза, че голямата цел пред държавата, е основните администратори на данни да обменят информация по автоматичен път. Според Желязков автоматичният обмен на данни ще се случи по силата на пътната карта и сроковете, предвидени в нея са до края на 2018 г. До края на годината ще бъде премахнато изискването за предоставянето на годишните финансови отчети от страна на фирмите в 3 институции – статистическия институт, Национална агенция по приходите и Търговския регистър. Ще бъде създадена единна входна точка, което ще доведе до трикратно облекчение на бизнеса в тази посока. Желязков добави, че се подготвя и отпадането на други удостоверения на хартия, те ще бъдат свързани основно с регистрите в ГД ГРАО.

Базираме се на 12 типа удостоверения, които вече са електронно достъпни от 8 регистъра – Търговски регистър, Имотен регистър, Регистър БУЛСТАТ, Регистър на задълженията към митническата администрация, Регистър на актовете за граждански брак, Регистър на задължените лица, Регистър на пенсионерите и Регистър на признатите дипломи за висше образование, каза Дончев. Той обясни, че от правителството ще разпитат администрациите на базата на какви закони изискват удостоверения от тези регистри, достъпът до които е електронен и след това ще направят законови промени. Дончев се надява свидетелството за съдимост да отпадне по-бързо.
Премиерът Бойко Борисов е възложил на министрите до понеделник да са готови с информация за предоставяните от техните ведомства услуги и изискваните за това документи, се разбира от публикуваната частична стенограма от заседанието на кабинета. От справките трябва да се разбере, кои събирани от гражданите документи са ненужни и съответната администрация да спре събирането им.
"Самите ние си даваме сметка, че това е реална реформа и тя затова не се е случвала, защото трябва да се преодолява огромна съпротива на чиновници, администрация, включително и корупционни схеми по маса звена – нещо, с което ние сме свикнали като народ, но ние трябва това да го поправим. Роптаем, ядосваме се, нервираме се и то не се случва. Този път ще се случи", е казал премиерът.
Дванадесетте документа които ще отпаднат са:
- Удостоверение за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенцията по вписванията;
- Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на юридическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
– Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
- Удостоверение за актуално състояние от Търговския регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
удостоверение за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, събирани от митническите органи, издавано от Агенция "Митници";
- Удостоверение за семейно положение, издавано от общинска администрация;
- Удостоверение за съпруг/а, деца, издавано от общинска администрация;
- Удостоверение за брак, издавано от общинска администрация;
- Удостоверение за наличието или липсата на задължения, издавано от Националната агенция за приходите;
- Удостоверение обр. УП-7 за размер и вид на пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;
- Удостоверение обр. УП-8 за доход от пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;
- Удостоверение за признаване на придобито висше образование в чужбина, издавано от Националния център за информация и документация.