Делото за взрива в Хитрино ще протече по съкратена процедура

Делото за взрива в Хитрино ще протече по съкратена процедура

Делото за взрива в Хитрино ще протече по съкратена процедура
МВР
С разпоредително заседание започна днес делото за взрива на влакова цистерна на гара в село Хитрино. Седем души загинаха, десетки бяха ранени, а в района на взрива не остана къща без щети. Процесът ще продължи по съкратената процедура.
Окръжният съд в Шумен отхвърли като недопустим иск на държавната железница за 315 хил. лв., който бе предявен срещу машинистите заради трагичната катастрофа. Магистратите се мотивираха с това, че няма как да допуснат подобен иск на Националната компания "Железопътна инфраструктура" в рамките на наказателния процес. Държавната фирма настояваше двамата машинисти да платят разходите по ремонта на релсовия път, информира БНР.
По време на първото заседание защитата на машинистите поиска отвод на наблюдаващия прокурор Маргарита Георгиева. Според адвокатите на подсъдимите Димитър Михнев и Радослав Петков разследването за състоянието на релсовия път е водено едностранчиво. Адвокатите заявиха, че са нарушени правата на подсъдимите, тъй като не са им предявени всички доказателства. Защитата поиска връщане на делото за доразследване.
От прокуратурата заявиха, че са дадени всички възможности за запознаване с доказателствата по делото и няма предубедено събиране на доказателства.
Съдът
отхвърли исканията за отвод на обвинението и за връщане на делото за доразследване
Магистратите все пак приеха, че има процесуални нарушения, които биха могли да се отстранят. Съдът нареди на прокуратурата да предостави на защитата липсващите видеозаписи.
От защитата признаха част от фактите по делото и заявиха, че не желаят разпит пред съда на тежко пострадалите, както и на наследниците на починалите, затова процесът ще протече по съкратена процедура. Подсъдимите и адвокатите им приеха и повечето от медицинските експертизи. Защитата настоя за разпит на длъжностните лица и техническите експерти.
Отхвърленото искане за връщане на делото подлежи на обжалване пред Варненския апелативен съд. Дотогава делото остава в предварителната фаза.
С последните промени в Наказателно-процесуален кодекс бе въведено "разпоредително заседание", което е подготвителна фаза на процеса. В рамките на това заседание още в началото на процеса защитата и съдът трябва да изчистят всички въпроси за допуснатите процесуални нарушения по време на разследването.
На 10 декември 2016 г. рано сутринта на гарата, която се намира в самия център на Хитрино, дерайлира влакова композиция с цистерни пропан-бутан и пропилен. Една от цистерните при преобръщането се е пробила, а изтеклият газ се запалил, с което предизвикал взрива.
Техническата експертиза установи, че
влаковата композиция се е движела с два пъти по-висока скорост
от разрешената при навлизане в гара Хитрино. Освен от експертизата това е установено и от показанията на служители на гара Хитрино.
Вторият машинист Радослав Петков е обвинен, че не е направил нищо, за да спре влака, въпреки че е бил напълно наясно със ситуацията.
Разследващите не успяха да свържат инцидента с релсовия път или с грешка на служителите на гарата.
Според доказателствата в досъдебното производство именно високата скорост на композицията е станала причина за изместването на железния път между двете стрелки. Последвалият взрив на цистерните на влака е предизвикан от дерайлиране на част от композицията. При удара кука от теглича на една от платформите разхерметизира цистерна с гориво. Образувалият се газов облак се е взривил най-вероятно от искра. Жителите на село Хитрино бяха евакуирани за 11 дни, докато траеше акцията по извеждането на обърналите се цистерни.
Защитата на машиниста твърди, че превишената скорост невинаги е причината за транспортно произшествие. В рамките на делото те приложиха справка от ДАНС, в която е посочено, че е имало незаключена стрелка на железния път край Хитрино.