Остри критики бяха отправени към новия вариант на проекта за площад "Св. Александър Невски"

Остри критики бяха отправени към новия вариант на проекта за площад "Св. Александър Невски"

Площад "Св.Александър Невски" е зона за платено паркиране.
Площад "Св.Александър Невски" е зона за платено паркиране.
Промененият проект за обновяване на площад "Св. Александър Невски", който включва вече и площад "Народно събрание", беше поставен на обществено обсъждане чрез онлайн дискусия, организирана от главния архитект на София Здравко Здравков.
Съдбата на жълтите павета, изграждането на тротоари за пешеходците пред Народното събрание и паметника на Цар Освободител, забрана за паркиране около катедралния храм бяха акцентите, които според софиянци липсват в преработения проект на студио А.Д.А. Той спечели конкурса на Столичната община през 2013 г., но още тогава беше остро критикуван от много архитекти и урбанисти заради пълната подмяна на настилката на площад "Св. Александър Невски", избраното осветление с високи стълбове тип мачта, както и за планираното преместване на скулптурната композиция "Ослепените Самуилови войни" на Любомир Далчев.
Кметът Йорданка Фандъкова също се изказа срещу тези основни акценти в спечелилия проект и още през 2018 г. настоя те да не се реализират. Въпреки това след проведена обществена поръчка изпълнителят "ПСТ груп" започна ремонта, който е на стойност 21.4 млн. лева. Той включи площада и прилежащите пространства, включително градинките пред храма "Св. София", "Кристал" и "Св. Климент Охридски". Крайният срок за завършването беше август 2019 г., но всичко приключи само с обновяване на градинките и настилката на тротоарите по ул. "Московска". На "ПСТ груп" за това са платени 4.29 млн. лева от Столичната община.
Борис Бонев: Ще се похарчат 17 млн.лева за безсмислен ремонт
Площадите "Св. Александър Невски" и "Народно събрание" ще бъдат обезличени и унищожени, ако се реализира предложеният от общината проект, обяви позицията си и независимият общински съветник Борис Бонев от "Спаси София".
"Проектът е дело на същия архитект и студио, както и злополучният ремонт на ул. "Граф Игнатиев", от който управляващите не бяха доволни, но сега му предлагат поле за нова "изява". Предвижда се нов ремонт за 17 млн. лева, който само преповтаря сегашното положение и не решава нито един от проблемите в тези емблематични за София пространства: Запазва се паркирането около храм-паметника, както и стотици хаотични паркоместа по пл. "Народно събрание" и улиците "Оборище" и "15-ти ноември", посочва Бонев.
Основната част от спечелилия конкурса проект на А.Д.А. сега е премахната от същите проектанти, които са следвали новото задание на направление "Архитектура и градоустройство" на общината.
Едрите павета и бордюрите по ул. "Оборище" между ул. "Раковски" и катедралния храм остават, въпреки че там ще е пешеходна зона, както е по първоначалния проект.
Не става ясно защо тогава остават бордюрите и тротоарите, запита Андрей Зографски от "Спаси София" на онлайн дискусията.
"Площадът е достатъчно широк и не пречи тротоарите да останат. Те се явяват вид защита към околните зелени площи. За мен е правилно решението след ремонта площадът да остане такъв, какъвто го познаваме", обясни арх. Валентина Василева, председател на архитектурната колегия в районите "Средец" и "Оборище".
Няма производител на същите жълти павета
Оказа се, че не е ясна съдбата на жълтите павета. Планира се те да се пренаредят, а счупените да се подменят, но в хода на дискусията арх. Здравков посочи, че "преди да се стартира каквото и да е действие в тази зона Столичната община като възложител трябва обезпечи необходимото количество жълти павета".
"Нямаме производител, който да гарантира, че ще възпроизведе същите жълти павета", очерта проблема арх. Иво Панталеев, ръководител на А.Д.А. Той предвижда тротоарите да се застелят с плочи от сив гранит.
Къде изчезват жълтите павета, пита арх.Габриела Семова
По този повод представителят в България на Международната организация за паметниците на културата ИКОМОС арх. Габриела Семова излезе с остра позиция.
"Къде изчезват жълтите павета на София, които са част от основната, запомняща се историческа характеристика на столичния център? Кой и кога реши, че те са опасна отживелица и трябва да бъдат подменени? "Посивяването" на колорита на площадните, тротоарни и улични пространства повсеместно с новите материали определено отчуждава тези пространства от топлата колоритна характеристика на южняшката ни природа и привнася нетипична северна студенина, от която нямаме нужда. Този моден в момента колорит ще ни доближи по-скоро към характеристиките на глобалния свят, но така бихме изгубили своите разпознаваеми уникални черти", заяви тя след дискусията за "Дневник".
Настилката на площада около катедралния храм се предвижда да е с рязани средноразмерни павета, предвижда измененият проект, което също предизвиква критики.
"Пренареждането на паважа около храма "Св. Александър Невски" как се съвместява с нови средноразмерни павета? Тази недвижима културна ценност с най-висока стойност методологически изисква консервация, по-скоро поддържане. Намесата в тази зона с избрания подход на обновяване би деструктирал основната ценност на това пространство. Да, би го осъвременила, но заедно с това би го обезличила и обезценила, като заличи историческата автентичност и я замени със съвремие и съмнителната ценност на по-новите материали и детайли", посочи арх. Семова.
Лош конкурс с лошо задание и резултатите са видни, според арх.Пейчев
В онлайн дискусията арх. Любомир Пейчев посочи, че от спечелилия конкурса проект не е останало нищо, а предложените промени в него не решават нито един проблем на представителната зона пред Народното събрание.
"В момента сме свидетели на резултатите от лошо направен конкурс с лошо задание, от който не може да се очаква много. Площад "Народно събрание" е абсюлютен паркинг, а представеният ни проект не решава проблемите с него. Преди две години общината разхвърля едни кашпи, които малко ограничиха паркирането на коли около паметника ("Цар Освободител"), но самото подреждане на кашпите също е безумно. Жалко е, че проектът не поправя всичко това. Вторият проблем е, че проектът не дава никакво решение за бул. "Цар Освободител", който на практика е една магистрала. Проектът трябва да се преразгледа и на пешеходците да се даде възможност да стигат спокойно и безпрепятствено до градинката "Св. Климент Охридски". В противен случай пилеенето на публични средства няма смисъл", коментира той.
"Премахването на първия ред автомобили около паметника на Цар Освободител през 2017 г. беше една добра първа стъпка за освобождаването на пространството. Преминаването като цяло по направлението изток-запад през центъра и това паразитно пресичане наистина е голям проблем. В участъка минават около 2 000 автомобила на час. Без решаването на въпроса с изнасянето на транзита от друго място няма как да преразгледаме тази отсечка", съгласи се с проблема арх. Здравков.
Дискутираните изменения на проекта предстои да бъдат разгледани на експертен съвет в НАГ, на който да се дадат конкретни предписания към проектантите да включат определени предложения от общественото обсъждане.