Пропагандата в България през 2017 г.: Продажни соросоиди и безродници

През 2017 г. антиевропейската реторика на пропагандните публикации в българските медии затихва покрай предстоящото българското председателство на Съвета на ЕС, за сметка на публикациите срещу "продажните елити на България", които през годината са близо половината от всички пропагандни материали в медиите. Това показват резултатите от втората част на изследването на Фондация за хуманитарни и социални изследвания, направено с подкрепата на Фондация "Америка за България". Автори са Боян Знеполски (ръководител), Петя Чалъкова, Константин Павлов, Димитър Вацов.
За заключенията от първата част на изследването, обхващащо годините 2013 - 2016 г. четете тук. Второто прилага същата методология като комбинира честотни измервания на употребата на пропаганден език в българските онлайн медии с анализ на съдържанието на публикации от избрани пикови дни.
Авторите открояват четири опорни точки на популистката пропаганда 1. "Залезът на Европа"; 2. "Продажните елити на България"; 3. "САЩ/НАТО като световен хегемон-кукловод"; 4. "Въздигането на Русия".
В търсене на вътрешния враг
През 2017 г. изследователите установяват смяна на акцентите в пропагандната стратегия – при приблизително същия брой публикации - 37 636 (+6.6%), темата "Залезът на Европа" е изоставена (–52% от пропагандните материали) за сметка на "Продажните елити на България" - с 46.5% повече. Откритата геополитическа пропаганда отстъпва позиции за сметка на пропагандата за "домашна употреба" - жилото й масирано се насочва срещу вътрешните политически и икономически противници - реформаторските политически партии и реформаторските политики, например съдебната реформа. Публикациите, охулващи "продажните соросоиди и безродници" у дома през 2017 г. (16703 статии) почти се изравнява с броя публикации по всички останали семантични гнезда (общо 20933 статии по другите опорни точки за същия период).
Тонът и езикът на публикациите погазват всички стандарти на професионалната журналистика, превръщайки се в бухалка за саморазправа с личността на противниците, е един от изводите на изследователите. Стратегията на обругаването включва: дежурните предикати "соросоид", "грантаджия", "марионетка" и т.н.; разрушаване на професионалната репутация на противниците; внушения за правния им статус ("подсъдимите", "обвиняемите") и т.н. По отношение на реформаторските политики като съдебната реформа, пропагандните публикации отново пропускат анализите и аргументите, а си служат с охулване на техните инициатори и поддръжници, пишат авторите.
Те обясняват отказа от антиевропейската риторика с наближаващото европредседателство на България, от фондовете на което изданията черпят средства за медийно отразяване, както и от факта, че този тип говорене не променя проевропейските нагласи в обществото.
Раздвояване за САЩ
По темата "САЩ/НАТО като глобален кукловод-хегемон" се наблюдава известно нарастване на публикациите (+17.7%). САЩ, НАТО и Западът продължават да са главен "Глобален злодей", но след избора на Доналд Тръмп за президент образът на САЩ се раздвоява на: "лошия" САЩ на предишните американски администрации (Клинтън, Буш, Обама), на американския политически и бизнес елит, от една страна; и "добрия" САЩ на Тръмп и американския народ, от друга.
Духовната мощ на Русия и силата на оръжието й
В темата "Въздигането на Русия" има рязка промяна - с по близо 50 на сто нарастват публикациите, възхваляващи политическата и духовната мощ на Русия, както и силата на руското оръжие. Обратна е тенденцията при материалите за Крим и Украйна и за враговете на Русия - те намаляват с близо 50 на сто.
Публикациите за санкциите срещу Русия запазват равнището си от 2016 г., но акцентът се прехвърля върху изтъкването на негативните последици за цяла Европа, пишат авторите на доклада.
Нов елемент от пропагандата през 2017 г. е изместването на делението на врагове - приятели по линията Запад - Изток към "елити срещу народи": интересите на арогантните и хищни космополоитни елити, наричани "глобалисти", "соросоиди", "неолиберали", са противопоставени на интересите на националните общности и обикновените хора. Това противопоставяне пронизва всички страни, преминава от САЩ, през страните от ЕС и достига до България. В това противопоставяне Русия е на страната на европейските народи в борбата им срещу глобалистите, показва анализът на вестникарските текстове.
Изследването е осъществено чрез автоматичната система SENSIKA по методология за събиране и обработка на масива от данни, който системата предоставя. През 2017 г. SENSIKA проверява в реално време и архивира съдържанието на над 3500 сайта с българско медийно съдържание (онлайн медии, блогове, агрегатори, форуми, социални медии). На анализ са подложени публикации и от новосъздадени през 2017 г. източници и същевременно не се отчитат сайтове, които междувременно са били закрити (през 2017 г. SENSIKA архивира средно около 500 сайта и блога повече в сравнение с 2016 г.