Първи ден работа на моловете: клиенти на дистанция и ентусиазъм сред работещите

В останалите празни в последните над два месеца молове днес има оживление. Първите клиенти - с маски и спазващи дистанция, вече разглеждат магазините и макар пред моловете да не се тълпят хора, е сравнително оживено за обедните часове на делничния 18 май, показа проверка на "Дневник" на място в три от големите търговски центрове.
Навсякъде са взети мерки за дистанцията между хората и редовното почистване, както и с вкарването на свеж външен въздух през климатичните инсталации. Различните молове имат и променено работно време, а немалка част от магазините в тях днес отвориха с намаления.
Особено оживление има сред продавачите, за които това е първият ден на работа след повече от 60 дни на стоене вкъщи и притеснения за бъдещето. Редуваме ту шлем, ту маска, защото едното стяга главата, а другото запарва лицето, но всъщност това няма значение, щом имаме работа, коментира един от работещите в столичен мол пред "Дневник". Продавачи споделят, че очакват по-голям наплив във вечерните часове, когато хората приключат работа, както и в следващите дни, когато се види какви са взетите мерки.
Софийският "Ринг мол" изглежда сравнително оживен за понеделник по обед. Паркингът е пълен, а из търговския център има немалко клиенти - основно на средна възраст, немалко са и родителите с деца. Молът посреща клиентите си с дезинфектанти с широко отворени врати (буквално, като една от мерките срещу коронавируса), с разделени потоци на входа и изхода и с дезинфекция на повърхностите на всеки час. Мерките за социална дистанция са дори в тоалетните, където всяка втора кабинка и всяка втора мивка не работят, за да се осигури по-голямо разстояние. Тук магазините работят и дори има един търговски обект с официално откриване днес.

Не работят детският кът, развлекателните зали и закритите части на ресторантите. Затворено е и киното, макар че вече има разрешение за работа, но при определени условия. Киносалоните и в другите молове днес остават затворени. От бранша още преди седмица коментираха, че част от изискванията на властите като максимално запълване на залите до 30% на практика ги поставят в ситуация, в която отварянето няма да носи печалби, и ще предпочетат да оставят вратите си затворени.
"Имайки предвид, че е понеделник - ден, който винаги е специфичен за търговските обекти, оценяваме доста добре ситуацията в първия ден", коментира пред "Дневник" Силвия Чапарова, маркетинг мениджър на "Ринг мол".
В изминалите два дни, откакто се разбра, че големите търговски центрове могат да отворят, служителите на мола са работили с пълна пара, за да създадат организацията, която да отговори на изискванията на здравните власти. На входовете има дезинфектанти и огромни стикери, които предупреждават за необходимата дистанция, носене на предпазни маски и др. правила. Входовете и изходите са отделени, в асансьорите има ограничения за пътуване на максимум 4 души, а площите като ръкохватки, пейки и копчета се дезинфекцират на всеки час.

"В тези два дни основно фокусирахме внимание върху поставяне на обозначителните знаци и стикерите, които бяхме подготвили предварително, следейки най-добрите практики в чужбина - например моловете в Австрия или Дубай, които вече отвориха. Постоянно сме информирани, за да можем да направим нещата, които се изискват от нас, и вече когато излезе самата заповед, действахме спрямо конкретните специфики", обяснява Силвия Чапарова.
Конкретният търговски център има друг плюс - наред с широките коридори и входове и изходи на всеки етаж, които улесняват да се създаде необходимата организация, тук има много открити площи. Така заведенията в мола са отворили още преди самия търговски - веднага след като властите разрешиха това, като за целта са им предоставени допълнителни площи на открито.
Не такава е картинката в други молове в София. В "Сердика център" например, където почти няма открити площи, всички заведения са затворени. Единственото кафене, което е с тераса там, вече не работи. В този мол има няколко търговски обекта, които не са успели да издържат на над двата месеца със затворени врати и вече не работят. Друга част от магазините пък са предпочели днес да не отварят. Като цяло обаче повечето търговски обекти работят. И тук е създадена организация за разделяне на потоците от хора, за спазване на дистанция и за дезинфекция на входовете, климатичната система вкарва въздух отвън и всички входове са отворени за допълнително проветрение.
Хаштагът #safeshopping е обичайна гледка в "Сердика център" и в другия мол от групата на Nepi Rockcastle "Парадайз център".
В "Парадайз център" търговските обекти работят и както навсякъде другаде, и тук изключение са закритите части на заведенията, развлекателните и детските зали, както и киното.
Молът посреща клиентите с еднопосочно движение, дезинфектанти на входовете и специално поставени електронни табла, които разясняват какви мерки следва да спазват хората.

Охрана има на всеки вход, като служителите упътват, а понякога и спират посетителите. Един от тях например - младеж с открито лице, не беше допуснат в обекта, тъй като нямаше задължителните за закритите обществени места предпазна маска или шал. И тук сред посетителите се забелязват много майки или бащи с малки деца, а в ранния следобед започват да идват и групи младежи, явно приключили с дистанционното си обучение за деня.
Като цяло и в трите мола, изглежда, изискванията не затрудняват посетителите. Хората са с маски, рядко има такива, поставили ги неправилно, спазват дистанция и не изглеждат затруднени да следват указаната посока на движение.

Магазините също са отговорили на изискванията, поставяйки стикери на определени отстояния пред касите. В част от тях продавачите са с шлемове, в друга - с маски. Някои от големите магазини са създали организация да не допускат повече от определен брой хора, като служители на входовете отбелязват влизащите и използват вътрешно електронно приложение. По уредбите на някои от тях периодично се напомня клиентите да спазват дистанция.
Към момента няма официално съобщение от различните търговски центрове за загубите им в повече от двата месеца, в които бяха затворени заради коронавируса.
"Не знаем дали има механизъм към момента, който да позволи да наваксаме загубите. Това, което като търговски център можем да направим, е да помогнем на нашите търговци да се промотират много добре, за да печелим вниманието на по-голяма част от посетителите", коментира Силвия Чапарова.