Всяка трета жалба на потребителите през 2017 г. е свързана с телекомуникациите

Най-честите жалби към Комисия за защита на потребителите са за неуредени рекламации и дефектни стоки. 30% са свързани със сектора на телекомуникациите. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред "Фокус".
Общо жалбите през миналата година са 23 хил., като обажданията в комисията са над 13 хил. По-голямата част от тях са за рекламации на дефектни стоки – мобилни телефони, лаптопи, таблети, аудио-визуална техника, облекла и др. "Най-често потребителите прибягват до помощта на КЗП, след като търговецът е отказал да приеме рекламацията им или да я удовлетвори съгласно предвидения в закона ред", коментира Маргаритов.
Той добави, че понякога има и неоснователни оплаквания, но те са малък процент. Част от тях се решават във взаимодействие с други институции. Това се случва, когато се налага да се реши случай за претенция за неправилно изчислена сметка или лошо качество на услугата. При подобни жалби се работи съвместно с колегите от Комисията за регулиране на съобщенията. Секторът на естествените монополисти също налага намесата и на други институции, най-често Комисията за енергийно и водно регулиране.
"По останалите сегменти от пазара се справяме сами, когато има оплаквания за нелоялни търговски практики, за нарушения при туристическите услуги. Мисля, че успяваме в по-голямата част от случаите да удовлетворим основателните жалби и да наложим съответно санкции на нарушителите", обясни Маргаритов.
До края на тази година във всички от ЕС ще бъдат проведени "Диалози с потребителите" с участието на браншовете и неправителствените потребителски организации, първият от които се състоя у нас през месец май.
"Целта е да се види какви други предложения и какви бележки биха могли да имат представителите на тези организации, за да се стигне до най-оптималната форма, в която да бъдат приети новите правила", добави Маргаритов.
Маргаритов добави, че и през лятото комисията ще бъде достъпна чрез всички канали за връзка с нея. През юли функциониращият към КЗП Европейски потребителски център започва информационно турне с еднодневни приемни за консултации в различни населени места по морето.