Психологът Маргарита Бакрачева: Всеки може да се подведе от "Александър Николов"

В продължение на години един потребител живее, общува, сприятелява се, работи, продава и получава услуги само и единствено в интернет и никой никога не го е виждал на живо или поне във видеовръзка. Когато се оказва, че това е фалшива самоличност, въпросът как е възможно толкова хора да бъдат заблудени за толкова дълго, не дава мира и на тях и на други активни потребители на социалните мрежи, които покрай този случай са си дали сметка каква голяма част от начина им на общуване е повлияна от "Фейсбук" и "Туитър".
Част от пострадалите от "Александър Николов" не искат да разказват публично за това, защото са и засрамени или ядосани, че са се доверили или че са подвели и свои реални приятели. Други, които не са потърпевши, но са имали съмнения, съжаляват, че не са намерили начин да ги споделят въпреки липсата на доказателства, трети са в позицията на "знаехме си". (Как работи схемата "Александър Николов" четете тук.)
"Дневник" се свърза с психолога доц. Маргарита Бакрачева с молба да прегледа профила на "Александър Николов" във "Фейсбук" - в частта, в която е публично достъпен, и да разкаже наблюденията си. Тя е специализирала в секцията "Психология на личността" в Института по психология при БАН; член е на Дружеството на психолозите и Съюза на учените в България, както и на Международната асоциация за психоаналитична аз-психология.
Попитахме я да обясни защо наистина хората са се подвели масово и да ни даде съвети за какво да внимаваме в социалните мрежи, особено когато се съмняваме в автентичността на профилите. Ето нейния коментар:
"Александър" не прилича на типичен фалшив профил
Фалшивите профили са много широко разпространени. Често се правят с цел следене на интимен партньор или безопасно скрито създаване на комуникации. Обикновено в такива профили отсъства лична информация или тя е оскъдна. В случая информацията е само за родния град и местоживеене.
Вторият фактор, който разкрива фалшивите профили, е липсата на лични снимки. Най-малък процент от потребителите на социалните мрежи са т.нар. традиционалисти, които поддържат в кръга приятели единствено хора, които познават реално. Вероятно някои читатели, ако погледнат собствения си профил, ще установят, че имат "общи" приятели с въпросното лице.
Никой няма гаранция да не се подведе. Устроени сме така, че да довършваме образа, и когато информация липсва, ние несъзнателно я довършваме в цялостна картина. Активността в мрежата може да е висока като в случая, когато човек целенасочено използва профила с определена цел. В практиката си съм била свидетел на хора, формирали любовни чувства към виртуален образ, към когото подхождат с голяма степен на себеразкриване.
Това, което в най-висока степен може да ни предпази, е саморегулирането на ползването на мрежите.
Напоследък хората стават по-резервирани на базата на собствения си опит в разкриването и поддържането на комуникация. За съжаление всеки може да се подведе, било поради моментно състояние или просто по навик, както сме свикнали да използваме мрежата.
Защо се доверяваме
В профила на "Александър Николов" това, което най-силно създава чувството за достоверност, е на първо място редовното поддържане на профила и емоционалния му тонус. Липсата на време е нещо, характерно за хората, които са ангажирани истински с делата си. Емоционалният тон на умората и здравословните проблеми като негативна информация, споделяни там, също допълват степента на доверие, която се развива.

Обяснението е, че по принцип приемането на негативна информация се възприема като по-достоверна в сравнение с позитивната. В съвременния свят, в който онлайн и офлайн комуникацията не могат да бъдат разграничени по никакъв начин, хората прекарват времето си в известна степен и чрез създаването и приемането на виртуални образи.
Изследванията, които сме правили през последните години, разкриват една тенденция, която може да обясни случая – хората с готовност приемат покани, изпратени от непознати, независимо от пола, възрастта и предварително определените като "привлекателни" и "непривлекателни" лица. Това е едно от израженията на мястото на социалните мрежи в живота ни.

Това трансформира и самата същност на социалните мрежи, доколкото преди време те бяха основно за поддържане на лични контакти, днес са основен информационен източник, който хората предпочитат, за да селектират информацията, която стига до тях, а това съответно повишава степента на доверие. Да не забравяме и колко голяма част от стоките и услугите, които си набавяме днес, са от интернет, което допълнително снижава степента на критичност.
Динамиката на ежедневието, многото информация, липсата на време за проверяването и отсяването й наред с факта, че живеем паралелно на улицата и в мрежата, са причина хората да не разделят двата свята.