Вежди Рашидов и Тома Биков за правилното развитие на киното и политическата стратегия за сериалите

"Дневник" публикува едно към едно част от стенограмата от заседанието на парламентарната комисия по култура и медии от 25 октомври. Причината - дискусията в медиите и социалните мрежи, породена от изказването на депутата от ГЕРБ Тома Биков какви филми трябва да подпомага държавата. В откъса е изказване и на председателя на комисията Вежди Рашидов /ГЕРБ/.
ПРЕДС. ВЕЖДИ РАШИДОВ: ... Колеги, и аз няколко думи ще си позволя да кажа.
Това е много деликатен момент в законодателството, защото аз съм привърженик на финансирането на сериалите. Едновременно обаче, след като приемем ние Закона за медиите като цяло и след това трябва да седнем и сериозно да поработим. Госпожа Нона Йотова каза интересни неща и ще има много проблеми, които ще трябва правилно законодателно да се поставят. Проблемът ще продължи, ако ние казваме само "искаме".
Думата "искаме" винаги трябва да се свързва с думата "какво даваме". Тук правилно се каза за качеството. Досега законът иска от нашата филмова индустрия само два часа записан филм, а никой не казва какво? Нали така, колеги? Има го този малък момент. Златният фонд не може само да се пълни, някой трябва и да продаде един филм. Това касае и телевизионните сериали.
Помните много добре "Под прикритие" на моя приятел Митовски и Димитър Гочев, че имахме продуценти. Аз не разбирам как продуцентът е част от изпълнението на филма. Продуцентът е този, който дава пари, а не който взема пари от държавата. Това е продуцент!
Второ, цяла Южна Америка купи филма, само не разбрахме къде са приходите от него. С парите от бюджета създадохме филма, но като продаваме така яко и всеки мексиканец гледа "Под прикритие", къде са средствата, които постъпват? Как реинвестираме в нови продукции?
Като казвам тези неща, колеги, никого не упреквам. Това са проблемите, които ако в тази комисия искаме да развием нашето и телевизионно кино, и киното изобщо, трябва в едни детайли да огледаме всичко това точно. Да не стане едно сито, с което пълним една златна касичка от ленти.
Трябва да решим и обществените телевизии дали са само търговски дружества, те дали са компилация между търговски дружества и обществени медии или са само обществени медии? Тук има много въпроси, заради които ние трябва да седнем и много сериозно като отговорни хора да анализираме, да подредим цялата тази къщичка, за да може по-нататък това да се развива. Аз ви благодаря.

Господин Биков, заповядайте.
ТОМА БИКОВ: Господин председател, уважаеми колеги, аз подкрепям това, което и господин Рашидов каза. Бих го допълнил по-скоро концептуално.
Аз съм съгласен, защото сериалите са факт, те се гледат и според мен се гледат много повече, отколкото филмите, произведени от Националния филмов център, и след като има такъв факт, на него трябва да се обърне внимание.
Разбира се, държавата трябва да постави своите условия и то не само процедурно, не само откъм финанси и пазарни условия, а защо й е на държавата да инвестира в сериали. Първо трябва да отговорим на това и тук говоря от гледна точка на държавата. Само за да стимулира някаква по-масова култура или да постига други цели? Има такива примери в наши съседи.
Например така наречените турски сериали, които играят ролята на мека сила в региона и това е много сериозен политически въпрос и перфектно изпълнена политическа стратегия през сериали. Аз съм абсолютно сигурен, че България има полза от такъв тип своя политическа стратегия, включително и през разпространяване на тези сериали извън страната, но въпросът е какъв образ на страната гоним, защото "Под прикритие", който е един много хубав сериал за гледане, ако беше произведен от частна медия, бих го приветствал, но произведен от обществената телевизия с държавни пари и рекламиращ страната като дестинация за наркотици, проституция и алкохол, ми се струва малко недобра инвестиция от страна на държавата. Иначе филмът е хубав – и актьорски, и режисьорски, и сниман добре, всичко е хубаво, но държавата няма полза от такава инвестиция.
Може да се правят такива сериали с частни пари. Когато се правят с държавни пари, държавата трябва да има цел и аз съм съгласен да участваме, ако щете, и в дискусии, и в дебат за това каква да бъде целта на тази инвестиция и след като имаме цел, би могло да се направи инвестицията и оттам нататък вече да се проследи доколко целта се изпълнява и доколко ефективно тази инвестиция се връща, защото тя ще се връща под други форми – през туризъм, през бизнес среда, през влияние в други държали или изграждане на добър образ и така нататък.
ПРЕДС. ВЕЖДИ РАШИДОВ: Благодаря, господин Биков. Прав сте и все пак да не забравяме, че все пак основно това е и бизнес. То се нарича филмова индустрия, а не се нарича спомоществувателска организация, нали така? В крайна сметка нека вече да станем професионалисти, ако искаме да сме част от света.
Това са дълги теми, много дълги. Разбира се, всичко това предстои, ако сме отговорни хора, екипно, както правим всички обществени обсъждания, да седнем и с всички професионалисти и да продължим да работим и да го обсъдим, за да си подредим наистина къщата, за да стане като част от света.
И за да разведря обстановката, ще кажа, че ние сме световноизвестни, но до Драгоман. В Ниш вече не искат да говорят. Не знам защо – сърдити. В Къпъкуле – въобще. Да минем малко тези граници, това имам предвид. Това е единственият добър смисъл за българската държава. Мога да дам и примери, защото говорим за кино, всички уважаваме това изкуство.
В България произвеждаме филм и забогатяваме, докато го правим, а не след като го направим (весело оживление).
Извинявайте, аз съм прекалено откровен. Не го казвам, за да уязвя някой. Днес приемаме един законопроект. Аз съм човекът, който е попречил на два пъти на "Ню имидж", за да вкарат онзи закон, с който щяхме да хвърлим българското кино в кошчето. Аз благодаря и на Дянков, че ме подкрепи навремето. Казвам го много отговорно.
За мен българското кино трябва да го има и трябва да се развива, но трябва да се развива правилно!...
Много благодаря за този хубав разговор.
Колеги, предлагам да гласуваме законопроекта за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия, 802-01-38, внесен от Министерския съвет на 10.10.2018 г. Гласували: за – 12, против и въздържали се – няма. Законопроектът е приет на първо гласуване.
По последната точка нямаме съобщения.
Благодаря на колегите и на гостите за участието в днешното заседание на комисията. Закривам заседанието.