Как работи редакционната и рекламната политика в "Дневник" и "Капитал"

Как работи редакционната и рекламната политика в "Дневник" и "Капитал"

Как работи редакционната и рекламната политика в "Дневник" и "Капитал"
Застрахователната компания "Лев инс" проведе нещо като протест пред "Икономедиа" (издател на "Дневник" и "Капитал") през тази седмица, провокиран от публикация в седмичното издание за проблемите с плащанията по "Зелена карта", в която се говори и за проблемите на дружеството. На специална пресконференция днес "Лев инс" отново отправи обвинения към "Капитал", че "цензурира, манипулира и фалшифицира техните отговори, уронва името и имиджа на компанията и я репресира". Представители на компанията твърдят, че "Икономедиа" на два пъти е предоставяла оферти за реклама на "Лев инс", обвързвайки това с публикуваните текстове.
Затова "Капитал" излезе с официална позиция, която препубликуваме, защото същите правила за ясното разделение между редакционна и рекламна политика важат и за "Дневник" - вече повече от 18 години - от излизането на първия тогава брой на хартия на медиата:
Както е известно, повечето медии имат двустранен бизнес модел - от една страна, са на пазара на читатели и на него продават отделни издания и абонаменти. От друга, са на пазара на реклама и маркетинг услуги. Тук наши клиенти са компаниите, които имат нужда да комуникират послания.
"Икономедиа", издател на "Капитал" и "Дневник", от години работи и на двата пазара, има развити търговски отношения с множество български и чужди фирми. Нашите медии спазват високи редакционни стандарти и със съдържанието си привличат качествена аудитория, по тази причина са търсен и ефективен канал за комуникация и на рекламни послания.
"Ние спазваме принцип на разделение между редакционната и търговската си политика. Редакцията и търговският екип функционират под отделни ръководства, без вмешателство един спрямо друг. Търговците нямат практика да отправят оферти към фирми заради това, че по един или друг повод са попаднали в редакционното съдържание. В същото време рекламната ни политика е неутрална - работим с всички компании, при публично обявени условия", казва Сибел Реджеб, търговски директор в "Икономедиа".
Справка с търговския отдел на "Икономедиа" показва, че твърденията на "Лев инс", че са получавали оферта за реклама веднага след като в "Капитал" са публикувани статии за компанията (които те определят като негативни), не отгаворят на истината.
В първия посочен от тях случай, датиращ от август миналата година, инициатор за търговска сделка е била самата "Лев инс". Неин представител, по-конкретно Мария Максимова, експерт "Реклама и връзки с обществеността", се е свързала с представител на търговския екип, поискала е оферта за нейтив публикации и е получила такава. Нейтив публикациите са форма на реклама, в която маркетинговото послание се комуникира през съдържание. В "Капитал" и "Дневник" тези статии се отбелязват като рекламни с маркер "Съдържание от еди-коя си фирма" и не се маскират като редакционно съдържание. В допълнение, фактите, изложени в тях, се проверяват и ако не отговарят на истината, публикацията не се приема. Както и в договорите за стандартна реклама, в договорите за нейтив публикации е отбелязано, че търговското отношение не може да повлияе на редакционната политика.
Повече за нейтив рекламата в изданията на "Икономедиа" може да видите тук.
Вторият случай, цитиран от "Лев инс", е за оферта, която те са получили като един от официалните партньори на предстоящия тази есен Автомобилен салон - София. Същата стандартна оферта освен на тях е изпратена и на още няколко фирми, партньори на автосалона. На всички тях се предлага да бъдат включени в официалния каталог на събитието, който тази година ще се издава от "Капитал".
Предложението е изпратено на 18 юни, повече от месец преди публикацията, която предизвика недоволството на "Лев инс". Ще припомним, че тази публикация има независещ от редакцията на "Капитал" информационен повод - а именно, тя е по повод приключилите проверки на финансовия сектор във връзка с желанието на България да се присъедини към ERM II. Част от тях са и усилията на европейския орган по застраховане EIOPA да проследи как се решава проблемът със системата "Зелена карта". (Teкста може да видите тук)
Никой от редакцията на "Капитал" не е бил в течение на комуникацията между "Лев инс" и търговския отдел именно заради принципа на разделение, по който функционират двата екипа.