Опасни вещества пет пъти над допустимото се изливали във Варненското езеро заради скъсания канал

Опасни вещества пет пъти над допустимото се изливали във Варненското езеро заради скъсания канал

Опасни вещества пет пъти над допустимото се изливали във Варненското езеро заради скъсания канал
До пет пъти над пределно допустимите норми е количеството на някои от вредните и опасни вещества, които се изливат във Варненското езеро от прекъснат тръбопровод за фекални води, за който "Дневник" информира. Това показват данните, отразени в неоповестена и до момента справка, изготвена от Регионалната инспекция по околната среда и водите.
Съдържането на документа, с който "Дневник" разполага (виж прикачения файл), аргументира месечната глоба от 44.4 хил. лв. наложена на "ВиК - Варна" заради продължаващото замърсяване. Според данните, отразени в него, отпадните води, които се изливат във Варненското езеро, са над 8.3 хил. куб.м на денонощие и сериозно надвишават нормите за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадните води, заустени във водни обекти. Така например един от показателите - биохимична потребност от кислород (показател за степента на замърсяване на водата), е превишен пет пъти. Друга норма - на неразтворените вещества, е превишена 4 пъти, а тази за наличие на азот - два пъти.
Всичко за прекъснатия канал и причиненото замърсяване - тук.
На базата на направените констатации излиза, че от 20 август м.г., когато тръбопроводът е бил прекъснат от преминаващ кораб, "ВиК - Варна" продължава да начислява на над 27 хил. жители на район "Аспарухово" и кв. "Галата" по 0.88 лв. такса
"пречистване", което на практика не извършва.
При констатирани 8.3 хил. куб.м фекални води, зауствани в езерото дневно, това означава, че компанията "ВиК - Варна" събира по над 200 хил. лв. (с ДДС) месечно за услуга, която на практика не извършва в пълния й обем.
В телефонен разговор за "Дневник" директорът на компанията Валентин Вълканов потвърди, че от момента на авариите канализационната вода от "Аспарухово" и "Галата" се пречиства само механично. Според него обаче това не било проблем за събиране на таксата "пречистване" в пълния й размер. "Няма как да не бъде събирана, каза той. Ние например нямаме пречистване на азот в нито една от станциите, които са в района - Дългопол, Девня и т.н. Така че няма грижа в това отношение, цената е една и съща за всички. Сега като не можем да пречистваме, нали ни глобяват - 45 хил. лв. на месец. Аз откъде да ги взема тези пари?"
Информацията за това колко дълго продължава замърсяването е твърде противоречива.
Според директора на "ВиК - Варна" Валентин Вълканов аварията е била забелязана през октомври м.г., когато в участък от езерото започнали да се събират ята гларуси заради внезапното струпване на голямо количество риба.
От местната администрация във Варна твърдят друго. "Информация за възникнал дефект на транспортиращ водопровод е подадена от "ВиК - Варна" ООД на 20 август 2019 г., съобщиха от там в отговор на въпроси, зададени от "Дневник".
Министерството на околната среда и водите има трета версия. От там съобщиха в отговор на писмено зададени въпроси, че нямат информация за точната дата, на която е настъпила аварията.
За
последиците от замърсяването
може да се съди по данните, отразени в доклад на Районната здравна инспекция във Варна за чистотата на морската вода и условията за къпане във Варненския залив от м.г.
"Проектът "Трансформация на пречиствателната станция за отпадни води в кв. "Аспарухово" в помпена станция и конструиране на транспортиращ тръбопровод" реши един основен проблем, свързан със замърсяването на Варненското езеро. Старото съоръжение (пречиствателна станция, бел. авт.), което бе в експлоатация от 1964 г., и технологията, по която работеше, бе за механично пречистване на отпадните води без допълнителна биологична обработка. Те бяха зауствани във Варненското езеро и това се отразяваше на качеството на водите му, а оттам и на целия залив", пише в документа.
С други думи, след скъсването на транспортиращия тръбопровод на практика е било "възстановено" състоянието от 1964 г. и напълно непречистените фекални води на квартала отново са започнали да се изливат направо в езерото, а оттам да
замърсяват целия залив с плажовете му
Хронология на събитията:
  • 20 август 2019 г. - община Варна научава за прекъснатия канал
  • 26 септември 2019 г. - комисия на общината прави проверка
  • декември 2019 г. - изпратено е писмо за отстраняване на аварията
  • 6 февруари 2020 г. - МОСВ констатира замърсяването
  • април 2020 г. - тече процедура без срок за ремонт на скъсания канал.
Проектът "Трансформация на пречиствателната станция за отпадни води в кв. "Аспарухово" в помпена станция и конструиране на транспортиращ тръбопровод" е на стойност около 5 млн. евро, като около 75% от тях са безвъзмездно европейско финансиране по програма ИСПА.
Едно от важните условия за изпълнение на проекта е отразено още в името му: "Трансформиране на ПСОВ "Аспарухово" в помпена станция с механично пречистване и транспортиращ тръбопровод под дъното на Варненското езеро".
Проверката на "Дневник" показа, че неизпълнението на това условие не е останало тайна за нито една от институциите, ангажирани с реализацията на проекта - община Варна и Министерството на околната среда и водите. В отговори на въпроси, изпратени до тях се съобщава само за "части" или "участъци" от тръбата, вкопани в дъното на езерото. От същите отговори обаче става ясно, че
тръбопроводът е пресичал пътя на корабите,
преминаващи през Варненското езеро. А това обяснява и защо според заданието за изграждането му той е трябвало да бъде вкопан под дъното. Каква е разликата в цената на тръбопровод, минаващ "по" и "под" дъното на езерото и къде е отишла тя може само да се предполага.
Според
община Варна, собственик на скъсаната канализационна тръба,
за ремонта й ще са необходими около 1.3 млн. лв. Яснота за това откъде ще дойдат парите няма. Не е ясно и кой ще изпълни ремонта, след като нито едно от трите дружества - "Инфра експерт", "Хидрострой" и ДЗЗД "Черно море 2016", с които община Варна е подписала рамково споразумение за ремонт на елементи от техническата й инфраструктура, не притежава експертиза за подводни ремонти. Така за решаването на проблема с изтичането на над 8 хил. куб.м фекални води дневно във Варненското езеро краен срок също няма.
Статията е допълнена в 11.19 ч. с мнението на директора на "ВиК - Варна" Валентин Вълканов за събираната такса "пречистване", въпреки че то не се извършва в пълния му обем.