Как кметски заповеди вдигнаха 200 пъти цената на две ниви във Варна

Как кметски заповеди вдигнаха 200 пъти цената на две ниви във Варна

Частите от терени, които е трябвало да бъдат отчуждени през 2017 г. на цена 0.97 лв. на кв.м. (в жълто на снимката). Към тях през март т.г. са добавени и оцветените в синьо, но цента им вече е 200 пъти по-висока.
Частите от терени, които е трябвало да бъдат отчуждени през 2017 г. на цена 0.97 лв. на кв.м. (в жълто на снимката). Към тях през март т.г. са добавени и оцветените в синьо, но цента им вече е 200 пъти по-висока.
За по-малко от две години без видимо основание община Варна е завишила близо 200 пъти цената, на която за строителството на нова връзка към автомагистрала "Хемус" трябва да бъдат отчуждени две ниви. Това показва сравнението на заповедите, подписани от кмета на града Иван Портних съответно през юни 2017 г. и март т.г. Те се отнасят до едни и същи урбанизирани поземлени имоти, определени и в единия, и в другия случай като земеделска земя.
Терените, чиято цена рязко е скочила
в хода на процедурата по отчуждаване, се намират в западната част на Варна и през тях трябва да премине връзката между ул. "Атанас Москов" и магистрала "Хемус". За първи път местната администрация предприема опит за отчуждаването им в началото на юни 2017 г. Тогава кметът на Варна издава две заповеди, с които отчуждава части от по-големи поземлени имоти – едната от 859 кв. м, а втората от 703 кв.м. Определените за тях цени са съответно 690 лв. и 790 лв. за целите терени. Така сметката показва, че общинската администрация във Варна е определила
средна цена за кв. м от парцелите около 0.96 лв.
Във връзка с двете заповеди Варненският Административен съд образува дело по жалба на собственика на терените "Сибанк" с правоприемник Обединена българска банка. Решението е постановено през май м.г. и с него двете заповеди на кмета на Варна са отменени, а административната преписка му е върната "за произнасяне съобразно дадените указания за тълкуване и прилагане на закона".
Терените, които сега община Варна отчуждава на цена 187 лв. на кв. м. (в синьо).
Терените, които сега община Варна отчуждава на цена 187 лв. на кв. м. (в синьо).
В мотивите към решението на съда е записано, че въпросните две заповеди на Портних не са съобразени "с трайното предназначение на територията, където се намират имотите, което е за земеделска земя". При тяхното издаване са взети предвид само разпоредбите на Закона за общинската собственост, но не и законите за собствеността, ползването и опазването на земеделските земи, както и Закона за собствеността. "При издаването на заповедите административният орган не е извършил преценката според приложимите правни разпоредби при отчуждаване на имоти с предназначение за земеделски земи, а е извършил само тази по Закона за устройство на територията".
След това решение
отчуждаването на частите от двата имота е спряно,
а до втория опит за подновяването минават почти десет месеца. На 5 март т. г. кметът на Варна издава две нови заповеди за отчуждаването вече не на части, а на целите имоти, необходими за изграждането на "Пътна автомобилна рампа на Автомагистрала "Хемус".
Междувременно те вече са преминали в собственост на акционерното дружество "Бляк сенд инвестмент", свързана с бизнесмена Митко Събев през едноличната му компания "Боракай".
Заповедта на кмета на Варна Иван Портних от 5 март т.г., в която цената на кв. м. от терените определени за рампа на автомагистрала "Хемус" вече е определена на 187 лв. на кв. м.
Заповедта на кмета на Варна Иван Портних от 5 март т.г., в която цената на кв. м. от терените определени за рампа на автомагистрала "Хемус" вече е определена на 187 лв. на кв. м.
С двете нови заповеди на варненския кмет Иван Портних се отчуждват отново два поземлени имота, но вече с обща площ 3.5 хил. кв. м, като определеното за тях равностойно парично обезщетение е вече 654.4 хил. лв. Това прави 187 лв. на кв. м, или почти 200 пъти повече от цената определена за кв. м от същите имоти през юни 2017 г.
Заради огромната разлика
"Дневник" изпрати до общинската администрация във Варна няколко въпроса за причините, довели до нея. Според получения отговор през 2017 г. частите от имотите, които са попадали в трасето на автомобилната рампа на магистрала "Хемус", са били остойностени като земеделски земи със съответната категория. "Решаващият съд обаче е преценил, че следва да се оценяват като урбанизирана територия, съгласно преобладаващото предназначение на територията, в която попадат", пише още в отговора.
Пак според неговия текст през 2018 г. община Варна е провела процедура по принудително отчуждаване на терени за реализацията на пътно трасе в близост до бъдещата рампа на магистрала "Хемус", които също са били урбанизирана територия. На базата на съдебни решения за тях са били платени обезщетения средно по 195 лева/кв.м. "Тези цени по съдебните решения бяха ползвани от независимите оценители за определяне на равностойното парично обезщетение за имотите, попадащи в пътния възел (автомобилна рампа на Автомагистрала "Хемус" - бел. ред.).
Сателитна снимка на трасето, през които е минал пробивът на бул. "Сливница" във Варна.
Сателитна снимка на трасето, през които е минал пробивът на бул. "Сливница" във Варна.
Доколко става дума за равностойно обезщетение
обаче е спорно, тъй като терените, отчуждени за реализацията на пътното трасе (т.нар. пробив на бул. "Сливница"), преминават през район, в който се намират няколко големи търговски обекта и дори на метри от няколко от тях. За прокарването на трасето е ликвидирана дори автокъща и е отнета част от индустриална база, показва справка с платформата Google maps.
В същото време на сателитните снимки, поместени в същата платформа, се вижда, че терените, отчуждени за бъдещата рампа на магистрала "Хемус", никога не са били застроявани или използвани за търговски цели. Въпреки това община Варна е решила да повиши цената им 200 пъти в сравнение с постановената пак от самата нея само две години по-рано.