"Струма" през Кресненското дефиле поскъпна с над 64 млн. лв.

С 64.4 млн. лв. над прогнозната стойност поскъпна строителството на 13.2 км от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, след като днес агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви в прессъобщение, че е определила изпълнителя - ДЗЗД "АПП ЛОТ 3.2.1".
В дружеството участват компанията "Грома холд" и свързаните с нея "Европейски пътища "Водно строителство - Благоевград", "Пътпроект" и словашката компания "Вахостав-СК". Предлаганата от дружеството цена е 599 млн. лв. с ДДС, докато прогнозната стойност на търга беше 533.6 млн. лв. с ДДС.
Преди седмица, когато бяха отворени ценовите предложения, стана известно, че седем от първоначално подалите документи 10 кандидата в търга са отстранени.
Още една от трите допуснати до отваряне ценови оферти компании е предложила по-висока цена от прогнозната - 635.9 млн. лв. с ДДС. Това е компанията ГБС, която е няколко участъка от "Струма", а сега предстои да работи по малка отсечка преди тунел "Железница".
Единствената оферта, която се вмества в определения от Агенция "Пътна инфраструктура" финансов лимит, е на обединението на дружествата от групата на "Геотехмин" - "Геострой" и "Пътстрой-92", заедно с чуждия им партньор "Илия бурда". Дадената от него цена е 504 млн. лв.
В прессъобщението АПИ не обяснява защо е предпочетена офертата на "Грома Холд" пред тази на "Геотехмин". Според обявлението на търга победителят се избира въз основа на "икономически най-изгодна оферта" на база "оптимално съотношение качество/цена".
Срокът за изпълнение на обществената поръчка е 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство.
Как се печели търгът
Въпреки че обединението на "Геострой" и "Пътстрой-92" предложи цена под прогнозната, посочена от АПИ, "Грома холд" и партньорите й вероятно печелят заради висока оценка на техническо предложение. То беше критерий с тежест 60% от крайната оценка.
Виктор Велев, управител на "Грома холд", обяснява пред "Капитал", че причините за разликата в цените са сложността на проекта, както и отчетените променящи се фактори като инфлация, растящи заплати, цени на електроенергията и т.н. "Разликата с прогнозната е по-малко от 10%, тоест това са нормални граници, не изкривяваме толкова много кривата", казва той.
"Не всеки ден се установява проект с такива обеми и трудност, за да му се даде реална прогнозна стойност. Предложените от експерти на АПИ цени все пак са базирани на данни от предните три години, когато разходите за труд и материали бяха доста ниски", допълва Велев пред "Капитал"
Проектът
Първият лот е дълъг 13.2 км и попада в северната част откъм София. В този участък ще бъдат построени 3 тунела - "Симитли" (с дължина 211 м), "Ракитна" (1135 м) и "Стара Кресна" (1052 м). Ще бъдат построени и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три надлеза и подлеза. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - "Полето", "Мечкул" и "Стара Кресна". Срокът за изпълнение e 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство. Що се отнася до другия лот, там работата на тръжната комисия продължава и предстои отварянето на ценовите оферти, пишат от пътната агенция. Неговата прогнозна стойност е 516 млн. лв.