За три години омбудсманът е работила по над 75 хиляди случая

За три години институцията на омбудсмана е работила по 75 339 случая, а гражданите, които са преминали през институцията, са 42 690 души. Това съобщи Мая Манолова по време на отчет за работата си по повод три години на поста, цитирана от БТА.
Над 450 са били колективни жалби от 2015 г. до 2018 г.. Екипът на омбудсмана е работил по 32 649 жалби, от които приключени са 31 078. Отправени са 2636 препоръки до държавни и административни органи, като според статистиката всяка втора е изпълнена изцяло или частично.
Най-много са случаите за нарушени потребителски права
Манолова обяви и топ 5 на нарушените права на гражданите. На първо място от случаите, които са били адресирани към нейната администрация, са нарушени права на потребителите - 8325 броя жалби, следвани от жалби за нарушени социални права - 4376.
Има нарастване на жалбите за чиста околна среда и право на собственост - 3286. На четвърто място са нарушенията в изпълнителното производство - 2637 жалби, и за правото на добро административно обслужване - 1599 жалби.
Компенсирането на работниците - сред най-големите успехи
По време на отчета беше отбелязан успехът с промените в КСО, които позволиха в началото на годината около 450 подземни миньори от рудник "Бабино" да получат възможност за пенсиониране и още 100 миньори от "Бобов дол".
Омбудсманът отчете, че в резултат на промените, влезли в сила от 1 фев. 2018 г., към днешна дата 1643 работници са получили своите неплатени възнаграждения от Фонда за гарантиране на вземания в размер на 2 940 971 лв. За сравнение, през 2017 г. са изплатени 716 941 лв.
Манолова обяви, че предстоят плащания на заплати на още около 700 души, работещи във веригата "Пикадили", обявила несъстоятелност. Както и на 100 работници от "Карфур", които ще получат неплатените си възнаграждения.
Според данни от Главна инспекция по труда след тези законови промени са внесени 35 искания за откриване на производство по несъстоятелност срещу работодатели, които са били некоректни към своите служители. Манолова допълни, че има 78 предприятия, които са си изплатили заплатите пред заплаха.
Борба с лобистки интереси и внушения
Омбудсманът коментира, че институцията се сблъсква в работата си с отказ и нежелание на администрацията да си свърши работата, с лобистки интереси и опити за внушения, че проблемът не може да бъде решен. По думите й броят на жалбите показва, че хората имат вяра в институцията.
Манолова обяви, че на дневен ред стои работата по провеждане на цялостна реформа на политиките за хората с увреждания, а не само даването на повече пари за тази сфера. Екипът на институцията работи още по законодателни предложения, насочени към закона за фалит на физическите лица и ограничаването на свърхправомощията на банките, както и по законодателство, което да ограничи произвола на колекторските фирми.