Колко ползи и защита щеше да има от "Истанбулската конвенция"

Колко ползи и защита щеше да има от "Истанбулската конвенция"

Колко ползи и защита щеше да има от "Истанбулската конвенция"
Дебатите по документа на Съвета на Европа за "превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие" бяха белязани от твърдения, че "Истанбулската конвенция" въвежда "трети пол" и "застрашава българската идентичност". На заден план остана въпросът какви законови празноти щеше да запълни конвенцията, ако не беше обявена за противоречаща на основния закон от Конституционния съд.
"Дневник" се обърна към адвокат Елена Кръстева, която защитава жени, претърпели насилие. Тя е координатор на Сдружението "Алианс за защита от насилие, основано на пола" - обединение на организации с дългогодишна специализация и всекидневен досег с пострадали от насилие, основано на пола.
Тя посочи празноти в българското законодателство и практики, които щяха да бъдат запълнени, ако конвенцията се прилага:
Ролята на държавата и защитата, която тя дава при домашно насилие, често са минимални. Това е защото актовете на домашно насилие не са престъпления от общ характер - не се преследват от държавата с участието на прокурор, делото не може да започне и след сигнал от съседи, неправителствени организации, медии, полицията не може да задържа извършителя и др. Необходимо е и леките телесни повреди при домашно насилие също да бъдат включени сред престъпленията, където водеща е прокуратурата. Освен това признаването на насилието между съпрузи и близки роднини като престъпление от общ характер трябва да е недвузначно и категорично.
При сексуален тормоз на улицата, насилие от човек, който не е съпруг или партньор, побой на улицата и др. жертвата има малко механизми на защита. Освен Закона за защита от домашното насилие, Закона за защита от дискриминация, Закона за борба с трафика на хора и Наказателния кодекс няма други закони срещу насилието, основано на пола. Много случаи на насилие, основано на пола, не представляват домашно насилие, трафик или сексуално престъпление. В същото време всички случаи на насилие, основано на пола, са дискриминация по смисъла на Закона за защита от дискриминация, но пък този закон не предвижда ефективни мерки за опазване физическия и психическия интегритет на жертвата. Ако жена не живее заедно с насилника си, ако не е жертва на трафик или сексуално посегателство, тя ще трябва да е самостоятелен граждански ищец без участие и съдействие на институции. Това е практиката дори и при Закона за защита от домашно насилие.
Конвенцията изисква защита срещу всяка форма на насилие, основано на пола.
Ако жената не е в официално съпружество или фактическо съпружеско съжителство, но е жертва на насилие от интимния си партньор, не може да се позове на Закона за защита от домашното насилие.
Докато според конвенцията "домашно насилие" означава всички актове на физическо, сексуално, психологическо или икономическо насилие в семейството или в домакинството, или между бивши или настоящи съпрузи или партньори, независимо дали извършителят живее или е живял заедно с жертвата.
Няма специален държавен орган, който да координира и оценява работата срещу домашното насилие. В България властите не събират статистика за случаите на домашно насилие.
Според конвенцията страните определят или създават един или повече официални органи, отговарящи за координацията, изпълнението, мониторинга и оценката на политиките и мерките за превенция и борба с всички форми на насилие, обхванати от документа. Тези органи координират събирането на данни, както е посочено в член 11, анализират ги и разпространяват резултатите.
Социалните работници не са обучени да работят по случаи на домашно насилие. Понякога не само че го премълчават, но и го прикриват и ревиктимизират пострадалите. Липсва разпоредба в българското законодателство, която изрично да задължава социалните работници да преминат специализирано обучение за работа с домашно насилие.
Конвенцията предписва подходящо обучение за работещите с жертви или извършители на всякакви актове на насилие, обхванати от нея. Обучението е за превенция и откриване на насилие, равнопоставеност между жените и мъжете, нуждите и правата на жертвите, както и за превенция на вторична виктимизация.
Държавата не осигурява достатъчно средства за подкрепа на всички пострадали.
Конвенцията предписва законодателни или други мерки, за да се осигури специализирана незабавна, краткосрочна и дългосрочна подкрепа за всички жертви, пострадали от някой от актовете на насилие, обхванати от документа.
Липсва задължение за държавата да създава безплатни денонощни телефонни линии за пострадалите. В България има две линии за жени, пострадали от домашно насилие – на "Алианс за защита от насилие, основано на пола" и на "Анимус". Линията на алианса се финансира от голяма международна козметична компания.
Трябва да има национални денонощни безплатни телефонни линии за помощ, които да предоставят консултации на позвънилите, поверително или при зачитане на тяхната анонимност, във връзка с всички форми на насилие, обхванати от настоящата конвенция, препоръчва документът.
