Отчетът за бюджетните разходи на Варна през 2016 г. – "не компютри, а компоти" (допълнена)

На живо
Заседанието на Народното събрание

Отчетът за бюджетните разходи на Варна през 2016 г. – "не компютри, а компоти" (допълнена)

Подлезът, в който "ефектното осветление" е струвало на данъкоплатците във Варна 37 хил. лв.
Подлезът, в който "ефектното осветление" е струвало на данъкоплатците във Варна 37 хил. лв.
Статията е допълнена на 4 декември с отговори на въпроси, зададени на общинската администрация във Варна във връзка със съдържанието на "Отчет на бюджета и на сметката за средства от Европейския съюз за 2016 г."
Публикуваният "Отчет на бюджета и на сметката за средства от Европейския съюз за 2016 г. на община Варна" е пълен с неточности и не дава реална представа за направените разходи. Това става ясно от отговорите на въпроси, зададени от "Дневник" по съдържанието на документа.
В него например е записано, че през 2016 г. Варна е похарчила 37 хил. лв. за "ефектно осветление" на автомобилен подлез с дължина малко над 100 м. Той се намира на кръстовището на бул. "Княз Борис I" и ул. "Шипка". В момента върху двете му стени са поставени около 200 м LED въже, чиято пазарна цена се движи между 10 и 50 лв. за метър. Така от отразеното в отчета излиза, че дори при избор на най-скъпия вариант за "ефектно осветление" във въпросния подлез няма как да бъдат похарчени повече от 11 хил. лв.
След края на работния ден в петък от община Варна изпратиха част от отговорите на зададените въпроси по съдържанието на публикувания отчет. В тях по повод информацията, касаеща въпросното "ефектно" осветление, е записано, че всъщност става дума за
ремонт на цялото осветление в подлеза.
То включвало "подмяна на 36 амортизирани прожектора с нови, демонтаж и изграждане изцяло на кабелна електрическа мрежа с дължина 280 м, както и монтаж на 240 м LED въже". Каква е причината в официалния текст на общинския отчет всички тези дейности да са обобщени само като "ефектно осветление" от получените отговори не става ясно. (Пълния текст на отчета можете да прочетете в прикачения файл.)
В същия отчет е отразено, че за коледните и новогодишните празници през м.г. община Варна е купила елха (една - бел. ред) за 15 хил. лв. Отговорите на администрацията и по този повод, нямат
нищо общо с документираното.
От тях става ясно, че "в цената за коледна елха до 3.5 м влизат още презаваряване на алуминиева конструкция и прахово боядисване". В получените отговори се твърди също, че срещу въпросните 15 хил. лв. е извършена и "цялостна подмяна на светеща и захранваща част на 12 бр. коледни елхи до 3,5 м". Всичко това обаче не е отразено в документа, с който администрацията на кмета Иван Портних (ГЕРБ) се е отчела за начина, по който е харчен общинският бюджет. Нещо повече - в него
за
"цялостна подмяна
на светещата част на коледната украса на територията на община Варна" за периода 2016 г. - 2017 г. е отразен друг разход - 20 367 лв.
В получените разяснения "цялостната подмяна" е описана по следния начин: "презаваряване на алуминиева конструкция, прахово боядисване, цялостна подмяна на светеща и захранваща част на - 1266 бр. мотиви и елементи, представляващи по-голямата част от коледната украса на гр. Варна и селата към общината".
От публикуваните данни за разходите през 2016 г. и поисканите допълнителни разяснения по тях станаха ясни
и други неточности.
Оказа се например, че варненското училище "Стефан Караджа" си е купило не един "лаптоп" на стойност 12 хил. лв., както е записано в отчета, а 12 на цена по около 1000 лв.
Друго училище - "П. Р. Славейков", си е купило не един таблет за 6200 лв., а 6 таблета за по 866 лв. без ДДС всеки.
"Мултифункционалното устройство" (което означава копирна машина, скенер и принтер в едно) за 6580 лв., записано в общинския отчет като разход на детска градина "Иглика", също се оказа нещо съвсем различно. Според нейния директор става дума за няколко мултимедийни проектора като допълнително оборудване към интерактивни черни дъски.
В отчета на Варна за бюджетните й разходи може да бъде открита и информация за професионален дрон, който администрацията си е купила през м.г., както и за "консултантски договор" за изготвян на анализ на туристическия пазар в Германия.
Кое общинско звено си служи с дрона и как е оползотворен анализът трябва да стане ясно от останалите отговори на въпросите, които "Дневник" изпрати до общинския пресцентър.
След публикуването на този текст от община Варна изпратиха и отговор на останалите въпроси, зададени във връзка с "Отчета на бюджета и на сметката за средства от Европейския съюз за 2016 г."
Както и в останалите псочени случаи, тези отговори пътвърждават констатацията, че документът е непълен и не дава ясна представа за това как са изразходвани парите на данъкоплатците.

