Винетките, или как отлаганите решения раждат изненади в последния момент

Винетките, или как отлаганите решения раждат изненади в последния момент

Винетките, или как отлаганите решения раждат изненади в последния момент
От два дни селата около София са в готовност за протести, след като се разбра, че за да стигнат до града, ще трябва да си купуват винетки. И заплашват, че ще излизат по пътищата и площадите, докато не видят подписани споразумения, въпреки многократните уверения на властите, че няма да бъдат принуждавани да плащат.
Недоволството в София беше най-шумно, но далеч не е единствено. Десет дни преди да заработи тол системата, с която в сила ще влязат нови правила, се оказа, че има поредица от недомислия. В Благоевград например ще е нужна винетка, за да се стигне до университета. Варненци се оплакаха, че ще трябва да плащат, за да изминат отсечките от града до летището или до едно от гробищата на града, а в Стара Загора и Шумен - че ще е нужна винетка, за да се стигне от един до друг квартал на града. Недоволни има и в пловдивските села Първенец, Браниполе, Брестник, Труд, Рогош и другите села, намиращи се непосредствено до града. Живеещите в тях твърдят, че проблемите им са същите като на живеещите край София, но за тях решение няма.
По традиция в последната минута
Проблемът всъщност датира от повече от десетилетие - от въвеждането на винетките в края на 2007 г., когато се определя кои пътища ще се ползват срещу заплащане. Напрежението обаче ескалира в последните дни, защото след броени дни - на 1 март, ще заработи новата тол система, а от понеделник в контрола за каране без винетка се включиха нейните камери и вече е невъзможно шосетата в България да се ползват гратис.
По около 20 хил. км магистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища леките коли пътуват с винетка, а за около 3 хил. км от тях - първокласни пътища и магистрали, тежкотоварните автомобили и автобусите ще плащат тол такса от 1 март.
Глобата за шофьорите на леки автомобили е минимум 70 лева, ако платят до две седмици от получаването на известие за нарушението, и 300 лева, при положение че пропуснат този срок (още за контрола и санкциите вижте тук).
И докато държавата е в трескава подготовка и навсякъде по пътищата се монтират камери, жителите на много от големите градове и селата около тях внезапно разбраха, че ако досега са можели да се придвижват до работа, на пазар или разходка безплатно, сега вече ще бъдат засичани от камерите и глобявани.
Така пък се разбра, че местните власти не са свършили навреме работата си и по стара традиция се налага да се гасят пожари в последния момент, както в София, където общината - по данни на шефа на пътната агенция - едва вчера е поискала официално части от крайградската пътна мрежа да бъдат извадени от пътищата, за които се събира такса.
Проблемите като цяло са два - незаинтересованост от страна на общините и тромавите процедури за уреждане на всички формалности. Има две възможности жителите на дадена община да не плащат при преминаване по републикански път, който се намира в близост до населено място или свързва негови части. Първата е общината да поиска да й бъде прехвърлено съответното шосе и да поеме ангажимента да го поддържа. Вторият начин е да сключи споразумение с Агенция "Пътна инфраструктура" и да плаща всички или част от разходите по поддръжката на пътя.
Само 6 общини са се задействали
Държавата прехвърля към местната власт въпроса защо дни преди пускането на камерите за контрол на платените такси се стигна до неприятните изненади.
"Инициативата за решаването на проблемите трябва да идва от кметовете. Ние няма как да знаем подробности за пътищата", коментира днес пред "Нова телевизия" регионалният министър Петя Аврамова. По думите й миналата година ведомството й е изпратило писма до 265 общини в България с искане да прегледат републиканските пътища, които преминават през тяхна територия, и ако има искане за преминаване на този път към общините или сключване на споразумение, те да се сключат до края на 2019 г".
Премиерът Борисов и членове на кабинета обсъждат казуса с винетки на 4 януари 2019 година. Малко повече от година по-късно все така нищо не е решено.
Премиерът Борисов и членове на кабинета обсъждат казуса с винетки на 4 януари 2019 година. Малко повече от година по-късно все така нищо не е решено.
