"Бронзовата къща" - на гол бетон, но готова

Близо шест месеца след първоначално предвижданите и гласувани от Столична община срокове т.нар. Бронзова къща на мястото на бившия мавзолей в центъра на София вече е факт. От посолството на Австрия, които са основните инициатори и финансово подкрепят проекта, обявиха, че скулптурата е завършена вчера - 27 юни. И ще й направят официално откриване в средата на юли. Представители на общината пък се въздържат да говорят изобщо за инсталацията, която трябваше да бъде символ на двете европейски председателства - българското, завършващо до дни, и австрийското, започващо след това. Общината няма да прави и официално откриване.
Колко й струва на общината
Общината видимо се разграничава от проекта в последните няколко седмици. Обратът настъпи, когато авторът Пламен Деянофф даде интервю за сайта на Кунстхале в началото на този месец, в което обясняваше, че от общината и политици в неофициални разговори са давали сигнали, че инсталацията може да остане безсрочно. Като дори са го съветвали как да се заобиколят процедурите за това. Изразява и различни негативни становища към българската публика и нейната способност да възприема модерното изкуство.
Допреди изявлението от столичната местна власт по-скоро подкрепяха проекта, опитваха се малко или много да прикриват и оправдават проблемите около забавеното строителство. А столичният кмет Йорданка Фандъкова заведе през май президента на Австрия Александър ван дер Белен да разгледат обекта, работата по който беше започнала предишния ден преди визитата.
След изявлението на Деянофф в общината спряха дори и неофициално да коментират "къщата", автора на скулптурата и забавянето на изграждането.
Покрай интервюто на Деянофф общинският съветник Венцислав Мицов изпрати редица въпроси до столичния кмет, с които поиска както коментари на твърденията за заобикаляне на процедурите, така и справка колко е похарчила общината до момента по инсталацията. В отговора си Йорданка Фандъкова избягва изобщо темата за интервюто пред Кунстхале. От писмото се разбира, че до момента Столична община е похарчила 95 111 лева, като те са били само за конструктивно укрепване на бетонната плоча под инсталацията, не и за самата скулптура.
Тъй като не получи отговор и коментар по твърденията на Деянофф за евентуално заобикаляне на процедурите, Мицов днес отново отправи въпросите си устно към столичния кмет по време на заседанието на Столичния общински съвет.
А Фандъкова отговори с необичайно остър за нея тон: "Категорично това е абсолютно недопустимо, това не е вярно, което той говори, затова е недопустим този коментар и той е длъжен да се извини - на българската публика, на нас като община. Затова казах и категорично, че аз няма да присъствам на никакви откривания и събития, които се провеждат там".
На гол бетон
От общината отказват както да направят официално откриване на обекта, така и да съдействат за бъдещото облагородяване на пространството около него. Неофициално от местната власт коментираха, че ще изпълнят само ангажимента си да монтират осветление.
По проект обаче "Бронзовата къща" не трябва да е монтирана върху стърчащи планки на гола бетонна плоча, а на места да се виждат кабели за високо напрежение по земята около плочата. Проектът предвижда насипване с пясък и поставяне на гранитни павета.
Пред "Дневник" авторът Пламен Деянофф коментира, че облагородяването и паважът би трябвало да са ангажимент на общината и той не е очаквал и това да влиза в неговите задължения. Не бил планирал и подобни разходи.
Неофициално от общината обаче казаха, че пари за павиране няма да отпуснат. И ако Деянофф или посолството на Австрия искат да има такива павета, то те трябва да организират това.
Така за момента инсталацията е уж готова, но на гола бетонна плоча.
Посолството на Австрия покани критиците да разгледат скулптурата
Имаме удоволствието да Ви информираме, че изграждането на скулптурата "Бронзовата къща" на Пламен Деянофф на пл. "Княз Александър I" беше завършено на 27 юни 2018 г.", обявиха днес от австрийското посолство в профила си във "Фейсбук". Посочиха, че проектът е предложен от посолството и Федералното канцлерство в духа на Работната програма 2017-2021 в рамките на двустранната Спогодба за сътрудничество в областта на културата, образованието и младежта, предвиждаща засилено културно сътрудничество по повод на двете ротационни председателства на Съвета на ЕС на България и Австрия.
"Това е най-големият двустранен културен проект през последните десетилетия. Скулптурата, изработена от масивен бронз, съдържа стилизирани елементи от традиционната българската архитектура от Велико Търново и Арбанаси, които са вдъхновили и самия Льо Корбюзие, и представлява прекрасна връзка между новото и старото, като поставя нови акценти в представянето на съвременно изкуство в публичното пространство в София", се казва в съобщението.
От посолството изброяват спонсорите и поддръжниците на проекта: C’M’S‘ Reich-Rohrwig Hainz, Kunsthalle Wien, Erhard & Inge Schöwel, Bernhard & Elisabeth Hainz Collection, KWIZDA, Gabriela & Burkhard Gantenbein Collection, Herbert Stepic, Vienna Insurance Group, Raiffeisen BANK, LENIKUS Collection, BULSTRAD, DOVERIE, C’M’S‘ Law Tax, Backaldrin, Mora Art Foundation, Porsche Leasing, Artelier Collection, Tomislav Kličko Collection, LAUBA, Maya Miteva, Galerie Emanuel Layr.
"За съжаление – както и при други подобни комплексни проекти – имаше забавяне в изграждането. Това закъснение и други не толкова съществени упреци през последните седмици за съжаление доминираха дискусията в медиите относно проекта. Бихме искали да поканим гражданите на София и всички критици да разгледат скулптурата и да добият сами представа за този видим символ на приятелството и връзките между нашите две страни", коментират от посолството на Австрия.
Официалното откриване е планирано за средата на юли. Скулптурата ще може да се разгледа до 31 декември 2018, се отбелязва в съобщението.