Публикуваме текста на отговорите без редакторска намеса:

" По информация на дирекция "Туризъм" Община Варна има сключен консултантски договор с Манол Георгиев Димитров от 14.03.2016г. за промоция и анализ на туристическия пазар в Германия. Договорът става факт по предложение на туристическия бранш -през февруари 2016г. в дирекция"Туризъм" е постъпило постъпи писмо с вх. №РД16002594ВН /02.02.2016г. от няколко организации, които предлагат сключения договор с него през 2014г., да бъде удължен и да бъде за срок от 3 години. Мотиви на бранша: необходимост от бърза връзка на Варна с туристическия бизнес в Германия, която е челната тройка на държавите с най-високи туристически разходи. Манол Димитров живее постоянно в Германия от над 30 години, целият му трудов стаж е минал в сферата на туризма. Запознат е много добре с практиката и тенденциите на развитие на немския пазар. Ползва се с огромно уважение и авторитет сред немските туроператори, работи активно с райзебюрата в Германия - тяхната роля е изключително голяма при избора на почивка и с тях трябва да се работи в тясно сътрудничество, което той прави успешно и високо професионално. Манол Димитров от години е ангажиран и представлява Община Варна лично на всички немски изложения, срещи, представяния на туроператори. Отчетите, които подготвя ежемесечно, служат за изготвяне на анализи за тенденциите на туристическия пазар, както в Германия, така и на територията на Община Варна. Те се представят за ползване на всички заинтересовани представители на туристическия бранш.

Според писмо до кмета на Варна, подписано от Христо Иванов, зам.-кмет на Община Варна, закупуването на устройство за видеозаснемане - квадрокоптер, е във връзка с необходимостта на Община Варна да заснема и документира извършвани строително-ремонтни дейности, да получава навременна информация за причинени щети при евентуални природни бедствия и аварии.
В тази връзка на 20.07.2016 г. е закупен летателен апарат "Phantom 4", на стойност 4000 лв. с ДДС. Общинското звено, на което е възложено да работи с него, е дирекция "Канцелария на кмета".
До момента с "Phantom 4" са извършени заснемане на въздушни кадри на: ремонта на охранителните канали в район "Аспарухово", празника на Варна - 15-ти август - през 2016 и 2017 г., откриването на обновения фонтан на пл. "Независимост", началото на ремонта на бул. "Васил Левски", ремонтните дейности на бул. "Мара Тасева", празничното шествие на 24-ти май, санирани кооперации, почистване на незаконното депо в Максуда, запалването на светлините на коледната украса на 6-ти декември, новото ларгото, регатата "Тол шипс", концертът на MTV и др.
Всички кадри се предоставят за безплатно ползване от средствата за масова комуникация. Снимки и видеокадри се ползват от дирекция "Инженерна инфраструктура", "Туризъм", "Култура и духовно развитие", "Спорт" - при подготовка на информационни и рекламни материали".

В друго пояснение към публикувания "Отчета на бюджета и на сметката за средства от Европейския съюз за 2016 г." се посочва следното:

"
В изпълнение на "Програма за развитие на туризма на територията на Община Варна за периода 2014 - 2020 година" има сключен договор с рег.№Д17000045ВН/18.01.2017г.за "Доставка, монтаж, разработване на мултимедийно съдържание, сервизно обслужване и софтуерна поддръжка на самостоятелни интерактивни терминали (киоски)" с "Кейбъл Тех" ООД. Договорът е сключен на основание Закона за обществените поръчки и проведена процедура за възлагане на обществена поръчка.
С решение №1240 от 13.04.2016г. се открива процедурата за възлагане на обществената поръчка. С решение №1980 от 07.06.2016г. се назначава комисия, която да разгледа, оцени и класира постъпилите оферти. Следва издаване на решение №3928 от 21.10.2016г., което определя "Кейбъл Тех" ООД за изпълнител на обявената поръчка.
Предвидените средства през 2016 година са прехвърлени като преходен остатък за 2017 година с цел обезпечаване стойността на договора, който предстои да бъде сключен след провеждане на процедура по ЗОП.
Сключеният договор е на стойност 42 840 лв без ДДС за срок от една година като при изпълнение на договора следва да се доставят и монтират два броя екстериорни интерактивни терминали с тъч-скрийн екран, подходящи за външен монтаж с единична цена 13 695 лв без ДДС и два броя интерактивни терминали с тъч-скрийн екран, подходящи за вътрешен монтаж с единична цена 7 725 лв без ДДС.
С писмо с рег.№Д17000045ВН_001ВН от 23.05.2017г. са възложени на фирмата изпълнител доставката и монтажа на два броя интерактивни терминали с тъч-скрийн екран, подходящи за вътрешен монтаж, които да бъдат извършени съответно в сградата на Летище Варна, терминал Пристигащи и и в сградата на Морска гара, Пасажерски терминал. На 04.07.2017г. е подписан протоколът по приемане-предаване на монтираното оборудване: два броя Киоск модел KT-SNT42 IND.
Останалите два киоска, подходящи за външен монтаж предстои да бъдат въведени в експлоатация, съответно в двора на Археологически музей-Варна и пред Летен театър, до края на 2017 година.
Киоските, разположени в централна пешеходна зона са монтирани и въведени в екплоатация преди 2017 година и не са предмет на горецитирания договор, респективно не отговарят на техническите характеристики, заложени в него".
"