По нейните думи към момента конкретните искания са едва шест. Те са дошли от Варна, Шумен, община Белица (област Благоевград), Челопеч (Софийска област), Рила (Кюстендилска община) и Павликени (област Велико Търново). "Всички искания са разгледани и са дадени становища", уточни министърът.
Варна е пред споразумение
В част от населените места проблемът е решен или е на път да бъде решен.
Община Варна е изпратила писмо до председателя на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски, в което предлага да бъдат определени условия за споразумение, за да се реши проблемът. Отсечките, упоменати в писмото, са от Варна до курорта Златни пясъци, до летището, до гробището "Тополите" и до селата Тополи, Звездица, Константиново и Казашко.
В специално уточнение, разпространено днес от местната администрация, се уточни, че пътищата са освободени от такса само за леките автомобили, но не и за товарните и автобусите.
В Шумен още в края на януари миналата година общинският съвет в града реши пътищата към шуменските квартали "Макак" и "Мътница", които досега бяха част от републиканската мрежа, да станат общински и така за тях няма да се изискват винетки. Според АПИ най-лесното решение е кметът да направи промяна в Общия устройствен план и да премести табелата на града. По данни на пътната агенция от началото на миналата година поддръжката на въпросните отсечки до двата шуменски квартала е струвала около 500 хил. лв. годишно. Сега този разход ще трябва да бъде покрит от общинския бюджет. Винетни такси няма да се събират и за пътя от Шумен до Индустриалния парк.
Искането на община Стара Загора да отпадне плащането на такса за пътя, свързващ кварталите "Кольо Ганчев" и "Зора", не е удовлетворено, се разбра от думите на Петя Аврамова. Според нея там проблем няма, защото Околовръстният път, за който трябва винетка, не е единствената връзка между двата квартала, а има алтернативни маршрути.
Тежка бюрокрация
Близко до решаване на проблема са в Белица, но стигането до него никак не е било лесно, въпреки че става въпрос за отсечка с дължина около километър. "Една година по-късно сме на финала на прехвърлянето на собствеността от публично държавна в публична общинска. Наистина очаквах това да бъде много по-бързо и по-лесно. Самата процедура е сложен и дълъг път, но ние няма да се отказваме на финалната права", коментира пред БНР кметът на общината Радослав Ревански.
Всички постъпени искани от общини са разгледани, но те са само 6, твърди министър Петя Аврамова.
Всички постъпени искани от общини са разгледани, но те са само 6, твърди министър Петя Аврамова.
От Агенция "Пътна инфраструктура" са отказали да удовлетворят искането на община Павликени. "На мястото на кмета бих оспорил решението, тази бюрокрация категорично пречи на държавата като цяло и на нас, общините, в частност. Не мисля, че с протести е най-правилният подход, но явно това работи", е мнението на вече преборилият се с административните пречки Ревански.
Община Рила иска без винетка да се ползва пътят Кочериново - Рила - Рилски манастир - Кирилова поляна, като и тук процедурата е пред финал и се чака само решение на Министерския съвет, съобщи вестник "24 часа".
Винетките, или как отлаганите решения раждат изненади в последния момент
За казуса с университета в Благоевград Аврамова посочи, че няма искане от общината. "Дневник" потърси за коментар кметството, откъдето отговориха, че всички университети в града са разположени в регулационните граници на Благоевград. Достъпът до тях се осъществява чрез уличната мрежа на града или пътища общинска собственост, за които не се изисква винетка.
От табела до табела - без винетка
За пътищата между табелите за начало и край на населените места не се дължи винетна и тол такса, потвърди министър Аврамова. Поводът бяха сигнали, че рамки с камери на тол системата са разположени вътре в няколко села.
Докато контролът се извършваше от мобилни екипи те сякаш избягваха да стоят на проблемните участъци и темата временно беше забравена.
АПИ
Докато контролът се извършваше от мобилни екипи те сякаш избягваха да стоят на проблемните участъци и темата временно беше забравена.
"Не се подвеждайте по наличието на камери. Това не значи задължително, че ще бъдете глобени. Една част от камерите следят само трафика", поясни Петя Аврамова.