Регатата "Тол шипс" в Черно море, спонсорирана от руската "Совкомфлот", беше отменена без обяснения

Международната регатата "Тол Шипс", чийто старт трябваше да бъде даден във Варна на 21 септември т.г., беше внезапно отменена. В четвъртък цялата информация за събитието беше свалена от сайта на организатора й - благотворителната организация Sail Training International, базирана във Великобритания, а информацията за отпадането на най-голямото спортно събитие в Черно море за тази година беше официално потвърдена за "Дневник" от пресофиса й. От там обаче отказаха да отговорят дали това е свързано с основния спонсор на регатата – руският държавен корабособственик "Совкомфлот".
"Към този момент мога само да потвърдя, че регата няма да има, но нито аз, нито някой друг би могъл да говори за причините", каза за "Дневник", рекламният координатор на Sail Training International Алисън Шорт.
Няколкото опита за телефонен разговор с централата на "Совкомфлот" в Санкт Петербург вчера останаха без резултат с обяснението, че "администрацията е в обедна почивка". Не беше получен и отговор на изпратения мейл. Пак вчера обаче електронното издание Maritime.bg, което първо съобщи за отменената регата, цитира свой неназован източник от мениджмънта на Пристанище Новорусийск. То трябваше да бъде последен етап от гонките в тазгодишното издание на регатата. Според информация, публикувана в сайта, източникът му е споделил, че причините за отмяната на "Тол шипс" са "геополитически".

Варна, Сочи и Новорусийск, без Констанца
Още в средата на м.г., когато Sail Training International публикува първата информация за това, че предстои ново издание на регатата в Черно море, стана ясно, че Румъния не е сред участниците в нея. Източници на "Дневник" коментираха, че причините за това най-вероятно са свързани с обтегнатите отношения на Русия с НАТО и събитията в Керченския проток от края на м.г.
В същото време Варна бе обявена като стартово пристанище на регатата, а провеждането й в дните от 21 до 24 септември вероятно щеше да бъде щастливо съвпадение с началото на кампанията за местните избори в града. Така трите пристанища, през които трябваше да мине състезанието, останаха – Варна, Сочи и Новорусийск. В този триъгълник руските ветроходни кораби, най-големите от които - част от състава на руския Военноморски флот, щяха да се окажат на стартова линия в "натовско" пристанище, коментира още източникът на "Дневник". При това като участници в събитие, чийто основен спонсор е държавна компания, твърде близка до руския президент Владимир Путин.

Хората от "вътрешния кръг"
Според официалната информация, публикувана в сайта на "Совкомфлот", дружеството управлява флотилия от 145 кораба с общ дедуейт тонаж от близо 13 млн. тона. Компанията е 100% държавна собственост и по тази причина Управителният й съвет винаги се ръководи от високопоставени членове на президентската администрация на Русия. Така например през юли 2007 г. за председател на Борда на директорите на "Совкомфлот" е назначен Игор Шувалов, близък помощник на Владимир Путин. Той е заменен по-късно от Сергей Наришкин, началник на президентската администрация.
Сегашният изпълнителен директор на "Совкомфлот" Сергей Франк ръководи компанията от октомври 2004 г. Според биографичната му справка той е "руски политически деец" и бивш министър на транспорта на Руската федерация, назначен от Владимир Путин.

През 2012 г. британският журналист Джон Хелмър публикува в изданието Asia Times разследване под заглавието "Клопката за олигарси на Путин". В него се твърди, че заедно с Роман Абрамович и Олек Дерипаска Сергей Франк е бил разследван от Върховния съд на Обединеното кралство. В рамките на това разследване са били документирани "вериги от офшорни парични потоци", подобни на тези, с които руски компании с преобладаващо държавно участие са източвани в свързани частни дружества.
В друго разследване, този път на Reuters и публикувано през ноември 2015 г. синът на Сергей Франк, Глеб е упоменат като "една от изгряващите звезди на второто поколение в руския елит". Според същия текст Глеб Франк е женен за дъщерята на нефтения милиардер Генадий Тимченко - дългогодишен приятел на Путин. Година по-късно 32 годишният Франк се присъединява към борда на директорите на "Стройтрансгаз", собственост на Тимченко и изкупува голям обем от акциите му в "Русская аквакултура", компания за рибовъдство. Произходът на парите за бизнес операциите на Глеб Франк обаче остава семейна тайна.
Инкогнито
Размера на сумата, получавана от Sail Training International като спонсорство от "Совкомфлот" за организирането на регатата "Тол шипс" в Черно море никога не е обявявана публично. Факт е обаче, че ефектът от партньорството с руската държавна корабна компания е твърде спорен.
В края на април 2014 г. източници на "Дневник" потвърдиха, че Сергей Франк лично (но инкогнито) е пристигнал във Варна на борда на 374 тонната си яхта "Varyety Voyager". За разлика от други случаи, в които варненското пристанище е било посещавано от луксозни плавателни съдове в този клас, пристигането на "Varyety Voyager" бе премълчано. Моторната яхта бе акостирала на най-отдалеченото кейово място в западната част на пристанището, а достъпът до нея бе напълно блокиран със стена от контейнери. От палубите на яхтата обаче се разкриваше "широкоекранна" гледка към пищното рекламно шоу на несъстоялия се проект "Южен пток", в което бе превърнато варненското домакинство на регатата "Тол шипс".

"Имаме един главен спонсор и няколко допълнителни, обясни пак през 2014г.Пол Томсън, търговски директор на благотворителната компания пред "Дневник". Главният е компанията Sovkomflot, а второстепенните "Южен поток" и "Транснефт". Проверка на "Дневник" обаче показа, че спонсорството на "Южен поток" е било обявено едва на 16 април с.г. - твърде кратък срок при сключването на договори за подкрепа на събития от подобен мащаб, проведено само две седмици по-късно.

"Платноходи, яхти, туристи – мир и любов"
Вчера "Дневник" изпрати до Община Варна няколко въпроса във връзка с отменената регата. Според получените отговори местната администрация е била информирана от Sail Training International по имейл, "че мероприятието Регата Тол Шипс през 2019 г. няма да се проведе". В общинската дирекция "Спорт" все още очаквали официално писмо с подробна информация.
В отговорите на общинската администрация се прави и уточнението, че "според предварителните преговори и в сключения предварителен договор с организаторите Sail Training International, е предвидена клауза за евентуална отмяна на мероприятието, в която се уреждат и последиците от това. Към момента е платена 1/3 част от таксата за участие, която ще бъде възстановена на Община Варна, както е уредено в сключения предварителен договор. До сега не са направени никакви разходи, относно организирането на регата "Тол Шипс" - 2019 във Варна", пише още в отговорите на местната администрация.
"Аз искам в Черно море да виждам платноходи, яхти, туристи – мир и любов". Това каза през юни 2016 г. премиерът Бойко Борисов във връзка с отказа на страната ни да участва заедно с Румъния и Турция в обща флотилия на НАТО в Черно море. Мечтата му вероятно беше вдъхновена от приключилото само дни по-рано второ издание на регатата "Тол шипс", спонсорирана пак от Совкомфлот. За сега тази мечта на Борисов остава зад хоризонта.