Новите телефонни измамници използват името на Цацаров и Борисов

Полицейска акция, ръководена лично от главния прокурор и приключваща с награда лично от премиера Бойко Борисов. Ако чуете по телефона за такова нещо от някой, който се представя за полицай, бъдете сигурни, че може да станете жертва на телефонен измамник.
Това е една от най-новите схеми, за които двама полицаи от 4-то районно управление в София, разказаха в читалище "Светлина 1940" в ж.к. "Стрелбище". В тъмната и хладна зала бяха дошли неколцина пенсионери.
Служителите на МВР изрично помолиха да не се цитират имената им, защото те се използват от измамниците за подлъгване на жертвите.
Телефонните измами съществуват от няколко години, но схемите им постоянно се доразвиват. Вече рядко се звъни да се искат пари за пострадал близък, който е в болница и има нужда от лечение. Сега се прилагат развити стратегии, чиято цел е да се въздейства психически на жертвата и тя да се подчинява безпрекословно на измамника. Телефонните номера се избират на случаен принцип, подчертаха двамата полицаи. Допълниха, че измамниците звънят от провинцията с временни карти или такива на румънски оператор, а в София "муле" взема парите, което също се избира на случаен принцип.
Какви са схемите на измамниците
– Обаждащият се представя за полицейски служител, който информира човека, че в квартала му стават серия от телефонни измами и го моли за съдействие на полицията по разкриването на престъпната схема. Приканва човека да се обади на телефон, който е с някаква цифра отпред последвана от 112 като 02112 или 9112 или др., за да провери той дали има такъв полицай.
След това иска мобилния телефон на жертвата за връзка. Целта е да държи обекта на измама на линия и да отвлича постоянно вниманието му. Предупреждава го, че скоро ще му се обадят измамници на домашния телефон и заявява, че той се подслушва от "полицията". "Това не е вярно, вие не сте извършили престъпление да ви се подслушва телефона", предупредиха служителите на МВР.
След това друг измамник се обажда на стационарния телефон като се представя, че е медицинско лице например и иска пари за лечението на пострадал роднина на обекта на телефонна измама. Тогава измамникът, който се е обадил вече на мобилния телефон казва на човека да изпълнява указанията на измамника от стационарния телефон, за да може "полицията" да го залови.
Този, който се е свързал през стационарния телефон започва с агресивни, брутални заплахи, за да изкара човека от психологическо равновесие. Така той по-лесно се доверява на "полицая", който държи мобилния телефон на линия. Измамника от мобилния телефон кара обекта на измама да "опише" всички банкноти и техните серийни номера в дома. Целта тук отново е да се отвлича вниманието на жертвата, която вместо да звънне на полицията или роднини ще брои пари и проверява скъпоценностите в дома си.
От МВР предупреждават, че последователността на обажданията може да е друга. Да се обади първо измамник, който иска пари за пострадал близък например и след това да се обади вторият измамник, който се представя за полицай и който иска да предпази жертвата от първия.
Днес в читалището полицаите обърнаха внимание на събралите се пенсионери. Първо телефон 112 се набира без никакви цифри пред него и ако някой иска да се набере нещо различно е веднага сигнал, че това е измама. Освен това, когато някой представящ се за служител на някоя институция иска пари това също е знак за измама, защото
нито една българска институция - полиция, болницата, прокуратура или НОИ не иска пари от гражданите да си върши работата. Още по-малко иска да бъдат хвърлени през терасата, оставени до кофи, на тротоари, под стълбове и т.нат.
Другото важно за измамниците е, че те не знаят имената на жертвата, а само телефона ѝ. Когато се обади наистина полицейски служител, той се представя с две имена, казва от кое районно управление е, казва кого търси - като му посочва трите имена и след това го кани в сградата на полицията. Никога не го вика на кафе, не желае да отиде в тях или да се видят пред блока. Уговорката е за удобно за гражданина време, в което да посети сградата на най-близкия полицейски участък. Освен това полицаите винаги имат служебни карти, които показват при легитимация, както и нагръдни знаци. Те дават време на човек да се обади на дежурния полицай или на тел. 112 за проверка, че такъв служител има.
Служителите на МВР предупредиха да не се обръща внимание на заплахите, които идват от стационарния телефон, колкото и да са брутални, защото са нереални. Те идват от хора, които са в провинцията и не искат саморазправа. Измамниците не знаят и адресите на своите жертви, нито някаква информация за тях. За това е много важно да не се дават каквато и да е лична информация по телефона на непознат.
– Друг вид измама е познатата от много време. Да се обади "пострадал роднина" плачейки. След инцидент като катастрофа или в болница с птичи грип или падане на лед - каквито предстоят да бъдат "модите" с наближаващата зима. Служителите на МВР предупредиха, че в такъв случай обектът на измама трябва да опита да се свърже със своя близък или да звънне в болницата, където уж е той, за да провери дали има такъв пациент.
– Трети вид измама е да се обади отново представящ се за полицай като каже в районното управление на МВР е задържан чужденец или близък на обекта на измама. След това да иска пари за храна, адвокат или ваучер на задържания да може да се обади. "Ние не искаме пари за такива неща. Всеки задържан има право да се обади лично на близките си. Осигурява му се служебен защитник при нужда, разходите за който не се плащат от задържания или роднините му.
– Една от "най-модерните" схеми е да измамникът да каже на човек, че се организира полицейска акция по залавяне на телефонни измамници. Тя ще бъде проследена и отразена от националните телевизии. Ще обяснят, че операцията е под личното ръководство на главния прокурор и участниците в нея ще бъдат наградени лично от премиера. Така обектът на измама чувства, че влиза в ролята на таен агент.
