Шефовете на агенции трябва да са професионални, а не политически назначения, смята Дончев

Извън електронната система за обмен на съобщения, която слага край на разнасянето на папки, са останали само 27 административни звена от над 700, каза днес вицепремиерът Томислав Дончев в интервю за БНР.
"Огромната част - над 96%, успяха да се справят в рамките на крайния срок, който беше вчера - 739 администрации, от които 616 териториални и 123 централни, между които всички министерства, почти всички агенции, всички областни администрации огромна част от общините", добави той. От вчера българската администрация преустанови хартиения обмен на документи.
Ако документите са в електронен вид, те не могат да бъдат фалшифицирани, коментира той скандала в агенцията за българите в чужбина. "Винаги е проверимо кой къде го е създал, кой си е сложил подписа. Няма как някой да фалшифицира печат, да имитира подпис и да го занесе на някой друг. Всъщност електронизацията е един от най-силните възможни удари срещу корупцията", каза вицепремиерът.
Вицепремиерът обаче предупреди, че "най-глупавото е, когато електронизираме процеса, да дублираме всичко, което до момента е вървяло на хартия, и да го направим електронно". По думите му електронизацията налага реорганизиране на работата на администрацията, както и съкращения в нея.
"Ще са необходими реорганизации вътре в администрацията, защото например би било много глупаво, ако аз изпратя на община Плевен, подпиша го в Министерския съвет в хартиен вид, сканира се, влезе в системата и там на някакъв принтер се разпечатва, за да може господин кметът да ми види писмото. Това би било глупаво. Логиката е цялата среда за обмен на документи между администрациите да бъде вързана със системите за управление на документооборота вътре в администрациите, тоест цялата кореспонденция да се следи изцяло по електронен път", разясни Дончев.
Предстои и регистрова реформа
Трябва да изчезнат всички документи и удостоверения, които гражданите си вадят от администрациите, а чиновниците да си правят справките по служебен път. Дончев отказа да се обвърже тази реформа с конкретен срок. "Защото в държавата имаме вероятно 17 000 или 18 000 регистри, ако включим и тези, които са на ниво регионални и местни власти. През последната година отпаднаха около 10 документа. Имаме амбицията следващата година да отпаднат повече. Обичайно се фокусираме върху документите, които се ползват най-много", обясни той.
"Четвъртата стъпка в реформата е електронната идентичност. Ако и това се случи до края на мандата на управлението, ще можем да кажем, че имаме електронно правителство", посочи вицепремиерът.
До края на годината ще бъдат изградени и хранилище с копия от регистрите, обяви Дончев. Така ще се избегнат проблеми като този със срива на Търговския регистър. Причината за този срив според него е, че дефектиралите харддискове са били нискокачествени.
"За тази цел се подготвят специални наръчници, ръководства - силно опростени - буквално по системата правѝ 1-2-3 и така нататък - как се реагира след киберинцидент. Следващата година ще текат специални учения, където имаме за цел колкото може повече от администрациите да придобият навици чрез симулация как се действа в условия на киберинцидент."
Според Дончев ръководителите на държавните агенции трябва да бъдат професионални, а не политически назначения. "Изключително вредно е един политически ръководител да се сраства с администрацията. Той е пратен там като представител на гражданите да упражнява граждански контрол върху администрациите. Ако той се срасне с администрациите, той става чиновник", смята Дончев.