Тихомълком и с месец закъснение Варна показа нещо като проект на бъдещия бул. "Васил Левски"

След дълго отлагане и няколко отказа за предоставяне на информация част от работната визия на градската магистрала "Васил Левски" във Варна най-сетне се появи в сайта на местната администрация. Парите за реализацията на проекта в размер на 80.5 млн. лв. бяха отпуснати от правителството още на 11 октомври т.г. За какво и как ще бъдат похарчени те все още не е съвсем ясно.
Публикацията на проекта е направена на 13 ноември. Тя съдържа графична част и три компютърни визуализации. Липсват проектно–сметна документация, количествено–стойностни сметки и ред други важни документи.
Странна подробност
в публикуваната графика е и информационното й каре. Според отразеното там тя би трябвало да е изготвена... през ноември 2007 г.
Независими експерти, чието мнение "Дневник" потърси, смятат, че представеният проект на стойност над 113 млн. лв. е правен набързо и на парче. Според тях той не е изработен върху кадастралната карта на трасето на булеварда, а върху нейна снимка.

Една от най-големите неясноти в проекта е кръговото кръстовище, в което се пресичат бул. "Васил Левски", ул. "Георги Пеячевич" и трасето на бъдещия скоростен бул. "Варна". То е залегнало в Общия устройствен план на града. Градската магистрала би трябвало да преминава над проектираното сега кръстовище и да оформя подхода към бъдещ мост над Варненското езеро (т.нар. втори Аспарухов мост, бел. ред.). В представения сега проект липсва разработка на надлеза, а това издава само
намерение за частично завършване
на кръстовището без ясна визия за бъдещето му според отразеното в Общия устройствен план на Варна.

В публикувания проект явно има и несъответствия в регулационните граници на бъдещия булевард "Васил Левски". За това говорят тротоари, чиято планирана ширина не отговаря на стандартите, зададени със Закона за устройство на територията. За да бъдат коригирани, в бъдеще явно ще се наложат допълнителни промени на регулационните граници, но и допълнителни разходи. Т.нар. линии на отчуждение не преминават върху имотите, които трябва да бъдат откупени от собствениците им за изграждане на кръстовището на булевардите "Васил Левски" и "Сливница". При това положение част от кръстовището ще бъде строено върху частни терени.
Същите недомислици
община Варна допусна и при проектирането на неосъществения и до този момент бърз автобусен коридор (BRT), част от проваления проект за интегриран градски транспорт. Той бе на стойност 115 млн. лв. Според кореспонденция между изпълнителите на трасето и ръководителя на проекта Биляна Якова работата по коридора е била фатално забавена пак от лошо проектиране. При него частни имоти се оказаха в средата на планираните кръстовища.

За абсурдите на пропадналия проект "Интегриран градски транспорт" сега напомнят и велоалеите по трасето на бул. "Васил Левски". Както в първия случай, когато предизвикаха вълна от иронични публикации в медиите, сега те отново прекъсват внезапно в кръстовищата без яснота къде продължават, сливат се с тесни пешеходни подходи или изобщо изчезват в някои участъци от булеварда. В публикувания проект липсва частта за осветлението му, не е ясно и как става пешеходното пресичане край кръговите кръстовища.
Пак според чертежите на бул. "Васил Левски", публикувани на сайта на община Варна, в трасето му остават паркинг и две от обслужващите сгради на стадион "Спартак". За неговото възстановяване на 30 октомври правителството отпусна 1 млн. лв.

По данни на местната администрация проектът, който сега е поместен на сайта й, струва
830 хил. лв. без ДДС.
Той е преработен вариант на друг, изработен преди години, но на двойно по-ниска цена. Представеният сега проект обаче издава прибързана работа в последния момент. А бързането вероятно има обяснение.

Ако работата по новото трасе на бул. "Васил Левски" върви без повече проблеми, тя трябва да навлезе във финална фаза през 2019 г., когато ще се проведат редовните избори за кметове и местни органи на властта. Бъдещият булевард безспорно ще бъде сред основните елементи в
предизборната кампания на ГЕРБ.
Нейният неофициален слоган във Варна вече беше подсказан от премиера Бойко Борисов. По време на среща с младежката организация на партията си в града през април т.г. той каза: "Сега поне не можете да се оплачете, че на Бургас се полага повече, отколкото на Варна. Над 300 млн. лв. са инвестициите в града, всичко живо е разкопано. (...) Убеден съм, че до две години ще се стопи разликата с другите по-големи градове и Варна ще застигне София, Пловдив и Бургас".