В българското законодателство липсва разпоредба, която да задължава властите да осигуряват кризисни центрове за жертви на сексуално насилие. Тези жертви се настаняват в общи кризисни центрове или центрове за домашно насилие, или в приюти (при трафик на хора).
Според конвенцията трябва да бъдат осигурени достатъчно подходящи и леснодостъпни кризисни центрове за жертви на изнасилване или на сексуално насилие, в които да се правят медицински и съдебномедицински прегледи, да се консултират жертвите.
В българското законодателство липсва норма, която да поощрява свидетелите на насилие, основано на пола, да уведомяват властите за това.
Страните предприемат необходимите мерки за насърчаване на всеки свидетел на насилие, както и на всеки с разумни основания да смята, че такъв акт може да бъде извършен или че могат да се очакват и бъдещи актове на насилие, да съобщава за това на компетентните организации или органи, предписва документът.
Липсва норма, която да задължава или поощрява специалистите да съобщават на властите за жертви на насилие.
Страните предприемат необходимите мерки така, че правилата за поверителност, наложени от вътрешните норми за някои специалисти, да не представляват пречка пред възможността при съответни условия те да съобщават на компетентните организации или органи, ако имат разумни основания да смятат, че е извършен акт на насилие, обхванат от конвенцията, и че могат да се очакват още сериозни актове на насилие, се казва в документа.
Няма задължение при спор за родителските права съдът да взима предвид случаите на насилие върху единия родител.
При определянето на родителските права и правото на посещение на деца да бъдат отчитани инциденти на насилие, препоръчва документът. Страните предприемат необходимите законодателни или други мерки така, че упражняването на право на посещение или родителски права да не застрашава правата и безопасността на жертвата или на децата.
Няма никаква защита срещу преследване. Дори с години преследвани, следени, тормозени хора нямат законов механизъм за защита. Преследването не е регламентирано изобщо като престъпление.
Докато според конвенцията трябва да бъде криминализирано умишленото многократно заплашително поведение, насочено към друго лице, което кара това лице да се страхува за своята безопасност.
В българското законодателство липсва норма, която да задължава властите да извършват оценка на риска от смъртоносно насилие. Жертви на системно домашно насилие разказват, че в нито един момент от делата им и опитите им за защита държавата не е отчела риска от насилие спрямо тях.
Страните предприемат необходимите законодателни или други мерки за извършване от всички съответни органи на оценка на риска от смъртоносно насилие, сериозността на положението и риска от многократно насилие за целите на управлението на риска и при необходимост осигуряване на координирана безопасност и подкрепа, изисква конвенцията.
Според Наказателния кодекс леката телесна повреда, както и средната, когато е извършена от съпруг или роднина, е престъпление от частен характер. Производството започва направо пред съда и съдът може да бъде сезиран единствено от пострадалото лице с тъжба. Доказателствената тежест лежи върху жертвата, няма разследване и участие на прокурор. Жертви свидетелстват за многократните побои и отказите на прокуратурата и полицията да им помогнат, тъй като телесните повреди са от частен характер.
Според конвенцията производството може да продължи дори и ако жертвата оттегли своето заявление или жалба. Законодателни или други мерки трябва да гарантират в съответствие с определените във вътрешното им законодателство условия възможността правителствени и неправителствени организации и консултанти по въпроси на домашното насилие да оказват помощ и/или подкрепа на жертвите по тяхно искане в хода на разследването и съдебното производство във връзка с престъпленията, установени в съответствие с конвенцията.
Липсват норми, които да гарантират подкрепа за жертвата, както и недопускането на контакт между пострадалото лице и извършителя. Жертви, които трябва да дават показания в непосредствена близост до насилника си, понякога са в такъв стрес, че забравят дори на колко години са.
В конвенцията подробно са описани мерките, които трябва да бъдат предприети за защита на правата и интересите на жертвите, включително и техните специфични потребности като свидетели, на всички етапи от разследването и наказателното производство.
Ето някои от тях:
- Защита на жертвите и на техните семейства и свидетели от заплахи, преследване и повторна виктимизация. НПК ревиктимизира жертвата
- гаранция в случаите, в които жертвите и техните семейства могат да бъдат в опасност, че те ще бъдат информирани, когато извършителят избяга или бъде пуснат на свобода временно или окончателно. Няма такава норма у нас, а това е изключително важно и опасно
- Жертвите трябва да бъдат информирани съгласно предвидените във вътрешното законодателство условия за техните права и за услугите на тяхно разположение, както и за последващите действия по тяхната жалба, обвиненията, общия напредък на следствието или на производството и тяхната роля в тях, както и за решението по тяхното дело. Няма такава норма при нас. Единственият начин да са в течение на делото е да участват като частен обвинител.