Министър Нанков е привърженик на най-евтиния и най-екологичен вариант за "Струма" през Кресненското дефиле

Министър Нанков е привърженик на най-евтиния и най-екологичен вариант за "Струма" през Кресненското дефиле

Автомагистрала "Струма"
Автомагистрала "Струма"
Ако до 2019 г. не започнем строителството на магистрала "Струма" в Кресненското дефиле, има риск България да загуби безвъзмездното европейско финансиране за проекта и да се наложи той да бъде завършен със средства от бюджета, което е безотговорно. Това заяви пред Би Ти Ви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Той обясни, че в момента се разглеждат всичките 5 варианта за трасе през Кресненското дефиле.
"Най-важното е да изберем този, който ще гарантира възможно най-безопасното пътуване и преминаване. Трябва да спазим и всички законови мерки, както и да защитим околната среда. Не трябва да забравяме също финансовата и икономическата точка на въпроса", отбеляза министърът.
Инженер Светослав Глосов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", уточни пред БНТ, "че най-късно през пролетта на 2019 г. трябва да започне изграждането на най-сложния участък между Крупник и Кресна. Участъкът (лот 3.2) трябва да бъде изпълнен до края на 2023 г., за да не се връщат на Европейската комисия средства и за вече построените отсечки от автомагистралата.
Николай Нанков
Николай Нанков
Според Нанков от икономическа и екологична гледна точка оптимален е полуизточният вариант. Той предвижда запазване на съществуващото трасе в посока Гърция с уширение, рехабилитация и изправяне на завои и екологични мерки, които гарантират безопасността на животинските видове. В проекта е включено и изграждането на обходен път на Кресна, с което ще се обезопаси трафикът в града.
В посока София движението ще бъде се изнесено от дефилето в източна посока. Ще бъдат осигурени пет пътни възела и 6 връзки между двете трасета, както и връзки с всички населени места, каза още Нанков. Той е убеден, че това е оптималният вариант от гледна точка на сигурност и безопасност на пътуващите. Освен това икономическата и финансова логика показвали, че това е най-евтиният вариант – до 4 пъти по-евтин от дългия тунел. Индикативната стойност на варианта на трасе с разделяне на посоките на движение е около 1 млрд. лв. Нанков добави, че Кресненското дефиле е най-сеизмично тежкият и сложен район в България и затова няма да има тунел.
Ако затънем в процедури по обжалване на проекта за "Струма" има риск да загубим средствата. Останалите участъци от Лот 3 на магистралата се строят в срок, дори участъкът към Сандански изпреварва сроковете, информира той.
Български и европейски неправителствени организации са внесли официална жалба в Европейската комисия срещу строителството на "Струма" заради нарушения на европейското законодателство с това строителство.
"Тракия" ще се разширява между Пловдив и София
В края на годината ще имаме готови планове за разширяването на магистрала "Тракия" от София до Пловдив, защото това е най-натовареният участък, в който през лятото трафикът достига 40 хил. автомобила на денонощие, съобщи още министър Нанков. В момента се извършват анализ и оценка на сервитутите и проучвания за изграждане на още по една лента в двете посоки. По думите му през 2018 г. може да започне проектиране и остойностяване на уширението.
Държавата ще съди фирмите, обжалващи тол системата
"Минималната щета за държавата от обжалванията на тол системата е 1.5 млн. лева на ден. Ще заведем иск срещу тези фирми, които непрекъснато обжалват, като в момента правим остойностяване на всички пропуснати ползи за страната", коментира министърът във връзка с процедурата за внедряването на интегрираната система за плащане на пътни такси. "В края на 2018 година тол системата ще заработи", зарече се Нанков и напомни, че заради процедурни хватки въвеждането й се бави с година и половина. Министърът добави, че се обмисля вариантът за създаване на държавна компания, която да внедри системата на принципа на ин хаус.