Превозвачите плашат със спиране на работа заради проблемите с пускането на тол системата

Превозвачите плашат със спиране на работа заради проблемите с пускането на тол системата

Членът на УС на АПИ Олег Асенов
Членът на УС на АПИ Олег Асенов
Собственици на фирми за автобусни и товарни превози обявиха днес, че спират превозните си средства в неделя - 1 март, ако тръгне тол системата. По план от тази дата превозните средства с обща маса над 3.5 т ще ползват платени участъци от републиканската пътна мрежа на база на изминато разстояние, като плащат тол такса. Досега те имаха нужда от електронни винетки.
Тол системата покрива 3115 километра от общо 20 хил. километра републиканска пътна мрежа (803 километра автомагистрали и 2312 километра пътища първи клас). Трите начина, по които е планирано да се отчита изминатото разстояние, са маршрутна карта, бордово устройство и GPS тракер (повече за системата вижте във видеото).
На дискусия днес превозвачите посочиха, че само една десета от общия брой лицензирани превозни средства са оборудвани с бордови устройства за тол системата. Те подчертават, че технически е невъзможно до 1 март, такива да имат 70 хил. превозни средства. Предложението на превозвачите е отлагане на влизането в сила на тол системата или смесен вариант за таксуване в рамките на преходен период.
Превозвачите имат несъгласия и с вариантите за ползване на бордовите устройства от компаниите, които ги предлагат. Към момента те могат да се вземат само на месечен абонамент, който включва и такса за обслужване, без вариант да се наемат или закупят. Засегнатите собственици на транспортни фирми посочват, че европейската практика е такива устройства да се предоставят срещу депозит.
Като проблем се посочва и фактът, че в момента устройствата се предлагат от две компании, които искат сключване на договори за две години.
По отношение на GPS тракерите - устройства, които се ползват в други страни, за да се проследи пътя на превозните средства, беше казано, че заради изискванията към техническите им характеристики те са неизползваеми в България.
Така единственият вариант за коректно ползване на платените участъци от пътната мрежа остават маршрутните карти. Те обаче били неприложими за автобусите, които имат по 10-12 спирки по маршрутите си, както и за голяма част от товарните автомобили.
Технически тол системата можела да тръгне
Членът на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" проф. Олег Асенов увери, че технически системата е готова да заработи от 1 март. Той беше единственият представител на държавата на дискусията въпреки заявено присъствие от зам.-министъра на регионалното развитие Николай Нанков.
Проф. Асенов посочи, че са въведени 92 точки за продажба на маршрутни карти, които имат капацитет през тях да минат 13 хил. камиона на ден. В същото време на разположение са и два мобилни пункта, които могат да отидат на всяко ГКПП, ако има нужда от допълнителна мощност.
Информационната система имала възможност да обработи до 250 хил. маршрутни карти на ден, при положение че до момента никога не са продавани повече от 110 хил. винетки за товарни автомобили и автобуси за 24 часа.
Финалното решение ще се взема утре
Олег Асенов отбеляза, че си е записал всички забележки на превозвачите и ще информира за проблемите ръководството на АПИ и МРРБ. Той изрази мнение, че до края на утрешния ден ще има яснота дали тол системата тръгва от 1 март. Като специален приоритет ще бъде проверка на изискванията към GPS - тракерите и договорите за ползване на бордовите устройства.
На въпрос на "Дневник" дали е бил изненадан за проблема с GPS тракерите проф. Асенов отговори, че при тестовете на тол системата е имало пет фирми със собствени такива устройства, които са работили и са дали точни данни.
"Бях обнадежден, че ще има договори. Като има проблем с договорите, значи има проблем с решенията, свързани с договорите. Най-важното е, че няма технически проблем да се декларират данни с тракери, което за мен е добрата новина", допълни членът на УС па АПИ.
Попитан дали ще има гратисен срок за налагане на глоби, докато всички се снабдят с устройства за отчитане, Олег Асенов обяви: "Зададохте въпрос дали можем да нарушим закона. Е, няма как в ефир да отговоря положително - да, законът ще може да бъде нарушен."
Въвеждането на тол системата вече беше отложено веднъж и вместо на 1 януари се реши тя да заработи на 1 март. Причината беше липсата на консенсус за тарифите. В крайна сметка те бяха намалени и одобрени от Министерския съвет.
Според Олег Асенов това са най-ниските цени в Европа и въпреки това един ТИР, пътуващ между граничните пунктове Капитан Андреево и Калотина, ще плаща 40 лева с тол системата вместо 23 лева сега с електронната винетка.