Хелзинкският комитет: Липсата на пряк достъп до съд на затворници ще доведе до корупция

Хелзинкският комитет: Липсата на пряк достъп до съд на затворници ще доведе до корупция

Хелзинкският комитет: Липсата на пряк достъп до съд на затворници ще доведе до корупция
Липсата на пряк достъп на лишените от свобода до съд, пред който да искат да бъдат условно предсрочно освободени, ще доведе корупция и поредица от осъждания на България пред Европейския съд по правата на човека.
Това пише Българският хелзинкски комитет (БХК) в становище във връзка с промените в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), приети миналата седмица от правната комисия в парламента на първо четене. Те бяха предложени от депутати от БСП, след като стана известно, че Софийският градски съд е освободил предсрочно двама от групата на "Наглите". Втората инстанция впоследствие отмени определението на СГС и двамата останаха в затвора.
Възможността, от която двамата са се възползвали, е промяна в закона от началото на годината, която е свързана с мерки, които властите в България трябваше да вземат след пилотното решение "Нешков срещу България". Една от тях предвиждаше именно на лишените от свобода да се даде възможност да имат пряк достъп до съд и да не зависят от преценката на затворническата администрация.
В становището си до правната комисия от БХК се спират първо на мотивите на депутатите от БСП, като ги определят като несъстоятелни. В проекта на левицата пише, че "предвиждането на право на всеки осъден да подаде молба до съда след изтичане на минималния срок на изтърпяване на наказанието, регламентиран в чл. 70 и 71 от НК, доведе до възможността лица, осъдени за тежки престъпления като отвличане, да получат възможност за предсрочно освобождаване".
"И до, и след реформата предсрочното освобождаване се постановява от съд, когато са изпълнени предвидените от закона условия. Лицата, осъдени за тежки престъпления, получават възможност да бъдат предсрочно освободени от съда и в двата случая. И в двата случая затворническата администрация представя становище пред съда, което има голямо значение за изхода от производството. В първия случай освен това затворническата администрация или прокуратурата имат възможност да преградят пътя на осъдения до съда. Така те играят роля и на страна по делото, и на съд, доколкото, ако не представят затворника за предсрочно освобождаване, изходът от делото се предрешава още преди да е образувано. Така на практика в ръцете на прокуратурата и на затворническата администрация се предоставят правомощия да решават кой заслужава да бъде освободен и кой не, тълкувайки закона безконтролно и заобикаляйки съда", пишат от БХК.
От БХК заявяват, че лишаването на затворниците от пряк достъп до съд за решаване на въпроса за тяхното предсрочно освобождаване противоречи на установената практика на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) по чл. 6 от конвенцията - за правото на справедлив процес.