Истанбулската конвенция крие рискове за идентичността на българските мюсюлмани, смятат от мюфтийството

Истанбулската конвенция не е привилегия за българските мюсюлмани. Тя крие рискове за тяхната идентичност като под формата на възпрепятстване на насилието над женския пол взима на прицел устойчивостта на семействата ни, се казва в официалната позиция на Главното мюфтийство по повод разгорялата се дискусия около ратификацията на документа.
В изпратеното до медиите съобщение се уточнява, че насилието над жените е забранено в мюсюлманското вероизповедание. Моралните норми, залегнали в Корана, забраняват използване на насилие в семейството, срещу майката, жената и децата от женски и мъжки пол, се казва в изявлението.
Направените от мюфтийството анкети показват, че насилници са най-често хора, употребяващи алкохол, наркотици, занимаващи се с проституция, със залагания и т н., тоест са се отлъчили от ислямската култура, морал и семейни традиции. Затова според ръководството на вероизповеданието "изкореняването" на насилието над женския пол, което е в основата на "Истанбулската конвенция", не е естествен проблем, отговарящ на злободневните нужди на мюсюлманите.
Едновременно с това редица нормативни актове в страната и сега осъждат домашното насилие, но години наред не са прилагани в цялост, констатира ръководството на вероизповеданието.
Как ислямското право защитава жената
Мюфтийството подчертава, че ислямът не позволява грубо поведение спрямо женския пол, а всевишният е казал "Не посягайте на жените!". В Корана по много ясен начин са дефинирани правата и задълженията на бременните, кърмачета, майките, при развод, след развод, аборт, имуществени и наследствени права, при сключване на брак или изповядване на развод пред свидетели; функциите на жената като съпруга и майка; материалната й обезпеченост като съпруга й майка, а също въпросите отнасящи се до нейната духовна роля в семейството и обществото, се казва в съобщението на мюфтийството.
То разяснява, че ислямското право предвижда 3 етапа за решаване на семейните конфликти, свързани с жените - на първия етап се напътства, на втория съпругът и съпругата разделят леглата си, а ако и това не помогне, се стига до религиозен арбитраж.
Ислямската жена е освободена от робското си положение в семейството и обществото, уверява мюфтийството. Той информира, че ислямското право отрежда равно и много отговорно място на жената в семейството като мъжът е загубил правото си да унаследява изцяло жена си. Текстове в свещената книга на мюсюлманите проклинат посегателството над собствени деца и благославят равнопоставеността между половете, в детайли са дефинирани условията за развод и последствията от него. Семейният мир и толерантност, взаимното уважение между хората от различен пол и възраст са определени в моралния кодекс на мюсюлманите, уверява мюфтийството.
"В обществото ни все още не са зараснали дълбоките душевните рани на тоталитаризмът. Фашизмът и комунизмът от близкото ни минало се предадоха и рухнаха, защото посегнаха на религиозните ни ценности и устои", се казва в позицията, която призовава българските мюсюлмани да следват религиозните ценности, които изключват насилието над женския пол в семейството.