Рамазан по време на коронавирус - единични молитви, Коран онлайн и ифтар в тесен кръг

Започналият днес свещен за мюсюлманите месец Рамазан ще е различен заради пандемията от коронавирус.
Както беше и за православните християни за Цветница и Великден, достъпът на вярващите до джамиите в България е ограничен, макар и храмовете да не са затворени. Забранени са събиранията на големи групи хора, включително и за тържествената вечеря ифтар. Според действащите ограничения пътуването от Турция към България за празника би трябвало да е невъзможно.
"Ислямът пази пет неща - религията (не осъжда хората по религия), ума (забранява упойващите вещества), честта и достойнството (забранява злословенето и подигравките), имуществото (забранява кражбите), но най-важното - пази здравето и живота. Когато казваме, че не трябва да се посещават джамиите за молитва, не се противопоставяме на религията и догмите, а напротив - пазим живота и здравето на нашите братя. Няма ли човек, няма как той да стигне до Господ", каза пред "Дневник" главният секретар на Главното мюфтийство в България Джелал Фаик. По думите му всички решения се вземат според Корана и преданията на пророк Мохамед, който е описал епидемии, но от чума, и е казал да не се влиза и излиза от такива места, т.е. въвел карантината.
Без колективни молитви
Днес председателят на националния щаб за ограничаване на коронавируса ген. Венцислав Мутафчийски обяви, че джамиите в България са затворени, но Джелал Фаик уточни пред "Дневник", че това е така само за колективните молитви, които са забранени. Джамиите са отворени за имамите, които пет пъти на ден четат призива за молитва езан. Поединично, след дезинфекция и при спазване на мерките влизането на миряни е разрешено. В канала на Главното мюфтийството в youtube ще бъдат излъчвани четения на Корана, беседи, песнопения, послания от главния мюфтия, въпроси и отговори и др.
"Най-голямата традиция за Рамазан е колективното четене на Корана и тя ще липсва на вярващите. Затова от 7, от 12 и от 18 часа - три пъти на ден, ще се излъчва четене на Корана. Ще ни липсва и общата вечерна молитва", каза още Джелал Фаик.
Ифтар в тесен кръг
Тази сутрин ген. Венцислав Мутафчийски каза още, че тържествената вечеря по време на Рамазан - ифтар, трябва да бъде само в тесен кръг, а раздаваните храни да са пакетирани. Такива са й разпоредбите на Главното мюфтийство.
"Тържествената вечеря ифтар, тази обща трапеза, която споделят близки и познати - също ще липсва. Ние забранихме събиранията", каза Джелал Фаик.
По време на свещения месец е т.нар. говеене - от часа имсак (час и половина преди изгрев) до залез слънце са забранени пиенето на вода, яденето, тютюнопушенето и задоволяването на плътските нужди. Според мюсюлманите имало изследвания, че говеенето засилва имунитета, заради което няма ограничения за него по време на пандемията.
Без пътувания от Турция
Очаква се тази година да бъде нарушена и още една традиция - хиляди изселници да пътуват от Турция към България за Рамазана. От Главното мюфтийство казаха, че нямат статистика за точния брой, но призоваха вярващите да си останат вкъщи, напомняйки, че в пандемията дори свещените градове Мека и Медина били затворени. Шефът на щаба ген. Венцислав Мутафчийски пък предупреди, че министерствата на външните работи и на здравето ще вземат мерки, за да преустановят пътуванията. Със заповед на здравния министър от полунощ до 27 април е забранено влизането от Турция в България.
Според действащите в Турция ограничения пътуването от страната към България би трябвало да е невъзможно. Страната затвори сухопътните си граници с Гърция и България още на 18 март, седмица след първия потвърден случай в страната, и мярката остава в сила. Не е възможно да се стигне до двете държави през пропускателните пунктове. Изключението се прави само за тежкотоварните камиони. Част от изселниците обаче имат и българско гражданство, т.е. хипотетично биха попаднали в изключенията.
За Рамазан в Турция не бяха въведени облекчения, напротив - в 31 провинции, сред които и Истанбул, от днес влиза в сила забрана за излизане и напускането на домовете ще е възможно единствено ако е крайно наложително.