Българските транспортни фирми излизат на протест и плашат с блокиране на чуждестранни заводи

Българските транспортни фирми излизат на протест на 16 и 17 май. Повод за недоволството им е предложеният от френския президент Еманюел Макрон Пакет за мобилност, който в момента се обсъжда в Европейския съюз. Това се разбра след среща в Министерския съвет между представители на бранша, премиера Бойко Борисов и транспортния министър Ивайло Московски.
Датите на протеста не са избрани случайно. Тогава в София се очаква да пристигнат лидерите или техни представители на страните в ЕС. От транспортния бранш уточниха на пресконференция след срещата, че недоволството им е насочено към европейското законодателство и именно заради това ще се проведе тогава.
Ако нареченият от тях "Закон Макрон" бъде приет, българските транспортни фирми уточниха, че може да блокират заводи, които са собственост на чуждестранни инвеститори, за да им покажат, че всеки в Европа има право да прави бизнес на територията на друга страна от ЕС. От бранша дори заплашиха с гранична блокада.
Част от заложените изисквания в Пакета за мобилност на Макрон са шофьорите да се прибират до родното си място на всеки 3 седмици, след третия ден в страна от ЕС на шофьор да се плаща по нормите за командировки на държавата, в която е влязъл, да не се спи в кабините на камионите и 45-часовата задължителна почивка на седмица да се изкарва в хотел.
Борисов ще обсъди проблема с Макрон и Меркел
Проблемът ще бъде обсъден и на предстоящата среща на премиера Бойко Борисов с Макрон и германския канцлер Ангела Меркел. Тя ще се проведе в сряда и четвъртък. Министър-председателят е заявил пълната си подкрепа за българските транспортни фирми и лично е дал съгласие да проведат протеста. Борисов дори е обещал да осигури и среща с еврокомисаря по транспорт с представители на бранша.
"България може би е най-ощетената държава, ако този закон бъде приет. От 12 500 фирми, занимаващи се с международен транспорт, по-голямата част от тях ще фалират, а по-добрите ще се релокират в други европейски държави. Това може да доведе до нов тип миграция на български шофьори, които ще се насочат към страни, в които се предлага този пакет", заяви Христо Христов, който е собственик на фирма "Дискордиа".
От своя страна Ивайло Московски добави, че предстоят много тежки дебати, които вече били бламирани на ниво работна група в европарламента, тъй като на последното заседание френският представител демонстративно напуснал разговорите. Той каза още, че дори и да бъде приет въпросният план, той ще доведе до сериозни проблеми със счетоводството на фирмите.