Българските медии продават образи, близки до патриархалната култура, сочи изследване

В Деня на народните будители Асоциацията на европейските журналисти - България, публикува "Печат. Вестник за вестника" - задълбочено проучване за пазара на печатни издания в страната, което излиза ограничено в хартиен формат, но е достъпно и онлайн. Ръководител на изследователския проект е Илия Вълков, член на управителния съвет на асоциацията.
Според анализа съществува "специфична симбиоза между популярно съдържание и ценностен консерватизъм, която по-скоро следва нагласите на обществото и избягва формирането на алтернативни позиции. Пазарно ориентираният консерватизъм продава образи, близки до патриархалната култура (сексизъм, мачизъм и др.), и маркетизира фигури от историята и близкото минало".
Сред изводите, изведени от проучването, са още "повечето издания демонстрират силна предпазливост при публикуването на критични заглавия спрямо премиера Бойко Борисов", както и че водеща тема обикновено са парите в различните им проявления: "приходи в държавната хазна, разходи от страна на правителството, стандарт на живот и харчове на населението, както и щедри обвинения във финансови злоупотреби" .
Изследването показва още: "с малки изключения сред изданията е налице тенденция на изграждане на положителен образ на политическото и властово статукво", както и че има "медийни групирания и застъпване на сходни редакционни политики по определен кръг от теми".
Илия Вълков отбелязва още: "През последните няколко години в България бяха положени поредица усилия да се разбере кой е реалният собственик на всяка отделна медия. Законодателни изменения, които се обсъждат в крачка, предлагат частични решения в тази посока и донякъде тези процеси доведоха до осветляване на собствеността. В същото време те не дават пълен отговор на въпроса как и кой контролира съдържанието на медиите."
Изследването комбинира социологическо проучване на читателските нагласи, анализ на финансовите отчети на водещите издателски групи от 2007 до 2017 г., анализ на рекламния пазар, изследване и обобщаване на публично достъпна информация за издателите на водещите 10 вестника и анализ на съдържанието.
Десетте най-влиятелни хартиени издания са изведени чрез национално представително изследване, извършено от социологическа агенция "Маркет линкс" по поръчка на АЕЖ - България.
През ноември предстои на сайта ще бъдат публикувани и отделни профили на всяко от тях. С някои от техните главни редактори са проведени срещи, други са отказали такива категорично, а трети "не намериха време".
"Изпратихме на всички въпроси за това как те виждат проблемите на вестникарския пазар. От десетимата отговори само един", допълват още авторите на документа.
Задълбоченото проучване на пазара на печатни медии в страната е част от двугодишния проект "Медиатор 2: Мост между етичната журналистика и обществото", който се извършва с финансовата подкрепа на фондация "Америка за България".
Цялото му съдържание може да бъде открито на специално създадения сайт printmediareport.bg