Синята зона в София рязко се разширява от края на август

Сериозно разширение на синята зона за паркиране предвиждат два доклада, внесени в Столичния общински съвет (СОС). Първият е на независимия съветник Борис Бонев от "Спаси София", в който обхватът й ще се разпростира в Първия градски ринг. Той е очертан от бул. "Сливница", ул. "Опълченска", бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", бул. "Ген.Данаил Николаев" и бул. "Пенчо Славейков". Вторият доклад е на съветника Зафир Зарков от ГЕРБ - СДС и повтаря границите на разширението, което превръща голяма част от зелената зона в синя, предложено от Бонев.
Цената за паркиране сега в зелена зона е 1 лев/час до 4 часа престой, а в синя - 2 лева/час до 2 часа престой.
Бонев внася и искане за рязко намаляване на разрешения брой паркоместа със служебен абонамент в центъра. "До три места максимум на административен адрес на институция", обясни той за "Дневник".
Запитан дали ще иска намаляване на паркоместата в центъра със служебен абонамент, Зарков обясни, че за това "ни се иска да помислим малко през есента - как точно да го направим. Сега предлагаме служебният абонамент да отпадне в неработните дни".
Депутати и общинари ползват площад "Св. Александър Невски" за паркинг
В момента само администрацията на Столичната община разполага с каре за паркиране в северната част на площад "Св. Александър Невски" и още 8 места по ул. "Московска". Те не са за общинските съветници, а се ползва от служителите на общината, посочи Зарков.
Целта на разширението на синя зона е повече софиянци да да се откажат да пътуват с автомобил до центъра. "Така ще има къде да паркират живеещите там, както и приходящите", обясни мотивите си Бонев.
Работното време на платеното паркиране се удължава до 20.30 ч
Работното време на "синята" зона вечер ще се удължи с един час - от 8 ч до 20.30 ч, в събота ще е от 10 до 20.30 ч, а в неделя - от 10 до 18 ч.
Удълженото действие на платеното паркиране вечер също се мотивира с даване на възможност на живеещите в центъра да има къде да паркират. "Сега "синята" зона е до 19.30 ч и след това местата се заемат, защото стават безплатни, а хората с годишни винетни стикери, като се върнат от работа, пак няма къде да оставят колите си", уточни Бонев.
Той внася и предложение директорът на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) да изготви отчет за приходите и разходите на дружеството. Паралелно той ще поиска и одит на ЦГМ от Сметната палата, който да обхване последните 10 години.
Бонев: Боря се срещу механичното разрастване на зоната без реформи
Тези искания отсъстват в предложението на ГЕРБ - СДС за разширение на синята зона. "Техният доклад е точно това, срещу което се боря - механично разрастване на зоните без да има реформа. Аз търся повече ефективност от ЦГМ, а със следващия ми доклад и прозрачност и отчетност на приходите и разходите на тази структура", поясни Бонев.
Двата доклада за изменение на Наредбата за организация на движението на територията на Столичната община ще бъдат разгледани на сесия на СОС в края на юли. "Има едномесечен срок за консултации и писмени становища. Ако се приемат промените, те ще влязат в сила в края на август", обясни Зарков.
Ако искаме присъствието на автомобили в центъра на София наистина да се намали и да има ред в паркирането, тези мерки трябва да се приложат, добави той.
"Затова много се ядосвам някой като каже "Пак ще изкарвате пари!". Не е това целта, а да се намали натискът на колите в центъра. Другата основна политика, която води до това, е модернизиране на градския транспорт, за да бъде предпочетен пред личния автомобил", каза Зарков.