Фондация подозира, че още необявена поръчка за "Струма" вече е компрометирана

На живо
Протестът на "Правосъдие за всеки" в София

Фондация подозира, че още необявена поръчка за "Струма" вече е компрометирана

Следи от вертикален сондаж в новоизграден временен път/просека с дължина 450 метра в близост до пътя Кресна-с.Влахи, на 4.3 км от Кресна.
Антикорупционен фонд
Следи от вертикален сондаж в новоизграден временен път/просека с дължина 450 метра в близост до пътя Кресна-с.Влахи, на 4.3 км от Кресна.
Фондация "Антикорупционен фонд" (АКФ) подозира, че преди официалното обявяване на обществена поръчка за изграждането на най-скъпия и сложен участък на магистрала "Струма" от Крупник до Кресна, тя вече е компрометирана, тъй като едно компания има предимство пред останалите. Повод за това им дава открити изградени над 7 километра незаконни временни пътища и следи от сондажи с неизвестен произход и без правно основание в района на Кресна, в непосредствена близост до трасето на лот 3.2.2 на аутобана.
В писмо до медиите се съобщава, че проучването е започнало след сигнал получен през декември 2018 година и проверката на място е потвърдила информацията. Установено било, че периодът на изграждане на временните пътища е юни - септември 2018 г. На място бяха открити и следи от извършени вертикални сондажи, типични за проучвателни дейности в началните етапи на пътното строителство.
Маркиращо колче за сондаж в новоизграден временен път/просека с дължина 450 метра в близост до пътя Кресна-с.Влахи, на 4.3 км от Кресна.
Антикорупционен фонд
Маркиращо колче за сондаж в новоизграден временен път/просека с дължина 450 метра в близост до пътя Кресна-с.Влахи, на 4.3 км от Кресна.
Терените, върху които са направени пътищата и сондажите, са държавна собственост и попадат в района на "Държавно горско стопанство Кресна". Директорите на горското стопанство и Югозападното държавно предприятие не знаят за съществуването на пътищата и сондажите и отричат те да са изградили или да са дали разрешение за изграждането им.
Значителната част от пътищата и сондажите (около 6,4 км от общо 7 км пътища) са извършени в период преди публикуване на официалната страница на АПИ на решението за откриване на поръчката и на цялата налична информация, включително в частта "инженерна геология", предоставена на участниците в процедурата за избор на изпълнител на технически проект и строителство на участъка "Крупник-Кресна" от лот 3.2.2. и участъка "Обходен път на гр. Кресна" от Лот 3.3, се казва в писмо до медиите от фондация "Антикорупционен фонд". Поръчката беше обявена официално в края на август.
Правният екип на организацията е на мнение, че неправомерното събиране на допълнителна информация би дало сериозно предимство на участник в процедурата, разполагащ с нея. Това би нарушило принципа на прозрачност и равнопоставеност на участниците в обществената поръчка.
От Агенция "Пътна инфраструктура" посочват в писмо до медиите, че не са възлагали никакви дейности, свързани с бъдещото трасе на магистрала "Струма". АПИ е категорично против свързването й с дейности, които не са възлагани и изпълнявани от нея. Още повече, че чрез тях се правят внушения, че стартираните през миналата година две тръжни процедури за двата участъка на лот 3.2 за избор на изпълнители са опорочени, се казва в позицията на агенцията. Посочва се също, че към момента няма избрани изпълнители и сключени договори, въз основа на които да бъдат извършвани строителни дейности по бъдещото трасе на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.
Двете компании, за които хора от района твърдят, че са работили - "Геострой" и "Главболгарстрой" отричат да имат нещо общо с извършеното.
Индикативната стойност на обществената поръчката на участъка "Крупник-Кресна" от лот 3.2.2. и участъка "Обходен път на гр. Кресна" от Лот 3.3 надвишава 430 млн. лева без ДДС. За най-тежкия и най-спорен участък, който е между Крупник и Кресна, върви обществената поръчка за избор на изпълнител.
Споровете в тази част на "Струма" са заради избрания маршрут на трасето и въздействието на проекта върху околната среда. Срещу избраното решение се обявиха редица неправителствени организации, които вече са сезирали по случая Европейската комисия.
Върховният административен съд обаче отхвърли жалбите срещу екооценката за изграждането на т.нар. източен обход на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. При този вариант трафикът се разделя на две части - в посока Гърция през съществуващия сега път през дефилето, който ще бъде ремонтиран, а в посока София - по нов път източно от дефилето, за който са и поръчките.