Съюзът на международните превозвачи обжалва нова такса

Съюзът на международните превозвачи (СМП) обжалва пред Върховния административен съд промените в Наредбата за продуктовите такси, която въвежда нов данък за тежкотоварните автомобили и автобусите, пишат те в своя позиция по казуса.
Според тях мерките, приети от Министерския съвет от 16 юли 2018 г., са "необосновани", а новите такси ощетяват превозвачите в нарушение на конституцията, директивите на ЕС и вътрешното законодателство. За пръв път се въвежда продуктова такса за камиони и автобуси (автомобили за превоз на товари над 3.5 тона и автобуси за превоз на повече от 8 пътници), включително и за купени чисто нови превозни средства, за които трябва да се заплащат 938 лв. на превозно средство още при неговата регистрация.
"Промените са приети без мотиви, което е задължително, особено в случаите, когато с подзаконов нормативен акт (наредба) се въвеждат нови такси, които повишат разходите за предлагани услуги", пишат жалбоподателите и цитират чл. 60 от конституцията, където пише, че данъчни облекчения и утежнения могат да се установяват само със закон, а не с Наредба, както в случая.
Другият им аргумент е, че в самата наредба не е упоменато, че тя може да въвежда нови обекти на облагане, а само че се определя редът за плащане и начинът за изчисляване на размера на таксите. "Посочените цели в мотивите за качество на въздуха, касаят друг вид екологични такси и нямат отношение към таксата за управление на отпадъка", добавят СМП.
Те са недоволни, че промените са приети без анализ за съответствие с правото на ЕС, "въпреки че самият Закон за управление на отпадъците (ЗУО) въвежда в българското право 12 директиви на ЕС, пряко свързани с управлението на отпадъци. В нито една от тях, продуктова такса не се дълги за тежкотоварни МПС".
"Един подзаконов документ приравнява камионите и автобусите с найлоновите торбички, за които ползвателят се счита за краен потребител поради краткотрайното им и масово ползване. Не се отчита фактът, че камионите и автобусите са дълготрайните инвестиции с дългосрочна употреба за търговски цел" допълват те.
СМП обединява транспортни търговски дружества, лицензирани да осъществяват дейност по международен транспорт на територията на ЕС. Средногодишно членове на сдружението закупуват и регистрират над 1000 нови камиона.