Съюзът на международните превозвачи обжалва нова такса

Съюзът на международните превозвачи обжалва нова такса

Съюзът на международните превозвачи обжалва нова такса
Съюзът на международните превозвачи (СМП) обжалва пред Върховния административен съд промените в Наредбата за продуктовите такси, която въвежда нов данък за тежкотоварните автомобили и автобусите, пишат те в своя позиция по казуса.
Според тях мерките, приети от Министерския съвет от 16 юли 2018 г., са "необосновани", а новите такси ощетяват превозвачите в нарушение на конституцията, директивите на ЕС и вътрешното законодателство. За пръв път се въвежда продуктова такса за камиони и автобуси (автомобили за превоз на товари над 3.5 тона и автобуси за превоз на повече от 8 пътници), включително и за купени чисто нови превозни средства, за които трябва да се заплащат 938 лв. на превозно средство още при неговата регистрация.
"Промените са приети без мотиви, което е задължително, особено в случаите, когато с подзаконов нормативен акт (наредба) се въвеждат нови такси, които повишат разходите за предлагани услуги", пишат жалбоподателите и цитират чл. 60 от конституцията, където пише, че данъчни облекчения и утежнения могат да се установяват само със закон, а не с Наредба, както в случая.
Другият им аргумент е, че в самата наредба не е упоменато, че тя може да въвежда нови обекти на облагане, а само че се определя редът за плащане и начинът за изчисляване на размера на таксите. "Посочените цели в мотивите за качество на въздуха, касаят друг вид екологични такси и нямат отношение към таксата за управление на отпадъка", добавят СМП.
Те са недоволни, че промените са приети без анализ за съответствие с правото на ЕС, "въпреки че самият Закон за управление на отпадъците (ЗУО) въвежда в българското право 12 директиви на ЕС, пряко свързани с управлението на отпадъци. В нито една от тях, продуктова такса не се дълги за тежкотоварни МПС".
"Един подзаконов документ приравнява камионите и автобусите с найлоновите торбички, за които ползвателят се счита за краен потребител поради краткотрайното им и масово ползване. Не се отчита фактът, че камионите и автобусите са дълготрайните инвестиции с дългосрочна употреба за търговски цел" допълват те.
СМП обединява транспортни търговски дружества, лицензирани да осъществяват дейност по международен транспорт на територията на ЕС. Средногодишно членове на сдружението закупуват и регистрират над 1000 нови камиона.