Могат да сменят предлога, предупредиха служителите на МВР и дадоха друг пример.
– Телефонен измамник се обажда на вече измамен човек като се представя за прокурор. Пита кой полицай разследва случая, след като жертвата отговаря се обяснява, че "прокуратурата" знае за случая и го наблюдава, но ѝ трябват пари.
– Друга схема е да звънне измамника и да каже: "Здрасти, как си". След въпроса кой се обажда, следват думите: "Е, как кой. Ти колко близки имаш в чужбина". Обикновено след това обектът на измамата казва нещо като "Петьо, ти ли си?". Измамника потвърждава и казва, че иска да прати пратка на адреса на обекта на измама. В пратката има билки и някакви пари - примерно 10 или 15 хил. евро и казва, че трябва да се платят на куриера 3 хил .лв. След реакция, че жертвата няма толкова, той казва - добре, ще разговарям с куриера, колко пари имаш?
– Последната схема, която днес описаха полицаите бе, че измамник звъни и се представя за служител на ЧЕЗ например. Казва, че в квартала няма ток и пита обекта на измама дали той има, след потвърждение, че има измамника реагира: "А, как така. Какъв е адреса Ви." След това пита дали партидата е на произволно избрано от него име - Иван Стоянов например и обикновено следва реакция от обекта на измама: "Не на мъжа ми" или "Не, на мое" и се казва името. Измамникът обяснява, че служебно ще оправи партидата и затваря. Обажда се след ден или по-късно, но вече знае адрес и имена.
Съветите на полицията
– Ако "полицай" каже, че телефонът ви се подслушва е сигурен сигнал за измама;
И още:
– Ако иска да наберете телефон 112 с някаква цифра отпред, за да проверите дали има полицейски служител с името, което се представя той е друг знак, че става дума за измама;
– Ако иска обектът на измама да брой пари и серийните им номера. Питат дали има други скъпоценности в дома или дали друг човек живее там. След това могат да искат и неговия телефон, за да ангажират и неговото внимание. Означава, че отново става дума за измама.
– Ако жертвата се съгласи да даде пари, но трябва да отиде до банката да ги вземе, измамниците искат да останат на линия на мобилния телефон, да не би жертвата да се усети по пътя и да се обади на някого. Иска да е на линия и в банката. Ако някой дълго време ви държи на телефона, това е сигурен знак, че е измамник, посочиха служителите на МВР.
– След това на измамниците остава само да посочат мястото, където жертвата трябва да остави парите. Обикновено той ще стигне от банката дотам пеша. През цялото време измамникът е на линия на телефона и иска от жертвата да се опише как изглежда, за да може "мулето" да го познае. Измамниците държат паралелно връзка и с него. На жертвата се казва, че след като остави парите, не трябва да се обръща и трябва да бъда бързо, защото може да има престрелка. "Полицията пази живота и здравето на гражданите, никога не бихме стреляли в такава акция", обясняват служителите на МВР. Те отново допълниха, че заплахите за физическо насилие са нереални, защото извършителите не са в София, а "мулетата" не биха се саморазправили с жертвата на измама.
Истории на пострадали от измами или от опити за измама
След презентацията на полицаите, събралите се хора можеха да задават въпроси.
Йорданка Дичкова заяви, че тези срещи и презентации са много важни, защото тя не е знаела за този нов вид измама, при която измамникът се представя за полицаи и тя е "изгоряла" с хиляда лева и скъпи - не само като цена, вещи. Обясни, че гласът, на който се е подвела е бил много интелигентен и всичко е било префинено измислено. Измамникът се представил за комисар Попов и искал от нея точно да "опише" всички пари и ценни вещи у тях, да ги даде на "полицията", след което ще ѝ бъдат върнати. Миналата година са ѝ звънели три пъти за сина ѝ, който бил в болница, тя обаче казвала добре, ще се обадя в полицията. Когато обаче ѝ се е обадила "полицията", тя се е съгласила да съдейства.
Казва, че я е било срам и дъщеря ѝ казала да не го разказва, тя обаче вярва, че е по-добре да се говори, за да знаят и другите. Тя няма мобилен телефон и не гледа телевизия и за нея срещи с полицията и разкази на приятели са най-полезни.
Полицаите потвърдиха това като разказаха за случай, при който баба от един апартамент "изгаря" с 1000 лв. На следващата седмица служителите на МВР са отново на същия адрес, защото измамена е била нейна съседка. Униформените питат жените - добре де, вие не си ли говорите, живеете една срещу друга, отговорът на втората пострадала бил отрицателен, защото първата била много любопитна.
От думите на друга жена се разбра, че тя е отбивала 5 или 6 опита за измама. Каза, че с хората в 4-то районно управление са си близки. Така обаче тя отклонявала позвъняванията на истинските служители на МВР, които искали да я извикат в полицията да дава показания. В крайна сметка те дошли в 22 часа в тях да ѝ връчат призовка за разпит, тя обаче не отворила и не им обърнала внимание. Днес пита дали е нормално да получава призовка в толкова часа.
Полицаите обясниха, че е възможно и нейният случай е бил точно такъв. Те са предали преписката на колегите си нощна смяна, защото тя не ги отразявала през деня. Служителите на МВР обаче подчертаха, че предпочитат всички да са така, защото макар това да забавя работата им, те ще намерят начин да се свържат с хората, гарантираха те.
В крайна сметка днес снеха показания на жената след срещата.