Жалба след местния вот: "Фейсбук" не спазва българското изборно законодателство

Сигнал срещу дружеството "Фейсбук" е постъпил в Централната избирателна комисия заради неспазване на изисквания на Изборния кодекс по време на местните избори тази есен. Той е подаден от медийната и онлайн компания "Нет инфо", в което "Нова тв" на братята Кирил и Георги Домусчиеви държи мажоритарния дял, се вижда в регистъра на комисията.
В сигнала се посочва, че дружеството е публикувало договорите си с възложителите на политическа реклама, но не е изпратило тарифите си до Сметната палата и избирателната комисия, както изисква българското законодателство.
В Изборния кодекс наистина има такова изискване, но само за медии, а в него "Фейсбук" не се определя като такава.
Според "Нет инфо" обаче става въпрос за сериозно нарушение на изборните правила, от което дружеството "Фейсбук" е извлякло недобросъвестно конкурентно предимство и по този начин е било в състояние да повлияе на изборните резултати. Посочено е още, че подобно нарушение би довело до искане за касиране на изборите.
Компанията "Нет инфо" посочва, че социалната мрежа е реализирала приход за 2019 г. от българска политическа изборна реклама в размер на 834 247 лв. В същото време приходите на "Нет инфо" от местния вот са около 75 хил. лв. В жалбата се посочва, че също като "Фейсбук" чрез платформата Vbox7 българското дружество също предоставя възможност за видеосподеляне - на клипове между различни потребители.
От "Нет инфо" настояват "Фейсбук" да се счита за доставчик на медийна услуга и да спазва изборното законодателство.
В Централната избирателна комисия са взели решение, че нарушение не е установено, тъй като социалните мрежи не са медии.